جزئیات جدید از قیمت بنزین در سال 1402 | پایان اما و اگرهای افزایش قیمت بنزین

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام آمادگی کامل برای تامین سوخت در تعطیلات نوروز درباره گران شدن بنزین در سال ۱۴۰۲ توضیحاتی داد.

جزئیات جدید از قیمت بنزین در سال 1402 | پایان اما و اگرهای افزایش قیمت بنزین
کدخبر : 15491
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

در لایحه بودجه ۱۴۰۲، درآمد دولت از محل منابع حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی تغییر چندانی نکرده است؛ بنابراین به نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. یکی از نشانه‌های اصلی برای تغییر قیمت بنزین، درآمد دولت حاصل از فروش نفت و فرآورده‌های نفتی است که پیگیری‌ها از لایحه تصویب شده دولت برای سال آینده نشان می‌دهد این عدد در سال آینده تغییر محسوسی نداشته است.بنابراین می‌توان نتیجه گرفت، دولت قصدی برایافزایش قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ ندارد.

جلیل سالاری در گفتگو با ایرنا با اشاره به اینکه در زمستان سال گذشته در سوخت رسانی در حوزه نیروگاه ۷ میلیارد سوخت را به نیروگاه‌ها از مسیر جاده‌ای منتقل کردیم، افزود: با این اقدام در شرایط ناترازی گاز امکان تامین پایدار سوخت نیروگاه‌ها فراهم شد و ظرفیت مخازن پشتیبان سوخت در نیروگاه‌ها ۵ میلیارد لیتر بوده است.

وی به تحویل مجموعا ۱۹ میلیارد لیتر سوخت مایع به نیروگاه‌ها اشاره کرد و افزود: مصرف سوخت مایع در سایر بخش‌ها در سال جاری ۶۳ میلیارد لیتر بوده است که از مسیر جاده‌ای، ریلی و خطوط لوله منتقل شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته سرمای بی‌سابقه‌ای در کشور تجربه شد، افزود: مصرف سوخت مایع نسبت به سال گذشته ۲.۵ میلیارد لیتر افزایش داشته است که وظیفه توزیع آن بر دوش شرکت‌های حمل و نقل بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه در بودجه امسال هیچ افزایش قیمتی برای بنزین پیش‌بینی نشده است، ادامه داد: قیمت بنزین در سال ۱۴۰۲ تغییر نمی‌کند.

قیمت بنزین

تامین بنزین نوروزی

سالاری تاکید کرد: در حوزه تامین بنزین نوروزی پیش‌بینی لازم را انجام دادیم.همچنین در بخش جایگاه‌ها شرکت‌های پشتیبان هماهنگی کردند تعمیرات کارت‌خوان‌ها دچار مشکل نباشد و کارت را اختیار جایگاه‌دار قرار دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با تاکید بر اینکه همواره مصرف بنزین در نوروز افزایش پیدا می‌کند، گفت: البته امسال نوروز مصادف با ماه مبارک رمضان است و ممکن است تغییراتی در مصرف سوخت شاهد باشیم.

وی میانگین مصرف بنزین در سال گذشته را روزانه ۱۰۴ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: در شرایط ناترازی گاز، در مجموع روزانه بیش از ۳۱۵ میلیون لیتر سوخت مایع در کشور به مصرف رسید.

سالاری ادامه داد: حوزه سوخت‌رسانی یکی از مسایلی است که اولویت کشور به شمار می‌رود. سال گذشته ناترازی گاز در کشور بالا و لازم بود تا سوخت جایگزین را برای صنایع و نیروگاه‌ها تامین کنیم. همچنین با افت فشار گاز در مناطقی از کشور، نفت سفید و گاز مایع در بین خانوارها توزیع شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه نیروگاهی نسبت به سال گذشته رشد ۲۰ درصدی مصرف سوخت مایع را داشتیم، گفت: با توجه به اولویت تامین سوخت مورد نیاز داخل کشور در حوزه قانون بودجه و تکالیفی که در قانون بودجه مصوب شده، تامین فروش داخلی در ۹ ماهه امسال نسبت به ۹ ماهه سال قبل ۱۳۳ درصد محقق شده و در عملکرد در حوزه صادرات ۷۵ درصد تحقق برنامه را در ۹ ماهه سال ۱۴۰۱ داشته‌ایم.

معاون وزیر نفت افزود: اگرچه تامین سوخت اولویت اصلی به شمار می‌رود، برای تداوم پایداری تامین سوخت لازم است تا طرح‌های توسعه در صنعت پالایش اجرا شود تا در سال‌های آینده نیز جریان سوخت کشور ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد: البته در کنار افزایش ظرفیت تولید، میزان مصرف نیز افزایش داشته و اکنون ۲۵ میلیون خودرو در کشور تردد می‌کند، بنابراین نیاز است تا سهم مصرف را تامین کنیم. مدیریت مصرف یکی از مباحثی است که نیازمند توجه جدی است.

وزیر نفت گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در بودجه سال ۱۴۰۲ و در لایحه دولت مطرح نشده و برنامه‌ای برای افزایش قیمت وجود ندارد.

جواد اوجی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه دولت برای تغییر قیمت بنزین و گازوئیل اظهار کرد: با برنامه ریزی‌هایی که همکاران در شرکت پالایش و پخش برای مصارف به خصوص در ایام پایان سال و نوروز انجام داده‌اند پیش بینی می‌شود که مشکلی برای تامین سوخت وجود نداشته باشد و برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل مطرح نیست.

وی ادامه داد: تمام جایگاه‌ها را مجهز کرده‌ایم به طوری که ۶۰ هزار نفر در ایام عید در آماده باش خواهند بود، افزایش ظرفیت تولید بنزین اتفاق افتاده و در حوزه انتقال و لجستیک نیز اقدامات به نحو مطلوب رقم می‌خورد و امیدواریم با برنامه ریزی‌هایی که انجام می‌شود و همکاری مردم هیچ‌گونه مشکلی برای تامین بنزین برای هموطنان به خصوص در ایام عید وجود نداشته باشد.

وزیر نفت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص آخرین وضعیت تخصیص بنزین نوروزی اظهار کرد: هنوز در دولت تصمیمی در این رابطه اتخاذ نشده است.

وی با بیان این‌که اگر تجارتی در حوزه فرآورده‌های نفتی همچون بنزین، نفت سفید و گازوئیل انجام می‌شود تجارت است تصریح کرد: الحمدا... نیاز‌های داخل را با تدابیری که در پالایشگاه‌ها و در حوزه مدیریت کشور صورت می‌گیرد انجام می‌دهیم.

اوجی در خصوص آخرین وضعیت فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرد: نزدیک ۲۰ سال است که هیچ اقدام عملیاتی و اجرایی روی فاز ۱۱ پارس جنوبی که یکی از مهم‌ترین فاز‌های پارس جنوبی است صورت نگرفته است، در ستاد وزارت نفت برنامه خوبی انجام شد و اقدامات عملیاتی صورت گرفت به طوری که ظرف یک یا دو ماه آینده شاهد بهره‌برداری از آخرین فاز پارس جنوبی خواهیم بود.

وزیر نفت در خصوص اتفاقات اخیری که در کشور چین رخ داد، گفت: در رابطه با اتفاقاتی که در چند روز اخیر در راستای بحث با کشور همسو چین اتفاق افتاد خوشبختانه پروژه‌های مختلفی را تعریف کردیم که به موقع به اطلاع مردم می‌رسانیم.

خبر‌های خوش وزیر نفت برای مردم

به گفته وی خبر‌های خوشی را در راستای قرارداد‌ها و توافق‌نامه‌هایی که با کمپانی‌های بزرگ چین در همه حوزه‌ها منعقد شده است داریم که به مردم اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و قطعا از این اخبار مردم شاد خواهند شد. باید گفت که این مساله بهره خوبی برای جمهوری اسلامی و کشور چین خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه