اخبار / اخبار اقتصادی / اخبار قیمت مسکن

کاهش قیمت مسکن در خانه های کلنگی! + جزئیات

در بازار مسکن تهران در مهرماه، ۲۲ درصد معاملات به واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال اختصاص داشته که عمدتاً در بازار به‌عنوان کلنگی شناخته می‌شوند.

کاهش قیمت مسکن در خانه های کلنگی! + جزئیات
کدخبر : 21213
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در مهرماه امسال، فقط ۲۷ درصد معاملات بازار مسکن تهران به واحدهای نوساز تا ۵ سال اختصاص داشته که این میزان تقریباً معادل ۵۰ درصد سهم این واحدها در ابتدای دهه ۹۰ است. کاهش تولید مسکن و کاهش قدرت خرید متقاضیان اصلی‌ترین عواملی هستند که سهم نوسازها از معاملات بازار مسکن را پایین آورده‌اند

در این ماه بعد از واحدهای نوساز که همواره بالاترین سهم را از معاملات به خود اختصاص می‌دهند، واحدهای با عمر بیش از ۲۰ سال با سهم ۲۲ درصدی، بیشترین فراوانی را داشته‌اند. بعدازآن واحدهای از ۶ تا ۱۰ سال و ۱۱ تا ۱۵ سال با سهم ۱۸ درصد پر تقاضاترین گروه سنی مسکن بوده‌اند و در آخر واحدهای مسکونی با عمر ۱۶ تا ۲۰ سال با سهم ۱۴ درصد قرار گرفته‌اند.

متغیرهای بازار مسکن تهران در مهر ماه

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، در مهر امسال منطقه یک تهران طبق روال سابق گران‌ترین منطقه شهر بوده و میانگین قیمت مسکن در این منطقه به ۱۴۸ میلیون و ۹۶۰ هزار تومان رسیده است. در مقابل، عنوان خوش قیمت‌ترین منطقه شهر تهران به ۱۸ اختصاص پیدا کرده که میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکونی در آن ۳۲ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان ثبت شده است.

از منظر فراوانی معاملات، طبق روال معمول، منطقه ۵ تهران عنوان بورس مسکن را برای خود حفظ کرده و با سهم ۱۲.۹ درصدی از کل معاملات، در صدر فهرست مناطق ۲۲ گانه جای گرفته است. بعدازآن، مناطق ۱۰، ۴ و ۲ به ترتیب با سهم‌های ۹.۴، ۸.۶ و ۸۱ درصدی در رده‌های دوم تا چهارم قرار گرفته‌اند.

بازار منطقه‌ای مسکن تهران

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی، در مهر امسال، درحالی‌که میانگین قیمت مسکن در شهر تهران کمتر از یک درصد و تعداد معاملات حدود ۲۰ درصد رشد کرده است، بیشترین رشد میانگین قیمت به منطقه ۲۲ اختصاص داشته که ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده و بعدازآن مناطق ۱۸ و ۱۳ تهران با میانگین رشد ۷.۴ و ۵.۹ درصد قرار گرفته‌اند. در مقابل، بیشترین کاهش قیمت معادل ۱۰.۶ درصد در منطقه ۷ به ثبت رسیده و بعد از مناطق ۱۹ و ۲۱ با میانگین کاهش ۱۰ و ۷.۲ درصدی قیمت قرار دارند.

در حوزه تعداد معاملات نیز منطقه ۱۸ با ریزش ۳۱.۱ درصدی تعداد معاملات در مهرماه بیشترین کاهش را ثبت کرده و در منطقه یک نیز افت ناچیز ۰.۶ درصدی معاملات به ثبت رسیده است؛ اما سایر مناطق با رشد معاملات مواجه بوده‌اند. در مهرماه، از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، مناطق ۱۱، ۱۲ و ۴ به ترتیب با جهش ۶۷.۷، ۵۶.۶ و ۴۳.۶ درصدی تعداد معاملات پیشتاز بازار بوده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه