ورزشکاران اگه عضلاتتون با شدت می گیرد احتمالا دچار کمبود چنین ویتامینی شده ایید!!!

اسپاسم عضلانی به وضعیتی گفته می‌شود که عضلات به طور ناگهانی و بدون کنترل ارادی تنگ شده یا به‌شدت منقبض می‌شوند و معمولا با درد بسیار شدیدی همراه است. هرچند این اتفاق در مدت کوتاهی رخ می‌دهد؛ اما بسیار آزاردهنده است. اسپاسم عضلانی بیشتر در عضلات پا، ران، پشت، شانه و گردن رخ می‌دهد.

ورزشکاران اگه عضلاتتون با شدت می گیرد احتمالا دچار کمبود چنین ویتامینی شده ایید!!!
کدخبر : 21596
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 تابه‌حال شده که در هنگام راه‌رفتن به ناگهان عضلات شما به‌خصوص عضلات پای شما بگیرد؟ با درد ناشی از آن چگونه کنار آمده‌اید؟ تابه‌حال با این سوال مواجه شده‌اید که گرفتگی عضلات در اثر کمبود چه ویتامینی در بدن رخ می‌دهد؟

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای هرکسی در هرجایی و در هر موقعیتی رخ دهد. این مقاله به بررسی علت این قضیه پرداخته است، با ما همراه باشید.

اسپاسم عضلانی چیست؟

اسپاسم عضلانی یا گرفتن عضلات به‌خصوص گرفتن عضلات پا بیماری رایجی است که اغلب اوقات برای خیلی‌ها پیش می‌آید. بیشتر مواقع این گرفتگی با درد شدیدی که دارد در هنگام شب به‌خصوص در خواب اتفاق می‌افتد.

اسپاسم عضلانی به وضعیتی گفته می‌شود که عضلات به طور ناگهانی و بدون کنترل ارادی تنگ شده یا به‌شدت منقبض می‌شوند و معمولا با درد بسیار شدیدی همراه است. هرچند این اتفاق در مدت کوتاهی رخ می‌دهد؛ اما بسیار آزاردهنده است. اسپاسم عضلانی بیشتر در عضلات پا، ران، پشت، شانه و گردن رخ می‌دهد.

دلیل گرفتگی عضلات چیست؟

عوامل مختلفی می‌توانند به اسپاسم عضلانی منجر شوند که معمولا کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش بسیار پررنگی در این اتفاق دارند.

تنش عضلانی

تنش و تنگی عضلات به علت فعالیت‌های ورزشی سنگین، بدون استراحت کافی، آموزش نادرست و یا کار‌های جسمانی سنگین ایجاد می‌شود.

کمبود مواد مغذی و معدنی

کمبود پتاسیم، منیزیم، کلسیم و برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث اسپاسم عضلانی شود. حتی تغییر در تراز الکترولیت‌ها مثل پتاسیم و سدیم می‌تواند به اسپاسم عضلانی شدید در بدن منجر شود.

ویتامین دی

دلایل ژنتیکی

اسپاسم عضلانی می‌تواند دلایل ژنتیکی داشته باشد. گرفتگی‌های مکرر عضلات در برخی افراد کاملا دلیل ژنتیکی و مادرزادی دارد.

کمبود آب

کمبود آب می‌تواند باعث خشکی و تنش عضلات شود.

عوامل روان‌شناختی

استرس، اضطراب و خستگی روحی از دیگر عوامل تاثیرگذار در تنش و اسپاسم عضلانی هستند. فشار‌های عصبی اسپاسم عضلانی را بسیار افزایش می‌دهد.

کمبود چه ویتامینی باعث گرفتگی عضلات می‌شود؟

این یک سوال پرتکرار و رایج است که ذهن خیلی از مردم را درگیر کرده است. نقش بسیار پررنگ کمبود مواد مغذی و معدنی و انواع ویتامین‌ها در اسپاسم عضلانی تایید شده است. اما کمبود چه ویتامین‌هایی موجب این بیماری دردناک ناگهانی می‌شود؟ ویتامین‌های خانواده B به‌خصوص کمبود ویتامین B۱۲ و B۶ و همچنین ویتامین D منجر به اسپاسم عضلانی می‌شوند. کمبود ویتامین B۱۲ باعث توهم و هذیان هم می‌شود.

برای گرفتگی عضلات چه بخوریم؟

کلم، بروکلی و اسفناج به‌خاطر داشتن منابع غنی از کلسیم و منیزیم به پیشگیری از اسپاسم عضلانی کمک می‌کنند. همچنین موز، سیب‌زمینی شیرین، آووکادو، لوبیا و عدس، خربزه و طالبی و هندوانه، انواع سبزی‌های تیره‌رنگ و شیر از جمله مواد غذایی هستند که به‌خاطر داشتن انواع ویتامین‌ها و کلسیم و پتاسیم و منیزیم فراوان به جلوگیری و درمان اسپاسم عضلانی کمک می‌کنند.

قرص گرفتگی عضلات

از آنجایی که اسپاسم عضلانی درد بسیار زیادی دارد و گاهی مدت‌زمان زیادی نیز طول می‌کشد تا فرد از این درد رها شود، پزشکان معمولا قرص شل کننده عضلات را برای بیمار تجویز می‌کنند.

متوکاربامول رایج‌ترین دارویی است که برای درمان گرفتگی عضلات تجویز می‌شود. این دارو تاثیر زیادی بر انقباضات غیرارادی عضلات دارد و اسپاسم کمر، گردن درد و درد آرتروز را تسکین می‌دهد.

 ویتامین B‌۱۲

سخن آخر

گرفتگی عضلات دردی است که ناگهان به سراغ فرد می‌آید و تنها برای دقایقی طول می‌کشد. اگر اسپاسم عضلانی شما حادتر باشد و برای روز‌های بیشتری طول بکشد حتما باید به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت می‌توانید با خوردن انواع غذا‌های مفید و مغذی و سبزی‌های تازه و آجیل و انواع خشکبار از بروز چنین درد ناگهانی و شدیدی جلوگیری کنید. ورزش منظم را هم فراموش نکنید تا عضلات شما همیشه در حالت نرم و آماده باشند.

گرفتگی عضلات یا اسپاسم عضلات پس از ورزش یک تجربه دردناک و در عین حال تا حدی لذت‌بخش است! اما گاهی ممکن است این گرفتگی عضلانی و خشکی عضلات طولانی و ناخوشایند شود و همین موضوع برای برخی باعث ترس و نگرانی از ورزش می شود.

دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است شما بعد از تمرین دچار گرفتن عضله شوید. در بیشتر موارد کاملا طبیعی است و نشان‌دهنده وضعیت جدی و وخیمی نیست. در این مقاله تمام موارد مربوط به گرفتگی عضلانی را بررسی خواهیم کرد.

گرفتگی عضلات چیست؟

آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا (AAOS) برای ما توضیحاتی از گرفتگی عضلانی ارائه کرده است. گرفتگی عضلات بدن پس از یک تمرین سخت (حتی گاهی حین تمرین) به دلیل تحریک‌پذیریِ بالای عصب عضلات رخ می‌دهد. اگر چه هر گروه عضلانی می‌تواند دچار گرفتگی شود، اما معمولا این درد در عضلات پا مثل ران‌ها و ساق پاها تجربه می‌شود.

اگر انقباض و لرزش عضله قابل مشاهده باشد، آن را فاسیکولاسیون و اگر غیرقابل مشاهده باشد، فیبریلاسیون نامیده می‌شود. همچنین اگر این درد خیلی دردناک و طولانی باشد، یعنی دچار اسپاسم عضلات شده. اصلی‌ترین عامل گرفتگی عضلانی پس از تمرین مربوط به تمرینات سخت و جدید و خستگی است./صدآنلاین

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه