همسان سازی حقوق بازنشستگان | اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان

واریز باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان | افزایش 25 درصدی حقوق بازنشستگان از این ماه

حمیدرضا حاجی‌بابایی، رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس درباره موضوع همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار کرد: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی در کمیسیون برنامه‌وبودجه و محاسبات مجلس مصوب شده است.

واریز باقی مانده همسان سازی حقوق بازنشستگان | افزایش 25 درصدی حقوق بازنشستگان از این ماه
کدخبر : 18223
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک مسئله مهم در بسیاری از کشورها، از جمله ایران، است. این مفهوم به تعادل دادن و هماهنگ کردن حقوق بازنشستگان در سطح مختلف و در طول زمان اشاره دارد. هدف اصلی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد عدالت و برابری در پرداخت حقوق آنها است.در ایران، تلاش‌هایی برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال‌های اخیر صورت گرفته است. در چارچوب این برنامه، تلاش برای برابر کردن نرخ رشد حقوق بازنشستگان با نرخ تورم و نیز تعیین معیارهای منصفانه و مستحکم برای محاسبه حقوق بازنشستگان مطرح شده است.با این حال، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در عمل می‌تواند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه باشد. به طور کلی، همسان‌سازی حقوق بازنشستگان یک فرایند پیچیده است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، تأمین منابع مالی مناسب و هماهنگی بین مختلف نهادها و سازمان‌ها است. 

رئیس کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس از تصویب همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی و پرداخت ۱۴ هزار میلیارد بودجه عمل نشده ۱۴۰۱ خبر داد. 

وی افزود: بر اساس مواد ۱۲ و ۳۰ برنامه ششم توسعه در برنامه هفتم، دولت وظیفه دارد بدهی‌های خود را به تأمین اجتماعی در طی برنامه هفتم پرداخت نماید.

وی تأکید کرد: با استهلاک بدهی‌های دولت ضمن ایجاد عدالت در حقوق و مزایای کارکنان تأمین اجتماعی، اعم از شاغلان و بازنشستگان، باید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز طبق قانون اجرا شود.

وی در ادامه گفت: از طرفی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری حقی است که بر گردن مجلس و دولت است.

وی توضیح داد: در شرایط کنونی حال بازنشستگان خوب نیست و صرفاً فقط با شعار این مسئله حل‌شدنی نیست و ما در مجلس منتظر هستیم تا دولت پیشنهاد خود را در مورد نظام هماهنگ عادلانه به‌صورت لایحه به مجلس ارائه کند.

وی گفت: در واقع همسان‌سازی چیزی جز عدالت‌محور کردن حقوق نیست و برای توسعه عدالت اجتماعی و رفع مشکل کارکنان شاغل و بازنشسته برنامه نظام پرداخت از وضعیت کنونی به‌سوی عدالت‌محوری هدایت خواهد شد و نظام پرداخت باید همسان شود.

حاجی‌بابایی گفت: جایگاه کارکنان دولت در جهش تولید و مهار تورم را نمی‌توان نادیده گرفت، و باید رضایت از پرداخت را به‌خصوص در مورد بازنشستگان که نوه و داماد و عروس دارند با جدیت در دستور کار قرارداد.

وی توضیح داد: منظور مجلس و کمیسیون برنامه‌وبودجه از همسان‌سازی این است که بودجه‌ای که در دست داریم را خوب و عادلانه هزینه کنیم و بازنشستگان هم حرف غیرمنطقی نمی‌زنند و فقط می‌خواهند عادلانه رفتار شود و این چیزی است که رهبر هم بر آن تأکید دارد.

وی در پایان گفت: در کنار تصویب این طرح ما به دنبال این هم هستیم که بودجه ۱۴ هزارمیلیاردی که در بودجه سال گذشته (۱۴۰۱) مصوب شد؛ ولی اجرا نشد امسال اجرا شود و دراین‌رابطه با دیوان محاسبات نیز نامه‌نگاری کرده‌ایم که پس از جمع‌بندی این مبلغ نیز به بازنشستگان کشوری و لشکری پرداخت خواهد شد.

همسان سازی حقوق بازنشستگان

مدیرعامل صندوق بازنشستگان کشور در نشست صمیمی با نمایندگان کانون بازنشسته مازندران گفت: در بخش درمانی بازنشستگان قسمتی از بیمه تکمیلی بدون سقف تعیین شده و مابقی هزینه‌ها در همه مراکز درمانی زیر پوشش بیمه اصلی قرار می‌گیرند.

وی افزود: ۷ هزار میلیارد تومان برای بیماران خاص بازنشسته اختصاص یافت که هر بازنشسته بیمار خاص در هر مرکز درمانی تا سقف ۵۰ میلیون تومان معاف پرداخت هزینه هستند و مابقی هزینه‌ها از بیمه تکمیلی استفاده می‌شود.

وی گفت: هر بازنشسته‌ای در هر استانی می‌تواند از مراکز رفاهی و گردشگری سازمان مرتبط و کانون در جهت استفاده از مراکز رفاهی بهره‌مند شود.

۱۱ سال از تصویب قانون همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی می‌گذرد و کم‌ توجهی هر ساله به این قانون در لایحه بودجه و محدودیت منابع دولت، باعث شده است که این موضوع دچار یک عقب‌ماندگی جدی شود.

اوایل سال ۱۳۹۹ بود که سازمان برنامه و بودجه، ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری اختصاص داد و در این میان بازنشستگان تامین اجتماعی اعتراض کرده و خواستار همسان سازی حقوق خود شدند، به طوری که انجمن‌های صنفی بازنشستگی کارگری نسبت به این موضوع اعتراض و تأکید کردند که پیگیر حقوق‌شان هستند.

پس از اعتراض جدی بازنشستگان، هفته گذشته در جریان بررسی برنامه هفتم توسعه، پیشنهادی برای همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی تصویب شد و قرار است این لایحه در قالب پیشنهاد و مصوبه کمیسیون برنامه و بودجه به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم داده شود و در مورد آن تصمیم گیری شود که این امر خبر خوبی برای بازنشستگان خواهد بود.

ابتدای هفته جاری، حمیدرضا حاجی بابایی، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از تصویب موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون متبوع خود خبر داد و گفت: برای توسعه عدالت اجتماعی و رفع مشکل کارکنان شاغل و بازنشسته برنامه نظام پرداخت از وضعیت کنونی به سوی عدالت محوری هدایت خواهد شد، که بتوانیم شاهد عدالت در پرداختی‌ها باشیم.

همسان سازی حقوق یکی از مطالبات جدی بازنشستگان محسوب می شود و باید به درستی مورد پیگیری قرار گیرد.

سید محمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس عقیده دارد که بازنشستگان بتوانند ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت و از آن بهره مند شوند و می گوید: «بازنشستگان همواره مطالبه همسان سازی حقوق خود را از نمایندگان پیگیری می کنند و ما باید در برنامه هفتم توسعه حکم روشن و شفافی را در زمینه همسان سازی حقوق بازنشستگان در نظر بگیریم و شرایط به نحوی باشد که بازنشستگان بتوانند ۹۰ درصد حقوق شاغلین را دریافت و از آن بهره مند شوند.»

محمدرضا دشتی اردکانی نماینده مردم اردکان نیز با اشاره به اینکه متاسفانه بازنشستگان در برخی امور معیشتی شرمنده خانواده خود هستند، می‌گوید: «این وضعیت نباید در جامعه ما اتفاق بیفتد؛ این بازنشستگان زمانی از بهترین نیروهای انسانی کشور بوده‌اند و باید به آنها به درستی رسیدگی شود. ما باید بازنشستگان را به عنوان بزرگان جامعه قلمداد کنیم و آنان را مورد تکریم قرار دهیم.»

وحید شقاقی شهری کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است: «دریافتی بازنشستگان بسیار کمتر از کارمندان فعلی است، به عنوان مثال در حال حاضر معلمان خواستار افزایش حقوق خود هستند در صورتی که بازنشستگان آموزش و پرورش نیز با مشکلات بیشتری نسبت به معلمان امروزی دست و پنجه نرم می‌کنند، بنابراین در صورتی که قرار باشد حقوق معلمان اضافه شود، حقوق بازنشستگان فرهنگی نیز باید بالا برود.»

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    1

    امیدواریم زودتر انجام شود

  • ناشناس
    1

    خدا کنم راست بگن

  • حسن
    0

    انشاالله که راسته

  • ناشناس
    0

    عالللییییی

  • ناشناس
    0

    پس‌ کی‌ انجام‌ میشه؟

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه