سن بازنشستگی | شرایط بازنشستگی

فوری/ افزایش سن بازنشستگی به ۵۷ سال | خبر مهم درباره افزایش سن بازنشستگی

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری، از تدوین سند راهبردی ۴ ساله صندوق بازنشستگی کشوری منطبق بر برنامه‌های توسعه کشوری و پیشنهاد رسیدن سن بازنشستگی به ۵۷ سال تا پایان برنامه هفتم خبر داد.

فوری/ افزایش سن بازنشستگی به ۵۷ سال | خبر مهم درباره افزایش سن بازنشستگی
کدخبر : 18225
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سازمان تامین اجتماعی، به منظور تحقق عدالت در میان بیمه شدگان، سن بازنشستگی خاصی را برای مردان و زنان در زمان بازنشستگی ، تعیین کرده است. حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی در حال حاضر، برای زنان، 55 سال و برای مردان، 60 سال می باشد؛ اما سن بازنشستگی، می تواند در شرایط خاصی تغییر کند.به طور کلی، سن بازنشستگی ، می تواند با توجه به شرایط شغلی فرد متفاوت باشد. به دلیل اهمیت سن و زمان بازنشستگی تامین اجتماعی برای کلیه مشاغل، به آخرین اخبار از سن بازنشستگی می پردازیم.

نعمت‌الله ترکی در نشستی خبری که به مناسبت روز خانواده و تکریم بازنشستگان برگزار شد، به بیان چالش‌های امروز صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت و اظهار کرد: یکی از ناترازی‌های امروز صندوق بازنشستگی کشوری، افزایش سن و سابقه قابل قبول برای احراز بازنشستگی است. حداقل سن بازنشستگی در دنیا ۶۰ سال است. ما کمتر به آن توجه کرده‌ایم و میانگین سن بازنشستگی ما الان حدودا ۴۸ سال است.

وی توضیح داد: سن بازنشستگی نیاز به اصلاحات دارد. یکی از برنامه‌های ما نیز که در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد دادیم اصلاحات سنجه‌ای این امر است. پیشنهاد دادیم تا پایان برنامه هفتم سن بازنشستگی به ۵۵ و ۵۷ سال برسد چراکه نرخ امید به زندگی در کشور ما خوب افزایش یافته اما فاصله سن بازنشستگی ما که ۵۰ سال است تا امید به زندگی که ۷۶ سال است، بسیار زیاد است.

ترکی اصلاح شرایط بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور را دیگر چالش این صندوق معرفی کرد و افزود: تعدد این آمار خود چالشی برای نظام بیمه‌ای است. باید بازنگری برای مشاغل سخت و زیان آور داشته باشیم که طبق آن برخی با ۲۰ سال سابقه بازنشسته می‌شوند. تغییر روش محاسبه مستمری بازنشستگان نیز از دیگر چالش‌های ما است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در بخش دیگر سخنان خود از تدوین سند راهبردی ۴ ساله صندوق بازنشستگی کشوری منطبق بر برنامه‌های توسعه کشوری خبر داد و گفت: برای اولین بار این سند راهبردی را منطبق با برنامه‌های توسعه‌ای تدوین کردیم چراکه باید پیش نویس سند راهبردی صندوق بازنشستگی را تدوین کنیم تا بتوانیم همگام با برنامه هفتم پیش رویم. در این سند ماموریت صندوق را شفاف اعلام کردیم. ماموریت صندوق بازنشستگی کشوری مشارکت در تامین حقوق و آتیه مشترکین آن از طریق ارائه خدمات بیمه‌ای بازنشستگی بین نسلی است.

وی درباره چشم انداز صندوق توضیح داد: چشم انداز و ماموریت صندوق بازنشستگی کشوری در سند آمده است که طبق آن چشم انداز ما شفافیت سازمانی، پایداری مالی ترمیم شده و بازدهی اقتصادی بهبودیافته است.

سن بازنشستگی

علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای ارائه پیشنهاد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: بر اساس قانون موجود، کارگران یا کارمندان با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال متناوب برای مشاغل سخت و زیان آور با ضریب ۱.۵ می توانند با هر سنی بازنشسته شوند اما در لایحه برنامه هفتم برای آن شرط سنی در نظر گرفته شده بود که سقف سنی برای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور ۵۰ سال بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در این کمیسیون در جریان بررسی پیشنهادهای اصلاح لایحه بودجه، سقف سنی برداشته شد و به قانون دائمی قبلی بازگشت.

بابایی افزود: همچنین در بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه توسعه هفتم برای بازنشستگی (با ۳۰ سال سابقه) شرط سقف سنی ۵۳ سال برای خانمها و ۵۶ سال برای آقایان لحاظ شده بود که در کمیسیون اجتماعی این موضوع حذف شد و به قانون دائمی فعلی بازگشت که در آن مجموع سقف سنی و میزان خدمت که ۸۵ سال است بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: با این مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس که به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارسال شده، سقف سنی برای بازنشستگی برداشته شد و با هر سنی و ۳۰ سال سابقه، افراد می توانند بازنشسته شوند.

در ادامه عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مشاغل سخت و زیان آور، محدودیت سقف سنی برای متقاضیان بازنشستگی را از لایحه برنامه هفتم توسعه برداشتیم و با ۲۰ سال سابقه امکان بازنشستگی فراهم است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص تعیین ۵ سال پایاان خدمت به عنوان ملاک حقوق بازنشستگی به جمع بندی نرسید.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس پیشنهاد ما این بود که یا این بند از لایحه برنامه هفتم حذف شود یا با پیشنهادی که منافع کارگران را تأمین کند، جایگزین کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه