غذا های مناسب کسانی که به بیماری های عفونی مبتلا هستند!!!

یک متخصص تغذیه به بیان توصیه‌هایی درباره نکات تغدیه‌ای که باید هنگام بیماری‌های عفونی رعایت کنیم، پرداخت.

غذا های مناسب کسانی که به بیماری های عفونی مبتلا هستند!!!
کدخبر : 21303
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

منصور رضایی درباره نکات تغدیه‌ای که باید هنگام ابتلا بیماری‌های عفونی رعایت کنیم، گفت: ۸۵ درصد سیستم ایمنی بدن ما پشت دروازه‌های دستگاه گوارش است؛ ترکیباتی که روی سلامت دستگاه گوارش اثرگذار است، پروباتیک‌ها هستند که در ماست، میوه‌ها و سبزیجاتی که مصرف می‌کنیم، وجود دارند؛ که در زمان بیماری به سبب استرس و مصرف دارو سلول‌های طبیعی روده و باکتری‌های مفید آن از بین می‌روند و به همین دلیل توصیه می‌شود در زمان بیماری علاوه بر مصرف مایعات، به زیر مغذی‌ها و پروتئین‌ها نیز که سبب احیای باکتری‌های مفید می‌شوند نیز توجه شود.

وی ضمن اشاره به اینکه به هیچ وجه مصرف آب میوه حتی خانگی را به بیماران توصیه نمی‌کنیم، ادامه داد: لازم است بیماران میوه‌ها و سبزیجات به صورت کامل را مورد استفاده قرار دهند و چنانچه در جویدن دچار مشکل هستند و حال مساعدی ندارند بهتر است از میوه و سبزیجات پوره شده استفاده شود چرا که نیمی از خواص میوه‌ها و سبزی‌ها در فیبرها هستند که موقع آب گرفتن از بین می‌روند.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه ماست، میوه و سبزی خانگی یکی از مواد غذایی است که مصرفش به بیماران توصیه می‌شود، افزود: این مواد غذایی دارای ویتامین و املاح و سهل هضم هستند و باکتری‌های مفیدی دارند، البته پزشکان طب سنتی معتقدند که ماست دارای طبع سرد است و به سبب این باور غلط مصرف شیر و ماست در دوران کرونا به شدت کاهش پیدا کرده بود و این در حالی است که اگر هر ماده غذایی سردی با مصلحش مورد استفاده قرار گیرد دیگر جای نگرانی ندارد، مردم نیز می‌توانند مشیر را با خرما و عسل مصرف کنند؛ البته توصیه می‌شود در ایام بیماری چندان از شیر استفاده نشود.

بیماری

این پزشک متخصص با اشاره به اینکه تنوع غذایی بر روی سیستم ایمنی بیماران نقش مهمی دارد، بیان کرد: توصیه می‌شود بیماران ۶ گروه غذایی میوه، سبزی، غلات، حبوبات، گوشت و لبنیات را با حداکثر تنوع استفاده کنند؛ همانگونه که بیماران حال مساعدی ندارند و توان بدنشان کم است، سیستم گوارششان هم ضعیف می‌شود و از این رو لازم است بیماران به جای ۳ وعده ۶ وعده غذایی سبک داشته باشند و همچنین بهتر است بیماران در ایام بیماری از پروتئین خوب نظیر تخم مرغ و انواع گوشت استفاده کنند.

رضایی توضیح داد: به محض اینکه فردی بیمار می‌شود اولین علائمی که از خود نشان می‌دهد بی اشتهایی است و از این رو غذای بیمار باید متنوع باشد تا میل بیشتری به استفاده از آن داشته باشد، برای کاهش بی‌اشتهایی بیماران عفونی توصیه می‌شود که غذا در مکان خنک خورده شود و از آنجایی دهان این بیمار خشک است بهتر است قبل از مصرف غذا دهانشان را خیس کنند.

وی افزود: همچنین برای بهبود اشتهای بیماران توصیه می‌شود این افراد در جمع غذا بخورند چرا که تنهایی بی‌اشتهایی را تشدید می‌کند و به علاوه استشمام برخی رایحه‌ها نظیر بوی میوه‌ها، لیموترش، نارنج، مرکبات و سبزیجاتی نظیر کرفس اثر بسیار خوبی بر روی اشتها دارد و اشتهای بیماران را بهبود می‌بخشد.

این متخصص تغذیه ضمن بیان اینکه غذای بیمار باید نرم و سهل‌الهضم باشد و باید مراقب باشیم بیمار وارد فاز بی اشتهایی نشود، ادامه داد: استفاده از قرص زینک پلاس سبب افزایش ایمنی و هم بهبود اشتها در بیماران عفونی و موجب رشد بهتر در کودکان می‌شود.

بیماری های عفونی اختلالاتی هستند که توسط ارگانیسم‌هایی مانند باکتری ها، ویروس ها، قارچ‌ها یا انگل‌ها ایجاد می شوند. ارگانیسم های بسیاری در بدن و بر روی بدن ما زندگی می کنند. آنها معمولاً بی ضرر یا حتی مفید هستند. اما برخی آن ها تحت شرایط خاص، ممکن است باعث بیماری شوند.

برخی از بیماری های عفونی ممکن است از فردی به فرد دیگر انتقال یابند. برخی از آنها توسط حشرات یا حیوانات دیگر منتقل می شوند. و برخی دیگر نیز با مصرف غذای یا آب آلوده یا مواجهه با ارگانیسم های محیطی انتقال می یایند.

علائم و نشانه ها بسته به ارگانیسم عامل عفونت متفاوت است، اما اغلب شامل تب و خستگی می شوند. عفونت های خفیف ممکن است به استراحت و درمان های خانگی پاسخ دهند، در حالی که برخی از عفونت های مهلک ممکن است نیاز به بستری و مراجعه به بهترین متخصص عفونی داشته باشند.

بسیاری از بیماری های عفونی مانند سرخک و آبله مرغان با واکسن قابل پیشگیری هستند. شستشوی مکرر و کامل دست ها نیز در محافظت در برابر بیماری های عفونی کمک کننده است.

بیماری

علائم بیماری‌های عفونی

هر بیماری عفونی علائم و نشانه های خاص خود را دارد. علائم و نشانه های کلی که در شماری از بیماری های عفونی مشترک هستند، عبارتند از:

تب

اسهال

خستگی

دردهای عضلانی

سرفه

بیماری های عفونی

از جمله علت‌های اصلی ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌تان به انگل‌ها، قارچ‌ها، ویروس ها و باکتری‌ها اشاره کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

در صورت بروز هر یک از موراد زیر به دنبال مراقبت پزشکی باشید:

گازگرفتگی توسط حیوان

داشتن مشکلات تنفسی

سرفه کردن برای مدت زمان بیش از یک هفته

سردرد شدید همراه با تب

تجربه ی بثورات جلدی یا تورم

تب غیر قابل توضیح یا طولانی مدت

مشکلات بینایی ناگهانی

علت ابتلا به بیماری های عفونی

بیماری های عفونی می توانند ناشی ازموارد زیر باشند:

بیماری

باکتری ها. این ارگانیسم های تک سلولی عامل بیماری هایی نظیر ﮔﻟو درد ﻣﯾﮑروﺑﯽ، عفونت ادراری و سل هستند.

ویروس ها. ویروس ها حتی کوچکتر از باکتری ها هستند باعث ایجاد بیماری های متعددی از سرماخوردگی تا ایدز می شوند.

قارچ ها. بسیاری از بیماری های پوستی مانند کرم حلقوی و پای ورزشکار ناشی از قارچ ها هستند. انواع دیگر قارچ ها قادرند ریه ها یا سیستم عصبی را آلوده سازند.

انگل ها. عامل ایجاد مالاریا انگل ریزی است که توسط نیش پشه منتقل می شود. سایر انگل ها ممکن است از مدفوع حیوانات به انسان منتقل شوند./مشرق

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه