بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

خبر مهم برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند | حذف سن بازنشستگی برای بیمه شدگان از امسال

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس از حذف موضوع «محاسبه میانگین حقوق بازنشستگی برمبنای پنج سال آخر خدمت کارکنان دولت» از لایحه برنامه هفتم در این کمیسیون، خبر داد.

خبر مهم برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند | حذف سن بازنشستگی برای بیمه شدگان از امسال
کدخبر : 18099
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور در این کمسیون، گفت: یکی از موارد که در لایحه آمده بود درباره محاسبه میانگین حقوق پنج سال پایان دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی بود که  اعضای کمیسیون با اکثریت آرا با آن مخالفت کردند.

وی افزود:اعضای کمیسیون اجتماعی میانگین پنج سال آخر حقوق برای دریافتی به عنوان حقوق بازنشستگی را از لایحه برنامه حفظ کردند لذا بر این اساس اعضای کمیسیون اجتماعی تصویب کرد که مبنای محاسبه حقوق بازنشستگی همچون گذشته 2 سال آخر خدمت باشد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: در صورتی  که پنج سال دریافتی حقوق آخر خدمت ملاک دریافتی بازنشستگی باشد باعث کاهش حقوق بازنشستگان خواهد شد لذا اعضای کمیسیون این بند را از لایحه برنامه هفتم حذف کردند.

وی تاکید کرد: این مصوبه کمیسیون اجتماعی است و در نهایت این موضوع باید در کمیسیون تلفیق تصمیم گیری و نهایی شود و در جلسه علنی نیز به تصویب برسد.

*کمیسیون برنامه میانگین 5 سال حقوق برای بازنشستگی را از لایحه برنامه حذف کرد.

پیش از این نیز محمد خدابخشی نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت و گو با تسنیم، از حذف موضوع «محاسبه میانگین حقوق بازنشستگی برمبنای پنج سال آخر خدمت کارکنان دولت» از لایحه برنامه هفتم در این کمیسیون، خبر داده بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت که این کمیسیون در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم با بندهایی از این لایحه که در آن سقفی برای سن بازنشستگی تعیین شده بود، مخالفت کرد.

بیمه تامین اجتماعی

ولی اسماعیلی اظهار کرد: در بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم توسعه، سن بازنشستگی برای زنان ۵۳ و برای مردان ۵۶ تعیین شده بود که کمیسیون این اعداد را حذف کرد؛ این بدان معنا بود که اگر خانمی ۳۰ سال سابقه کار داشت اما به سن ۵۳ سال نرسیده بود نمی‌توانست بازنشسته شود.

وی توضیح داد: ما این موضوع را حذف کردیم تا فردی با سابقه ۳۰ سال کار علی رغم داشتن سن پایین بتواند بازنشسته شود. مثلا اگر خانمی با ۳۰ سال سابقه به ۵۰ سال رسیده باشد هم امکان بازنشستگی داشته باشد. این موضوع شامل آقایان هم می‌شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی گفت: بر این اساس هر کارمندی در هر سنی در صورت داشتن سابقه ۳۰ سال فعالیت می‌تواند بازنشسته شود؛ اساسا تعیین سقف برای بازنشستگی درست نیست و به نفع کارمندان هم نخواهد بود.

اسماعیلی همچنین گفت: در بند «ذ» ماده ۲۹ لایحه برنامه هفتم نیز حداقل سن برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ سال و برای مردان ۵۰ سال تعیین شده بود که این بند حذف شد. چون در این شرایط اگر فردی دارای مشاغل سخت و زیان آور ۲۰ سال فعالیت می‌کرد اما به این سقف سنی تعیین شده نمی‌رسید نمی‌توانست بازنشسته شود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین با اشاره به حذف بند دیگری از لایحه بودجه در مورد محاسبه میانگین حقوق پنج سال پایان دوره خدمت به عنوان ملاک پرداخت حقوق بازنشستگی از برنامه هفتم گفت: در لایحه برنامه هفتم میانگین پنج سال آخر حقوق برای دریافتی به عنوان حقوق بازنشستگی تعیین شده بود که کمیسیون این را حذف کرد تا همان قانون فعلی یعنی میانگین دریافتی دو سال حقوق ملاک دریافتی بازنشستگی باشد.

اسماعیلی توضیح داد: اگر پنج سال دریافتی حقوق آخر خدمت ملاک دریافتی بازنشستگی باشد باعث کاهش حقوق بازنشستگان خواهد شد. مثلا اگر حقوق یک بازنشسته ۱۶ میلیون تومان باشد با ملاک دریافتی پنج سال آخر خدمت حقوقش به ۱۱ میلیون و ۷۰۰ کاهش پیدا می‌کند. لذا ما این بند را هم از لایحه برنامه هفتم حذف کردیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی در پایان گفت که گزارش کمیسیون اجتماعی به کمیسیون تلفیق ارائه شده است و باید این موارد ابتدا در کمیسیون تلفیق و سپس در صحن علنی مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تصویب پیشنهاد حذف سقف سنی بازنشستگی زنان در ۵۳ سالگی و مردان در ۵۶ سالگی در لایحه برنامه هفتم توسعه در این کمیسیون و ارسال آن به کمیسیون تلفیق برنامه برای بررسی و تصویب خبر داد.

 علی بابایی کارنامی نماینده مردم ساری در مجلس در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس برای ارائه پیشنهاد به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه گفت: بر اساس قانون موجود، کارگران یا کارمندان با ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال متناوب برای مشاغل سخت و زیان آور با ضریب ۱.۵ می توانند با هر سنی بازنشسته شوند اما در لایحه برنامه هفتم برای آن شرط سنی در نظر گرفته شده بود که سقف سنی برای بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان آور ۵۰ سال بود.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در این کمیسیون در جریان بررسی پیشنهادهای اصلاح لایحه بودجه، سقف سنی برداشته شد و به قانون دائمی قبلی بازگشت.

بابایی افزود: همچنین در بند «خ» ماده ۲۹ لایحه برنامه توسعه هفتم برای بازنشستگی (با ۳۰ سال سابقه) شرط سقف سنی ۵۳ سال برای خانمها و ۵۶ سال برای آقایان لحاظ شده بود که در کمیسیون اجتماعی این موضوع حذف شد و به قانون دائمی فعلی بازگشت که در آن مجموع سقف سنی و میزان خدمت که ۸۵ سال است بازگشت.

وی خاطرنشان کرد: با این مصوبه کمیسیون اجتماعی مجلس که به کمیسیون تلفیق برنامه هفتم ارسال شده، سقف سنی برای بازنشستگی برداشته شد و با هر سنی و ۳۰ سال سابقه، افراد می توانند بازنشسته شوند.

در ادامه عباس گودرزی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در جلسه کمیسیون اجتماعی مجلس در خصوص مشاغل سخت و زیان آور، محدودیت سقف سنی برای متقاضیان بازنشستگی را از لایحه برنامه هفتم توسعه برداشتیم و با ۲۰ سال سابقه امکان بازنشستگی فراهم است.

نماینده مردم بروجرد در مجلس گفت: کمیسیون اجتماعی مجلس در جریان بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه در خصوص تعیین ۵ سال پایاان خدمت به عنوان ملاک حقوق بازنشستگی به جمع بندی نرسید.

وی خاطرنشان کرد: بر این اساس پیشنهاد ما این بود که یا این بند از لایحه برنامه هفتم حذف شود یا با پیشنهادی که منافع کارگران را تأمین کند، جایگزین کند./ایرنا

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه