بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | سابقه بازنشستگی این مشاغل 20 ساله شد

طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال بود که این شرط در کمیسیون اجتماعی مجلس حذف شد.

خبر خوش برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | سابقه بازنشستگی این مشاغل 20 ساله شد
کدخبر : 18117
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

پس از انتشار لایحه برنامه هفتم توسعه, حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان‌آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰سال تعیین شد و این مسئله موجبات دلخوری بخش زیادی از جامعه کارگری را به همراه داشت.

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری معتقد است در صورت تصویب این لایحه، مفهوم سخت و زیان‌آوری در عمل از میان می‌رود.

وی در این باره گفته بود: تغییرات برخی قوانین کار و بازنشستگی، به جای اینکه در قالب قوانین مربوطه صورت بگیرند، در ذیل برنامه هفتم توسعه دیده شده‌اند. تدوین کنندگان این برنامه نیز بعضی مطالب را در حالت کلی بیان کرده‌اند و وارد جزئیات نشده‌اند. در نتیجه طبیعی است که انتشار متن برنامه، برخی اقشار ذی‌نفع را نگران کرده باشد.

به گفته صادقی، برای مثال مشخص نیست که این تغییرات در صورت تصویب از چه زمانی اجرایی می‌شوند؟ آیا تغییر سن بازنشستگی شامل افراد تازه کار خواهد شد یا عطف به ما سبق هم می‌شود؟ به این معنا که آیا فردی با ۲۰ سال سابقه کار هم باید بر اساس قانون جدید بازنشسته شود؟

این فعال کارگری بیان کرده بود: در این مرحله، به نظر می‌رسد بیان کلی موضوعات به این معنا باشد که همه افراد مشمول قانون جدید می‌شوند. البته باید دید در آیین‌نامه‌ای که پس از آن به تصویب می‌رسد هم چه تصمیمی گرفته می‌شود.

به گزارش تسنیم، پس از بررسی متن پیشنهادی لایحه عباس گودرزی,‌نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی خبر از حذف شرط سنی برای مشاغل سخت و زیان آور در برنامه هفتم توسعه داد.

 وی گفت: در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مشاغل سخت و زیان آور، محدودیت سقف سنی برای متقاضیان بازنشستگی را از لایحه برنامه هفتم توسعه برداشتیم و با ۲۰سال سابقه امکان بازنشستگی فراهم است.

 گودرزی افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص تعیین ۵سال پایان خدمت به عنوان ملاک حقوق بازنشستگی به جمع بندی نرسید.

 وی افزود: بر این اساس پیشنهاد ما این بود که یا این بند از لایحه برنامه هفتم حذف شود یا با پیشنهادی که منافع کارگران را تأمین کند، جایگزین کند.

بیمه تامین اجتماعی

حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در این کمسیون، گفت: یکی از موارد که در لایحه آمده بود درباره محاسبه میانگین حقوق پنج سال پایان دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی بود که  اعضای کمیسیون با اکثریت آرا با آن مخالفت کردند.

وی افزود:اعضای کمیسیون اجتماعی میانگین پنج سال آخر حقوق برای دریافتی به عنوان حقوق بازنشستگی را از لایحه برنامه حفظ کردند لذا بر این اساس اعضای کمیسیون اجتماعی تصویب کرد که مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی همچون گذشته 2 سال آخر خدمت باشد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: در صورتی  که پنج سال دریافتی حقوق آخر خدمت ملاک دریافتی بازنشستگی باشد باعث کاهش حقوق بازنشستگان خواهد شد لذا اعضای کمیسیون این بند را از لایحه برنامه هفتم حذف کردند.

وی تاکید کرد: این مصوبه کمیسیون اجتماعی است و در نهایت این موضوع باید در کمیسیون تلفیق تصمیم گیری و نهایی شود و در جلسه علنی نیز به تصویب برسد.

پیش از این نیز محمد خدابخشی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با تسنیم، از حذف موضوع «محاسبه میانگین حقوق بازنشستگی برمبنای پنج سال آخر خدمت کارکنان دولت» از لایحه برنامه هفتم در این کمیسیون، خبر داده بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم با بندهایی از این لایحه که در آن سقفی برای سن بازنشستگی تعیین شده بود، مخالفت کرد.

ولی اسماعیلی اظهار کرد: در بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی برای زنان ۵۳ و برای مردان ۵۶ تعیین شده بود که کمیسیون این اعداد را حذف کرد؛ این بدان معنا بود که اگر خانمی ۳۰ سال سابقه کار داشت اما به سن ۵۳ سال نرسیده بود نمی‌توانست بازنشسته شود.

وی توضیح داد: ما این موضوع را حذف کردیم تا فردی با سابقه ۳۰ سال کار علی رغم داشتن سن پایین بتواند بازنشسته شود. مثلا اگر خانمی با ۳۰ سال سابقه به ۵۰ سال رسیده باشد هم امکان بازنشستگی داشته باشد. این موضوع شامل آقایان هم می‌شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: بر این اساس هر کارمندی در هر سنی در صورت داشتن سابقه ۳۰ سال فعالیت می‌تواند بازنشسته شود؛ اساسا تعیین سقف برای بازنشستگی درست نیست و به نفع کارمندان هم نخواهد بود.

اسماعیلی همچنین گفت: در بند «ذ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم نیز حداقل سن برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ سال و برای مردان ۵۰ سال تعیین شده بود که این بند حذف شد. چون در این شرایط اگر فردی دارای مشاغل سخت و زیان آور ۲۰ سال فعالیت می‌کرد اما به این سقف سنی تعیین شده نمی‌رسید نمی‌توانست بازنشسته شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با اشاره به حذف بند دیگری از لایحه بودجه در مورد محاسبه میانگین حقوق پنج سال پایان دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی از برنامه هفتم گفت: در لایحه برنامه هفتم میانگین پنج سال آخر حقوق برای دریافتی به عنوان حقوق بازنشستگی تعیین شده بود که کمیسیون این را حذف کرد تا همان قانون فعلی یعنی میانگین دریافتی دو سال حقوق ملاک دریافتی بازنشستگی باشد.

اسماعیلی توضیح داد: اگر پنج سال دریافتی حقوق آخر خدمت ملاک دریافتی بازنشستگی باشد باعث کاهش حقوق بازنشستگان خواهد شد. مثلا اگر حقوق یک بازنشسته ۱۶ میلیون تومان باشد با ملاک دریافتی پنج سال آخر خدمت حقوقش به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ کاهش پیدا می‌کند. لذا ما این بند را هم از لایحه برنامه هفتم حذف کردیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی در پایان گفت که گزارش کمیسیون اجتماعی به کمیسیون تلفیق ارائه شده است و باید این موارد ابتدا در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب پیشنهاد حذف سقف سنی بازنشستگی زنان در ۵۳ سالگی و مردان در ۵۶ سالگی در لایحه برنامه هفتم توسعه در این کمیسیون و ارسال آن به کمیسیون تلفیق برنامه برای بررسی و تصویب خبر داد.

 علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای ارائه پیشنهاد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: بر اساس قانون موجود، کارگران یا کارمندان با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال متناوب برای مشاغل سخت و زیان آور با ضریب ۱.۵ می توانند با هر سنی بازنشسته شوند اما در لایحه برنامه هفتم برای آن شرط سنی در نظر گرفته شده بود که سقف سنی برای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور ۵۰ سال بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در این کمیسیون در جریان بررسی پیشنهادهای اصلاح لایحه بودجه، سقف سنی برداشته شد و به قانون دائمی قبلی بازگشت.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • عباس غیاثوند
    0

    توکل بخدا امیدوارم عملی بشه

  • ناشناس
    3

    سلام چرا شغل رانندگی جزئ مشاغل سخت نمیشه با وجود اینکه مجلس تصویب کرده تامین اجتماعی قبول نمیکنه

  • ایران نیمه جان
    4

    سن بازنشستگی افراد دارای معلولیت چقدر هست

  • ناشناس
    5

    سلام، چرابیمه تامین اجتماعی شامل خدمات دندان پزشکی نمیشه

  • ناشناس
    4

    سلام آیا کارگر ساختمانی جز مشاغل سخت محسوب میشه یانه؟؟

  • پارسا
    7

    آیاشامل حال راننده گانم میشه این لایحه

  • ناشناس
    1

    سلام برای رانندگان کاری کنیدبدترین شغل هست ممنون

  • حیدر
    2

    والا ما ۲۵ سال سابقه نونوایی داریم ۲سال هم سابقه خدمت سختی کار هم دارم نمیدونم چرا بازنشسته نمیشم سختی کار هم بهم تعلق گرفته ۷ سال نمیدونم مشکل کجاست سننمم ۴۸ سال

  • محمد
    4

    خدمت سربازیم حساب میشه

  • ناشناس
    1

    سلام ایا رانندگان مسافرکش بین شهری سخت زیان اور هست

    • پارسا
      1

      مملکت ما همه شدن مسافرکش ،هر کس کار پیدا نمیکنه میشه مسافرکش

  • ایرج قادری
    2

    خیلی خوبه

  • رستم محمدی
    2

    سلام
    سن بازنشستگی مکانیک خودروسبک چقدراست

  • ناشناس
    0

    چرا رانندگان مخصوصا تاکسی ها جز مشاغل سخت نیست

    • حمزه
      4

      سلام هیج شغلی از رانندگی جاده بدتر نیست راننده باید۳روز شاید هم بیشتر بیدار باشد ورانندگی کند بخصوص عزیزانی که با ماشین باری کار می‌کنند مابا ید درد دلمون به کی بگیم دیگه بریدیم بااین شرایط ۲۰ سال بتونیم کار کنیم هنر کردیم شمایی که قانون گذار هستی وپشت میز نشستی ۱سرویس بروید توی جاده تا ببینید چطور تفریحی ما داریم

  • داور
    3

    سلام اگه دولت این کارو بکنه و مجلس این کارو تصویب کنه بهترین کار دنیا رو میکنه من شغلم آزاد سوپر مارکت از ۷صبح تا ۱۲شب سر پا وایمیستیم شبها از پا درد نمیتونم بخوابم اگه این قانون تصویب بشه خیلی عالی میشه

    • ناشناس
      0

      سلام بخدا درد من و همکارانم از این هست که چرا به این شغل رانندگی اهمیت نمیدن آخه به کی بگیم ۳۰ سال پشت فرمون دیگه کجایه آدم سالم میمونه که بخواد تو بازنشستگی حالشه ببره با این حقوق کم.

  • ناشناس
    1

    سلام
    آیا قالی بافی هم جز مشاغل سخت محسوب میشه ؟

  • ناشناس
    4

    شغل رانندگی با ماشین آلات سنگین باید جز مشاغل سخت باشه

    من و خیلی از همکارانم
    راننده هستیم

    واقعا شغل سختیه
    بدور از خانواده برای کسب درآمد حلال ...
    تو این هوای گرم بندرعباس و سرمای سخت تبریز و اردبیل

  • ناشناس
    1

    سلام آیاشغل اپراتوری جایگاه کار سخت هست

  • ناشناس
    1

    باسلام،انشاالله که همینطور بشه،آیا این قانون شامل بیمه کشاورزی هم هست؟

  • ناشناس
    0

    چرا بیمه بازنشستگی را 25 سال نمی کنن با این شرایط. کاری که قرادها 3ماهه هستش

  • ناشناس
    0

    سلام تو را خدا کارگران ساختمانی را از بیمه کارگری حذف نکنین کارگرای بدبخت و زحمت کش ساختمانی که نه کمر دارند نه پا

  • داود
    0

    سلام.سخت تر از شغل رانندگی بازم خودشه...تورو خدا ب داد راننده ها برسید.کی میتونه سی سال پشت فرمون بشینه...

  • ناشناس
    0

    سلام واقعا 50 سال بشه عالیه 60 سال واقعا ظلم هست دیگه توان کار کردن نیست انشاله این طرح 50 سال اجرایی شه

  • حسین چنارانی
    0

    با سلام ایا شغل خدمات سختی کار محصوب میشود

  • ناشناس
    0

    خدا كنه کارفرماها درک کنند که کارگر چقدر سختی و زجر در کار میکشن نه اینکه حقوق ماهانه کارگر ببینند

  • ناشناس
    0

    شغل های که سرکارشون باسیلس وغبارچی جزءمشاقل سخت میشه توروخدابیشتربهشون توجه کنید

  • رستگار
    0

    سلام کارگران ساختمانی جزوه کدام گروه هستن.. بازنشستگی کار گر ساختمانی چند ساله

  • ناشناس
    0

    دکل کارها سختی کار تعلق میگیره

  • ناشناس
    0

    خبر خوبی است

  • ازشیراز
    0

    بیمه صندوق کشاورزی چند سال وسربازی جزو سوابق حساب می شه..

  • کاظم جهانگیر
    0

    سلام شغل رستوران آنهم در قطار کاری سخت و زیان آور است که متاسفانه کسی نیست که به داد ما برسد

  • هادی ف
    0

    سلام بنده ۱۸ سال سابقه بیمه دارم که ۱۲ سال آن سخت و زیان آور بوده لطفا راهنمایی کنید چند سال دیگر باید کار کنم البته ۱۸ ماه خدمت در منطقه محروم و جنگی داشتم وسنمم ۴۷ میباشد لطفا راهنمایی کنید
    متشکرم

  • ناشناس
    0

    سلام به خدا به داد ما راننده ها برسید نمیتونیم سی سال پشت فرمون باشیم تواین جاده ها بدور ازخانواده خیلی خیلی سخته

  • ناشناس
    0

    باعرض سلام متأسفانه بیمه تأمین اجتمائی درحق بعضی مشاغل نظیرکارگرگران بازارچه ها وپاساژها که درشرایط سخت وزیان آورمشغول به خدمت هستندودیده نمی شوند یکی ازاین مشاغل بازارامام رضا می باشد که دربدترین وشلوغترین بازارها مشغول به کارهستندباچنین شرایط کاری نه سختی کارونه جز۶مشاغل زیان آور محسوب شده است ازمسئولین تقاظا داریم به این مشکل رسیدگی کنند

  • ناشناس
    0

    سلام من کشاورزی میکنم شامل من سختی کار میشه سختی کار ۲۰سال است درسته شغل خیاطی ۲۰ساله است درست سختی کارن؟

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه