حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران

خبر مهم برای افزایش دوباره حقوق کارگران | افزایش 30 درصدی دوباره حقوق کارگران از این ماه

نماینده کارگران در شورای عالی کار می‌گوید: بر این اساس، ما درخواست بازنگری در مزد را در شورای عالی کار ارائه کرده‌ایم و این مسیر را دنبال می‌کنیم.

خبر مهم برای افزایش دوباره حقوق کارگران | افزایش 30 درصدی دوباره حقوق کارگران از این ماه
کدخبر : 18275
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​طبق روال سال های گذشته در نیمه دوم سال بحث افزایش حقوق کارگران پر تکرار می شود. طبق پیش بینی ها قرار است افزایش حقوق کارگران مطابق سبد معیشت تعیین شود. قرار است در سال آینده نیز حقوق کارگران بیش از 50 درصد افزایش یابد.در ادامه به آخرین خبر ها از حقوق کارگران می پردازیم.

علی خدایی درباره دستمزد کارگران و رای دیوان عدالت اداری تصریح می‌کند: ما هنوز هم امیدواریم که رییس دیوان عدالت به مساله ورود کند و موضوع هم پیچیده نیست. اگر بپذیرند طبق توافق دسته‌جمعی عدد ۱۳ میلیون و ۹۰ هزار تومان تعیین شده بود، به اعتقاد من دلایل کافی و روشن و مبرهن برای رد این مصوبه وجود دارد.

نمایندگان کارگری در شورای عالی کار عنوان می‌کند: در کنار این، ما از ظرفیت قانونی خودمان برای بازنگری دستمزد اقدام کردیم. قانون کار به هیچ عنوان سالی یک‌بار برای تعیین دستمزد قید نکرده؛ قید همه ساله آمده است. منظور از همه ساله، حداقل سالی یک‌بار است.

خدایی متذکر می‌شود: ما یک‌بار هم برای این‌که ثابت کنیم که منظورش سالی یک‌بار نیست، یک‌بار در سال ۹۹ در خردادماه مزد را دوباره ۵ درصد افزایش دادیم. در سال ۸۴ هم یک‌بار مزد را کاهش دادیم. شورای عالی کار سابقه این‌که در میانه سال مصوبه مزدی را تغییر داده باشد، دارد.

وی تاکید می‌کند: بر این اساس، ما درخواست بازنگری در مزد را در شورای عالی کار ارائه کرده‌ایم و این مسیر را دنبال می‌کنیم.

حقوق کارگران

یکی از موارد که در لایحه برنامه هفتم آمده بود درباره محاسبه میانگین حقوق پنج سال پایان دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی بود که صبح (سیزدهم تیر) اعضای کمیسیون اجتماعی با اکثریت آرا با آن مخالفت کردند.پیش از این نیز محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز از حذف موضوع «محاسبه میانگین حقوق بازنشستگی بر مبنای پنج سال آخر خدمت کارکنان دولت» از لایحه برنامه هفتم در این کمیسیون، خبر داده بود.

به این ترتیب، تغییر مبنای محاسبه مستمری در دو کمیسیون تخصصی مجلس حذف شده و این امیدواری وجود دارد که این مساله در کل از برنامه هفتم پاک شود.

کارگران ساختمانی همواره در محرومیت به سر برده و می‌برند و همواره دغدغه معیشت، درمان، بیمه، امنیت شغلی و… داشته و دارند. این روزها اما دغدغه بیمه و ابهاماتی که در این راستا به وجود آمده، بیش از همه آنان را با مشکل مواجه کرده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهایی که کارگران در انتظار اجرای قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بودند، در اقدامی ناباورانه اجرای قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی مصوب ۵ بهمن ۱۴۰۱ را به مدت دو سال متوقف کردند و اصلاحیه سال ۹۳ را لازم‌الاجرا دانستند و بر محرومیت کارگران ساختمانی افزودند.

هادی ساداتی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران) در رابطه با توقف طرح بیمه کارگران ساختمانی به ایلنا گفت: ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی، اصلاحیه‌های مختلفی را از سال ۸۲ تا امروز تجربه کرده است و امروز وقتی می‌بینیم نماینده‌ای غیرکارگری توقف طرح و برگشت به طرح سال ۹۳ را داده و پیشنهاد داده است، باید گفت اگر این طرح خوب و مفید بود دوباره اصلاحیه انجام نمی‌شد.

وی افزود: عدم اجرای بیمه کارگران ساختمانی به مرور موجب کاهش تعداد کارگران بیمه شده؛ خواهد شد و در روزهای اخیر هم با بخشنامه ابلاغ شده تامین اجتماعی به شعب مقرر شده ماهانه قریب به ۳ درصد کاهش بیمه کارگران ساختمانی در شعبه‌های مختلف اعمال شود، چرا که منابع وجود ندارد.

ساداتی اظهار کرد: دو سال توقف در طرح بیمه کارگران ساختمانی موجب می‌شود بیمه کارگرانی که کار ساختمانی انجام می‌دهند و امنیت شغلی و جانی ندارند، پرداخت نشود و همین بیمه نصفه و نیمه را هم از دست بدهند.

نائب رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: کار مجلس ظلم آشکار به کارگران و اجحاف به کارگران بود که بی‌پاسخ نخواهد بود و در دوره جدید مجلس، نمایندگانی که رای به توقف طرح بیمه کارگران ساختمانی دادند، امیدی به رای کارگران نداشته باشند، چراکه این‌نمایندگان نشان دادند که دلسوز کارگرانی که شغل مناسب ندارند و آسیب‌پذیر هستند، نیستند.

ساداتی گفت: مازندران قریب به ۷۰ هزار کارگر ساختمانی شناسایی شده دارد که نزدیک به ۲۰ هزار نفر در انتظار بیمه تامین اجتماعی هستند.

مد ربانی (رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ساری) نیز در واکنش به این اقدامِ نمایندگان گفت: در طول سال‌های مختلف و تلاش تشکل‌های کارگری، کارگران ساختمانی قطره چکانی بیمه شدند و با تلاش فراکسیون کارگری مجلس و تلاش‌های بابایی کارنامی نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون کارگری مجلس، ماده ۵ اصلاح شد و رای در صحن علنی گرفتیم اما متاسفانه برخی عوامل ثروت و قدرت مانع اجرای قانون شدند و در آخرین لحظات که انتظار اجرایی شدن اصلاح ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی داشتیم، نتوانستیم به خواسته خود در این بخش برسیم.

وی افزود: با توقف اجرای قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بر کارگران ساختمانی ظلم روا شد و کارگران ساختمانی هرگز این تصمیم را فراموش نخواهند کرد و ۴ تیرماه ۱۴۰۱ همواره در اذهان ما باقی خواهد ماند.

ربانی گفت: قانون اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی در قالب دو فوریت در صحن علنی مجلس رای گیری و رأی مناسب را کسب کرده بود و خوشحال بودیم با اجرای آن به خواسته‌ی خود می‌رسیم. فکر می‌کردیم رای برای اجرا ابلاغ شود و ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار کارگر ساختمانی که از سال ۹۸ در انتظار هستند از بیمه کارگران ساختمانی بهره‌مند شوند که متاسفانه برخی از نمایندگان توقف طرح را تایید کردند و درنهایت طرحی که با تلاش چندساله و هزینه گزاف برای تشکل‌ها و کارگران و مجلس؛ در آستانه اجرایی شدن بود، متوقف شد.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی ساری تصریح کرد: اگر قرار بود طرح قبل اجرایی شود چرا اینهمه هزینه و زمان صرف اصلاح ماده شد؟

به گفته ربانی، کمیسیون اجتماعی و فراکسیون کارگری تمام قد ایستادند و دفاع مظلومانه برعدم توقف این اصلاحیه دادند اما متاسفانه توقف ماده ۵ اجرایی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه