هواشناسی از نزول رحمت خداوند خبر داد | بارش برف و باران در آخر هفته اواسط پائیز

سازمان هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، رعدوبرق، و در ارتفاعات البرز بارش برف وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد با گردوخاک خبرداد.

هواشناسی از نزول رحمت خداوند خبر داد | بارش برف و باران در آخر هفته اواسط پائیز
کدخبر : 21327
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح زرد از فعالیت سامانه بارشی، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد موقتی و در ارتفاعات البرز بارش برف از چهارشنبه تا شنبه (۲۴ تا ۲۷ آبان) خبرداد.

این شرایط جوی روز چهارشنبه در خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب و غرب اصفهان، پنجشنبه در کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، یزد، لرستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت جوی جمعه برای بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی و شنبه برای گیلان، غرب مازندران، سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان و نوار غربی آذربایجان غربی دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، خودداری از توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاکسازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه این هشدار همچنین از افزایش گرادیان فشاری، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد با گردوخاک از پنجشنبه تا جمعه ( ۲۵ تا ۲۶ آبان) خبر داد. این مخاطره جوی روز پنجشنبه در سمنان، نوار شرقی خراسان رضوی و جمعه در قم، جنوب تهران، جنوب سمنان، شمال اصفهان، شمال سیستان و بلوچستان و نوار شرقی کرمان پیش‌بینی می‌شود.

در این شرایط جوی در نواحی مستعد خیزش گرد و خاک، احتمال افزایش غبار، کاهش کیفیت هوا و کاهش شعاع دید، احتمال اختلال در رفت وآمدهای شهری، احتمال شکستن درختان فرسوده، سقوط تابلوهای تبلیغاتی، سازه‌های موقت و بنرها و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل پیش‌بینی می‌شود.

اخبار هواشناسی

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها و مخاطرات ناشی از این شرایط جوی، اجتناب از تردد غیرضروری در فضای باز به‌ویژه برای افراد سالمند و بیماران تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی را توصیه می‌کند.

این مخاطره جوی خسارت به محصولات کشاورزی را به همراه دارد و روز چهارشنبه در خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، ایلام، کرمانشاه، کردستان، همدان، زنجان، قزوین، قم، البرز، مرکزی و جنوب شهرستان آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، پنجشنبه در کرمان، هرمزگان، فارس، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، اصفهان، یزد، ایلام، کرمانشاه، کردستان و جنوب استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و جمعه در بوشهر، فارس، هرمزگان، یزد، کرمان، سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی مورد انتظار است.

سازمان هواشناسی همچنین برای جلوگیری از آسیب‌ها و تسریع در برداشت محصولات کشاورزی مانند ذرت، سیب زمینی، پیاز، صیفی جات و غیره تسریع در انتقال محصولات دپو شده در کنار مزارع به انبارهای مسقف مانند مرکبات، برنج، ذرت و... ، زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغات و مزارع با توجه به بارش‌ها، خودداری از آبیاری، محلول‌پاشی و سمپاشی با توجه به وقوع بارش و باد شدید، انجام اقدامات حفاظتی در مزارع صیفی‌جات استان بوشهر، کنترل دما و رطوبت انبارها با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی، بسته نگهداشتن دریچه‌های گلخانه‌ها هنگام کاهش دما و بارش را توصیه می‌کند.

همچنین در این شرایط جوی، خودداری عشایر از عبور در ارتفاعات، توقف در حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌‌ها با توجه به وقوع بارش‌ها‌ و فصل، جابه‌جایی عشایر در استان‌های سردسیر زاگرس مرکزی به مناطق گرمسیر، جلوگیری از ورود آب باران به داخل سالن‌های دامداری و طیور، تنظیم دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخرها با توجه به رخداد بارندگی، انتقال ماشین آلات و ادوات کشاورزی به مکان‌های مسقف، استحکام سازه‌های گلخانه‌ها و دامداری‌ها در برابر باد شدید توصیه می‌شود.

هواشناسی

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زرد دیگری از افزایش سرعت باد لحظه‌ای شرقی - جنوب غربی در مناطق ساحلی و دور از سواحل شمال و مرکز خلیج فارس و تنگه هرمز و نواحی غربی دریای عمان با بیشینه سرعت باد ۲۴ نات و بیشینه افزایش ارتفاع امواج ۱.۵ متر در خلیج فارس، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر و تنگه هرمز، در استان هرمزگان و نواحی غربی دریای عمان از چهارشنبه تا شنبه (۲۴ تا ۲۷ آبان) خبر داد.

بر اثر این مخاطره جوی اختلال در ترددهای دریایی شناورهای سبک، احتمال اختلال در تردد شناورهای مسافربری، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس های پرورش ماهی، احتمال اختلال در تردد کشتی‌های تجاری وجود دارد.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب‌ها، خودداری از تردد شناورهای سبک، خودداری از فعالیت‌های تفریحی و شنا، اتخاذ تمهیدات لازم جهت تردد شناورهای مسافربری و کشتی‌های تجاری را توصیه می‌کند.

 هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند./دنیای اقتصاد

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه