بررسی قیمت بنزین در ایران | آیا قیمت بنزین منصفانه است؟

در جدیدترین دور خبرهای بنزینی، روزنامه جمهوری اسلامی به موضوع قیمت بنزین و گرانی خودرو برای مصرف‌کننده ایرانی پرداخته است.

بررسی قیمت بنزین در ایران | آیا قیمت بنزین منصفانه است؟
کدخبر : 19443
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت بنزین یکی از مسائل خبرساز و البته حاشیه‌ساز در ایران است. این حواشی طی مدت اخیر افزایش یافته که علت آن اظهارنظرهای متناقض مسئولان نهادهای مختلف است. اجرای طرح‌های آزمایشی همچون اختصاص سهمیه بنزین به نفرات یا انتقال آن به کارت بانکی نیز موجب شده که حساسیت مردم نسبت به مسئله نرخ بنزین افزایش یابد. درهمین‌حال خبرگزاری‌ها و اشخاص مختلف نیز سعی دارند با ارائه نظرات مختلف در مورد بنزین، نام خود را به تیتر اخبار برسانند.

در جدیدترین دور خبرهای بنزینی، روزنامه جمهوری اسلامی به این موضوع پرداخته است. این روزنامه در گزارشی جنجالی ادعا کرد قیمت بنزین در ایران چند برابر قیمت جهانی است و همچنین مردم ایران پیش از مصرف، قیمت بنزین را پرداخت می‌کنند. این روزنامه به بهره‌مندی ایران از منابع سرشار نفت اشاره کرده است. به گفته نویسنده روزنامه جمهوری اسلامی، بایستی نرخ بنزین در کشورهایی که فاقد منابع نفت هستند، با نرخ بنزین در ایران مقایسه شود. نباید در کشوری که از منابع فسیلی بهره می‌برد، نرخ بنزین با مردم گران حساب شود.

افزایش قیمت بنزین با فروش خودروهای گران به مردم حاصل می‌شود

به گفته این روزنامه، بایستی نرخ بنزین فروخته‌شده با قیمت خودروهای عرضه‌شده به مردم تناسب داشته باشد. مصرف‌کنندگان ایرانی سال‌هاست که ناچار به خرید خودروهای قدیمی با قیمت گزاف هستند. این مسئله با کاهش درآمد سرانه ایرانیان همراه بوده است. بنابر گزارش سازمان ملل، درآمد سرانه ایرانیان در سال 2021 میلادی حدود 13 هزار دلار بوده که این رقم معادل نیمی از درآمد سرانه شهروندان اروپایی است. همچنین بارها ریال ایران عنوان بی‌ارزش‌ترین پول جهان را کسب کرده است. بنابراین بدیهی است که پرداخت چند صد میلیون تومان برای خرید یک خودروی تاریخ‌گذشته، ظلم در حق مصرف‌کننده قلمداد می‌شود. ورود خودروهای جدید چینی یا خارجی نیز با پرداخت عوارض سنگین همراه است. این عوارض قیمت خودروها را تا چند برابر افزایش می‌دهند، درنتیجه مصرف‌کننده ایرانی امکان بهره‌مندی از خودروهای روز جهان را ندارد.

به گفته روزنامه جمهوری اسلامی، اکثر مردم با این ایده که خودرو را به قیمت جهانی بخریم و پول بنزین را هم نه با فوب خلیج فارس، بلکه با قیمت جهانی بدهیم، موافق هستند. وقتی یک خودروی داخلی، مونتاژی یا وارداتی با چند برابر قیمت به مشتری ایرانی فروخته می‌شود، درواقع نرخ بالای بنزین از مشتری اخذ شده است. بنابراین کسی نمی‌تواند منت گران‌شدن بنزین را بر سر مصرف‌کنندگان بگذارد؛ چرا که درآمد حاصل از افزایش قیمت بنزین با فروش چند برابری خودرو به مشتری ایرانی حاصل می‌شود./دیجیاتو

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه