بر اساس گزارشات دو بیماری در خاموشی اقتصاد را تجزیه می کنند!!!

امروزه ، شیوع بیماری های غیرواگیر خیلی خطرناک تر از بیماری های واگیردار است؛ و در این بین، دیابت و پرفشاری خون، زمینه ساز افزایش سایر بیماری های غیرواگیر و هزینه بر هستند.

بر اساس گزارشات دو بیماری در خاموشی اقتصاد را تجزیه می کنند!!!
کدخبر : 21888
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

برای اینکه به اهمیت دو بیماری خاموش و در عین حال کشنده و هزینه بر پی ببریم؛ بهتر است به آمارهای رسمی وزارت بهداشت رجوع کنیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، ۸۳ درصد از بار بیماری‌ها و مرگ و میر ناشی از آن، بر اثر بیماری‌های غیرواگیر مانند پرفشاری خون و دیابت است. همچنین، ۳۲ درصد از افراد بالای ۱۸ سال در کشور فشارخون دارند و این در حالی است که ۶۰ درصد آنها از فشارخون خود بی خبرند.

بر اساس همین آمارها، ۱۴ درصد از افراد جامعه مبتلا به دیابت هستند و ۵۰ درصد آنها نمی‌دانند که دیابت دارند و سالانه ۳۰ هزار مرگ به علت دیابت در کشور اتفاق می‌افتد.

بنابر آمارهای رسمی وزارت بهداشت، هر سال ۳۰۰ هزار نفر در کشور به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی جان خود را از دست می‌دهند.

سازمان بیمه سلامت ایران اعلام کرد: متفورمین به عنوان پرمصرف‌ترین دارو در سامانه نسخه الکترونیک بیمه سلامت ثبت شده است. بر همین اساس، در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۲، تعداد ۱۱۹ میلیون و ۵۰۵ هزار و ۸۵۰ قرص متفورمین تجویز شده است.

امیرحسین حبیبیان معاون مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان بیمه سلامت ایران گفت: بیشترین داروهای تجویزی و مصرفی در کشور، داروهای دیابت است.

وی افزود: در بازه زمانی فروردین تا نیمه شهریور ۱۴۰۲، انسولین پر هزینه ترین داروی تجویزی بوده که بالغ بر ۳۸۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.

در همین حال، فرشید عابدی معاون پیشگیری سازمان بیمه سلامت، با اعلام اینکه ۱۴ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال کشور دیابت دارند، گفت: طبق آمار بالاترین هزینه دارویی سازمان بیمه سلامت در سال جاری متعلق به ۲ قلم انسولین به میزان یک هزار میلیارد تومان بوده که نشانه هزینه‌های رو به افزایش داروهای بیماران دیابتی است. همچنین در سال گذشته حدود ۲ همت برای همه انسولین‌ها هزینه پرداخت شده است.

فشار خون

کوروش اعتماد رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت گفت: بر اساس مطالعه‌ای که ۵ سال قبل انجام شده فقط بار اقتصادی دیابت ۱۳۰ هزار میلیارد ریال در یک سال است، البته این اعداد و ارقام برای ۵ سال قبل است و قطعاً هزینه‌های کنترل بیماری دیابت در ۵ سال گذشته به مراتب کمتر از امروز بوده است.

وی افزود: اگر بخواهیم با توجه به نرخ تورم در نظر بگیریم، قطعاً عدد ۱۳ هزار میلیارد تومان حداقل ۴ تا ۵ برابر شده و می‌توان برآورد کرد به عدد بالای ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال رسیده است. البته تعداد بیماران مبتلا به دیابت در کشور طی ۵ سال اخیر افزایش پیدا کرده و در نتیجه، می‌توان با قطعیت عنوان داشت که عدد ۱۳ هزار میلیارد وزارت بهداشت، حالا به مرز ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

اعتماد ادامه داد: در همین حال هزینه‌های پرفشاری خون نیز اگر بخواهد محاسبه شود به یک عدد نجومی از خسارت دو بیماری فشارخون بالا و دیابت می‌رسیم. این در حالی است که حوزه سلامت کشور همواره با کمبود منابع مالی و اعتبارات مواجه بوده و باعث شده خیلی از برنامه‌ها و طرح‌های مهم حوزه سلامت، بر زمین بماند، بنابراین اگر وزارت بهداشت موفق شود این دو بیماری خاموش اما خطرناک را کنترل کند، می‌توان امیدوار بود که نظام سلامت کشور در مسیر درستی حرکت می‌کند.

بر اساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، در بازه زمانی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۹ تقریباً ۲۰۰ هزار مرگ قابل اجتناب می‌توانیم داشته باشیم برای دیابت و پرفشاری خون، هر کدام ۲۰۰ هزار تا یعنی به طور مثال اگر قندخون را کنترل کنیم تقریباً می‌توانیم ۲۰۰ هزار مرگ ناشی از قندخون بالا که تقریباً حدود ۵۰ درصد آن مربوط به دیابت است و ۵۰ درصد دیگر را کنترل کنیم یعنی صرفاً با کنترل قندخون می‌توانیم از ۲۰۰ هزار مرگ در عرض ۸ سال جلوگیری کنیم.

فشار خون

به نظر می‌رسد، اگر وزارت بهداشت بتواند همین دو بیماری خاموش را کنترل کند؛ علاوه بر اینکه در هزینه‌های نظام سلامت صرفه جویی کرده است، موجبات پیشگیری از هزاران مرگ زودرس ناشی از بیماری‌های غیرواگیر را فراهم خواهد ساخت. بنابراین، شناسایی بیماران دیابتی و پیش دیابتی و افرادی که دچار پرفشاری خون هستند؛ در مرحله اول و سپس، کنترل بیماری این افراد، می‌تواند کمک بزرگی به اقتصاد درمان کند./مشرق

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه