مغز انسان | سلامت مغز انسان

راهکار های ساده برای داشتن مغز سالم | چگونه باید سلامت مغز خود را تضمین کنیم

6 روش برای داشتن سلامت مغز را در این صفحه ببینید.

راهکار های ساده برای داشتن مغز سالم | چگونه باید سلامت مغز خود را تضمین کنیم
کدخبر : 18522
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

۶ روش ساده و روزمره برای سلامت پادشاه بدن

همینطور ببینیم چه راه های ساده ای میشه در پیش گرفت و چطوری سبک زندگی درست تری داشت تا قسمت های مغز سالم تری داشته باشیم. تواین پست هم می تونین روش هایی که متونین در عرض یک هفته باهوش تر بشین رو یاد بگیرین.

قسمت های مغز که کار خودش میکنه، چرا باید نگرانش باشم؟

خطرات و بیماری های مختلفی این مهمترین عضو بدن رو تهدید میکنن که باید حتما جدی گرفته بشن. این تهدیدها یه طرف تازه خود ما هم یه کارایی می کنیم که ناخودآگاه داریم به اون صدمه میزنیم.

 

حالا بریم سراغ خطرات و بیماری ها که گفتیم.

دیگه نزن تو سرم

ضربه مغزی یا هر گونه جراحت مغزی می تونه به روش های مختلفی ایجاد بشه. جراحت ناشی از ضربه می تونه مثلا در اثر برخورد با یک چیز، افتادن یا تصادفی اتفاق بیوفته و مشکلات کوتاه مدت یا بلند مدتی رو به همراه داشته باشه.

مشکلات کوتاه مدت مثل خون ریزی مغزی، شکاف مغزی و شکست جمجمه، و بلند مدت مانند اختلالات استرسی پس از آسیب روانی یا فیزیکی در اثر ضربه های متعدد به مغز.

وقتی راه رفتن رو هم فراموش میکنی

بیماری های  اختلال و زوال سیستم عصبی که اغلب با افزایش سن شدت می یابند هم از خطراتی هستن که خیلی از ما رو تهدید می کنن. از اون ها می تونیم به اختلالات حافظه مانند آلزایمر، اختلال حرکتی مانند پارکینسون و مرگ سلول های مغز در بیماری هانتیگتون اشاره کرد.

مغز سلطان سلامتی ورزش زبان خوراک مناسب تغذیه هوش ذهن باهوش فکر تفکر آلزایمر مدیتیشن خواب بازی خاطرات افسردگی امید مثبت اندیشی قسمت های مغز

وقتی سلطان هم مریض میشه

با وجود سد مغزی خونی باز هم ویروس ها، باکتری ها و قارچ هایی وجود دارند که می تونن باعث ایجاد عفونت های متفاوتی در قسمت های مغز بشن.

تومورهای مغزی هم می تونن خوش خیم یا سرطانی باشند که اکثر این تومورهای بدخیم از دیگر نقاط بدن مخصوصا ریه، سینه و پوست به مغز حمله ور میشن.

سلطان دیوانه کردی

بیماری های روانی هم انواع زیادی دارن که میتونیم به انواع افسردگی، شیزوفرنی، دو یا چند شخصیتی، اختلالات استرسی پس از آسیب روانی، اعتیاد و اختلالات وسواسی اشاره کنیم

مغز سلطان سلامتی ورزش زبان خوراک مناسب تغذیه هوش ذهن باهوش فکر تفکر آلزایمر مدیتیشن خواب بازی خاطرات افسردگی امید مثبت اندیشی قسمت های مغز

انواع صرع هم به این لیست اضافه کنیم که در اثر فعالیت بیش از حد مغز در زمان محدودی به وجود میاد و از علائم بیرونیش میشه به لرزش های غیر ارادی و نبود هوشیاری اشاره کرد.

سکته مغزی در اثر نرسیدن خون کافی به بخشی از مغز اتفاق میوفته که باعث مرگ سلول ها و جراحت مغزی در اون نقطه میشه و علائم متفاوتی از جمله افتادگی صورت، بی حسی در دست ها و بازوها، ناتوانی در حرف زدن داره.

کوچیک شدن رگ ها، آمبولی خونی و ترکیدن پلاکت های چربی در خون می تونه باعث نرسیدن خون کافی به مغز و در نهایت سکته مغزی بشه.

مرگ مغزی از دست دادن کامل فعالیت مغزیه و از نشانه هاش رفتن به کما، از دست دادن رفلکس و توقف تنفسی موقت هستن

چطوری مراقب مغزمون باشیم؟

از خطرات که مغز تهدید می کنه گفتیم، چطوره راه هایی که می تونیم از پادشاه بدنمون درست مراقبت کنیم و اون سالم نگه داریم رو با هم مرور کنیم.

سبک زندگی ما اثر عمیقی روی سلامتی مغز ما داره. چیزی که میخوریم و می نوشیم، چقدر ورزش می کنیم، چقدر آسوده می خوابیم، در جامعه حضور داریم، و چطور استرس رو در طول زندگی مدیریت میکنیم، همه برای سلامت مغز ما حیاتی هستند.

بیاید تمامی این عوامل با هم بررسی کنیم:

ورزش جسمی و فیزیکی

عقل سالم در ………. سالم است.

تحقیقات نشون داده در افرادی که به طور مداوم ورزش می کنن احتمال ابتلا به بیماری هایی مثل آلزایمر به شدت کاهش پیدا می کنه. دلیلش ساده اس،

  • ورزش و تحرک بدنی باعث افزایش جریان خون میشه که اکسیژن بیشتری به مغز میرسونه و فعالیت اون راحت تر میکنه. ورزش باعث کاهش فشار خون و تنظیم سطح کلسترول بدن میشه.
  • ورزش نه تنها از طریق افزایش رسوندن اکسیژن بیشتر به قسمت های مغز فعالیت اون بهتر می کنه بلکه در کل باعث سلامتی دیگر اعضای بدن هم میشه و به مغز این امکان رو میده که فعالیت های اون ها رو با مصرف انرژی کمتری مدیریت کنه و بتونه انرژی بیشتر روی تفکر و تمرکز روزانه فرد بذاره.
  • کاهش استرس ذهنی از مهمترین تاثیرات ورزشه که به سلامت مغز و ذهن کمک بسزایی میکنه.
  • علاوه بر این خود حرکات ورزشی نیاز به تمرکز و تفکر دارن که باعث افزایش تمرین روزانه مغز، تولید سلول های جدید عصبی، افزایش ارتباطات موثر بین سلولهای عصبی و در نهایت ذهن قوی تری می شوند.

دیگه منتظر چی هستیم، وقته ورزشه، از قدیم گفتن : عقل سالم در بدن سالم است

ورزش ذهنی و روحی

چالش از نوع ذهنی. ورزش ذهنی و روحی دیگه واسه چی؟ اصلا اینها چه ورزش هایی هستن؟

مغز سلطان سلامتی ورزش زبان خوراک مناسب تغذیه هوش ذهن باهوش فکر تفکر آلزایمر مدیتیشن خواب بازی خاطرات افسردگی امید مثبت اندیشی قسمت های مغز

قسمت های مغز ما مثل ماهیچه ها و دیگر اعضای بدن ماست، یعنی برای قوی تر شدنش باید بیشتر و سخت تر ازش کار کشید. خنده داره ولی هرچی بیشتر با ورزش های ذهنی مغزتون رو درگیر و خسته کنین، روز بعد مغزتون قوی تر از امروز میشه.

دقیقا مثل ورزش جسمی که باعث پاره شده و وصل مجدد رشته های ماهیچه ها بهم میشه، ورزش های ذهنی هم نورون های عصبی جدید و در نتیجه ارتباط های جدید تری بین اطلاعات و دانش هایی که توش هست برقرار میکنه و قوی تر میشه.

تو صحبتهای روزمره میگیم یارو مغزش آکبنده، و واقعا در این جمله این حقیقت بزرگ قرار داره :

” از چیزی که استفاده نکنی از دست میدی. ”

پس جدول حل کنید، انواع بازی های تخته ای، کارتی و ویدیویی انجام بدین، چیستان حل کنید و هر روز مغزتون رو ورزش بدین.

رژیم غذایی

یه مغزبذار، یه زبون، یه پاچه و دو تا چشم، با نون اضافه

علاوه بر فرآیند اکسیداسیون – که جلوتر میگم چیه و چقدر خطرناک – ، موادی بسیار خطرناک برای مغز ما متاسفانه در رژیم غذایی بسیاری از ما پیدا می شن که جای تعجبه که ما اون ها رو با لذت فراوان هم تناوول می کنیم.

یعنی به طور خود خواسته داریم به مغزمون صدمه میزنیم.

مهمترین نمونه این مواد خطرناک برای مغز ما، چربی های اشباع شده هستن – یه عالمه در فست فود ها پیدا میشن – که قابلیت شکستن و استفاده از اون ها در بدن ما وجود نداره و باعث انواع بیماری های قلبی و فشار خون میشن.

خبر خوب اینه که خوراکی های زیادی هستن که آنتی اکسیدان دارن و آنتی اکسیدان همینطور که از اسمش پیداس کارش ضد فرآیند اکسیداسیونه.

همینطور خوراکی های متفاوتی با انواع اسید های چرب غیر اشباع وجود دارند که می تونن مثل سوخت موشکی برای مغز ما عمل کنند.

لیستی از این خوراکی هارو براتون گذاشتیم، حتما اون هارو تو رژیم غذایی روزانتون جا بدین:

  • زغال اخته (پر از آنتی اکسیدان)
  • ماهی سالمون (منبع امگا ۳ که اسید چرب مورد نیاز قسمت های مغزه)
  • خشکبار (یه عالمه ویتامین E)
  • آووکادو (پر از چربی های غیز اشباع مونو)
  • ذرت و نان کامل (چر از فیبر و ویتامیت E و مقادیری از امگا ۳)
  • حبوبات (ثبات میزان گلوکز در بدنتون به این مواد بسپرین)
  • انار و آب انار (آنتی اکسیدان خالص)
  • چای تازه دم (البته بدون رنگ دهنده – کافیین به میزان مناسب برای شکستن مولکول های گلوکز و همین طور میزان زیادی آنتی اکسیدان)
  • شکلات تلخ (آنتی اکسیدان و کافیین مورد نیاز شما)

مغز سلطان سلامتی ورزش زبان خوراک مناسب تغذیه هوش ذهن باهوش فکر تفکر آلزایمر مدیتیشن خواب بازی خاطرات افسردگی امید مثبت اندیشی قسمت های مغز

خواب و آرامش کافی

خواب مناسب در روز، نه تنها انرژی مورد نیاز ما رو تامیین میکنه بلکه حال عمومی و سیستم ایمنی بدن مارو هم تقویت میکنه. اما یکی از اثرات مهم خواب روی مغز هست.

در اثر تمام کارهایی که در مغز انجام میشه مواد زایدی ایجاد میشن که برای سلول های ذهن خطرناکن.

مغز سلطان سلامتی ورزش زبان خوراک مناسب تغذیه هوش ذهن باهوش فکر تفکر آلزایمر مدیتیشن خواب بازی خاطرات افسردگی امید مثبت اندیشی قسمت های مغز

خواب مناسب این مواد زاید رو از قسمت های مغز خارج و برای بیرون ریختن به سیستم های دفع میرسونه. میزان مناسب خواب در طول روز بین ۶ تا ۹ ساعت برای ذهن سالم مناسب است.

خیلی از متخصصان هم توصیه می کنن که مقداری از این خواب رو در وسط روز داشته باشین که به شدت روی فعالیت مغزی تاثیر مثبت میذاره.

یکی از عادات بدی که ممکنه در طول خواب داشته باشین و به شدت قسمت های مغز شما رو تهدید میکنه پوشوندون سر موقع خوابه.

خیلی ها ممکنه بگن اینطوری راحت تر می خوابیم و حس آرامش داریم ولی درحقیقت با این کار فرشته مرگ رو هر روز به خودشون نزدیکتر میکنن.

آثار بلند مدت خوابیدن با سر زیر پتو مثل کاهش فعالیت مغزی در اثر مردن سلول هایی که اکسیژن کمتری با این مدل خوابیدن بهشون میرسه رو هم نباید دست کم بگیریم.

مدیریت افکار و استرس

افکار بد و استرس های زاید در ذهن ، همواره در اطراف ما هستند. با توجه به شرایط زندگی ما در کشورمون، متاسفانه همواره ما در ترس از فردا امروزمون رو سر می کنیم.

در نتیجه مدت بیشتری از روزمون رو داریم به ترس ها و استرس های متفاوتمون میگذرونیم.

درست گفتن که تو همانی که به آن می اندیشی، با تفکرات بد و استرس زا، ما مغز و ذهنمون رو عادت می دیم که عینک بد بینی به چشم بذاره و هر روز در این گرداب خطرناک بیشتر فرو بره.

مغز سلطان سلامتی ورزش زبان خوراک مناسب تغذیه هوش ذهن باهوش فکر تفکر آلزایمر مدیتیشن خواب بازی خاطرات افسردگی امید مثبت اندیشی قسمت های مغز

با افزایش سن، ذهن سالم ما در معرض استرس های بیشتری در طول روز قرار میگیره. بچگی یادتونه هیچ درگیری ذهنی نداشتین و کوچیکترین مسائل شما رو می خندوند و شاد بودین، ولی الان اینطوری نیست.

استرسی که در زندگی روزمره بزرگسالان به دلایل مختلف، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و … به وجود میاد به صورت فیزیکی در قسمت های مغز ما تاثر منفی میذاره.

استرس فرآیندی ایجاد میکنه به نام اکسیداسیون که به سلول های قسمت های مغز ما آسیب می رسونن. اکسیداسیون همون فرآیندیه که آهن رو زنگ میزنه و سیبی که نصفه گاز زدین رو به رنگی که حالتون از دیدنشم بهم میخوره در میاره.

تمرین دیدن نقاط مثبت در هر شرایطی یکی از سخت ترین کارهایی که تو زندگی باید انجام بدیم ولی خوبیش اینه که با هر بار استفاده از این عینک مثبت بینی این عینک قوی تر و بزرگتر میشه و خیلی از تحقیقات نشون داده که تمرین مثبت بینی به اندازه ۲ هفته به میزان زیادی روی کاهش میزان استرس ذهن روزانه افراد تاثیر میذاره.

مغز سلطان سلامتی ورزش زبان خوراک مناسب تغذیه هوش ذهن باهوش فکر تفکر آلزایمر مدیتیشن خواب بازی خاطرات افسردگی قسمت های مغز

پس همین الان شروع کنین، از امروز یک فکر مثبت هر روز همراه خودتون داشته باشین. بابت چیزایی که دارین شکر گزار باشین. شکر گزاری دری به سوی آرامش به سوی شما باز میکنه که نمونه اش با هیچ فعالیت دیگه بدست نمیاد.

در اجتماع زندگی کنین

تو قیافه نباش، تو جمع باش

منظورمون چیه مگه ما الان تو اجتماع زندگی نمی کنیم؟ بله منظور اینجا دقیقا همون روابط اجتماعی مناسبه.

یعنی به میزان کافی و با افراد درست روابط اجتماعی ایجاد کنین که مغز و حافظه سالم تری داشته باشین. یه بخش بزرگی از مغز ما وظایفش شامل احساسات، تفکرات و یادگیری ما از جامعه و افراد اطرافمون هست.

مغز سلطان سلامتی ورزش زبان خوراک مناسب تغذیه هوش ذهن باهوش فکر تفکر آلزایمر مدیتیشن خواب بازی خاطرات افسردگی امید مثبت اندیشی قسمت های مغز

ارتباط با افرادی که به شما انگیزه بدن، شما رو به چالش بکشن، شما در کنارشون حس آرامش واقعی بکنین و نیازی به نقش بازی کردن نداشته باشین.

افرادی که در بخش های مختلف زندگی دستاوردهای خوبی داشتن و … میتونه به سلامت مغز شما و توسعه ذهن و حافظه کمک شایانی بکنه.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه