درست کردن آبغوره

فرمول جادویی درست کردن آبغوره بدون کپک زدن | ترفند کارردی درست کردن آبغوره بدون جوشاندن

طرز تهیه آبغوره بدون جوشاندن و با جوشاندن را یادتان می دهیم تا دیگر نیاز به استفاده از آبغوره های صنعتی نداشته باشید. در این مقاله از شادمگ روش نگهداری و جلوگیری از کپک زدن آبغوره را نیز یادتان می دهیم. تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

فرمول جادویی درست کردن آبغوره بدون کپک زدن | ترفند کارردی درست کردن آبغوره بدون جوشاندن
کدخبر : 17874
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

از آبغوره در اکثر غذاها می توانید استفاده نمایید. در دستور پخت غوره مسما و غذاهای ترش استفاده از آبغوره ی تازه غذا را بسیار خوش طعم می کند.

مواد لازم برای طرز تهیه آبغوره بدون جوشاندن

نمک : به میزان دلخواه

غوره : به میزان دلخواه

غوره ها را پاک کرده و چوب‌های آنها را کاملاً بگیرید. بهتر است از غوره عسکری استفاده کنید که هسته نداشته باشد اما می‌توانید از غوره های دانه درشت که آب بیشتری دارند نیز استفاده کنید.

غوره های پاک کرده را به خوبی بشویید و آنها را روی یک پارچه تمیز و نخی بریزید تا کاملاً خشک شوند.

در این مرحله غوره ها را در آب‌میوه‌گیری ریخته و آب آنها را بگیرید. همچنین می‌توانید از مخلوط کن استفاده کرده و سپس غوره های له شده را از صافی رد کنید تا آب غوره ها جدا شود.

در این مرحله می‌توانید آبغوره به دست آمده را در یک ظرف شیشه‌ای بریزید و بگذارید یک ساعت بدون حرکت بماند. بعد از اینکه املاح و پوسته‌های ریز آن ته نشین شد، آب غوره را در یک بطری شیشه‌ای بریزید و درب آن را محکم ببندید. در اینجا می‌توانید از آبغوره به دست آمده و جوشیده نشده استفاده کنید ولی اگر بخواهید آبغوره ماندگاری بیشتری داشته و خوش رنگ تر شود بهتر است مقداری نمک به آن اضافه کرده و به مدت ۱۵ دقیقه آبغوره را روی حرارت ملایم بجوشانید تا کمی غلیظ‌تر و ترش‌تر شود. بعد از آن بگذارید آبغوره جوشیده خنک شود، املاح ته نشین شده آن را صاف کرده و آبغوره خالص را در بطری شیشه‌ای بریزید و درب آن را محکم ببندید و در جای خنک نگهداری کنید.

مواد لازم برای آبغوره خانگی

غوره عسکری یا شیرازی : به میزان دلخواه

نمک : به میزان لازم

مراحل طرز تهیه آبغوره خانگی با جوشاندن

درست کردن آبغوره خانگی و تازه در خانه کار بسیار راحتی است. شما می‌توانید این آبغوره را به روش‌های مختلف تهیه کنید و تا مدت‌ها از آن استفاده کنید. چه در خانه مخلوط کن یا دستگاه آبمیوه گیری داشته باشید و چه نداشته باشید، به هر حال می‌توانید در عرض چند دقیقه یک آبغوره سالم و باکیفیت آماده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه آبغوره با دستگاه آشنا شوید.

در اولین مرحله از طرز تهیه آبغوره با دستگاه باید غوره‌ها را از ساقه جدا کنید و تمام ساقه‌های کوتاهی که به انتهای غوره چسبیده‌اند را همراه با شاخ و برگ‌های اضافی از آن‌ها جدا نمایید.

بعد از این که همه غوره‌ها را تمیز کردید، در این مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی سالم باید همه غوره‌ها را داخل آبکش بریزید و خوب بشویید. سپس آن‌ها را برای چند دقیقه به حال خود بگذارید تا آب اضافی از غوره‌ها خارج شود.

در سومین مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی باید با استفاده از دستگاه مخلوط کن یا آبمیوه گیری، غوره‌ها را آب بگیرید.  در صورتی که از آب میوه گیری استفاده کنید، معمولاً پوست و هسته غوره پشت فیلتر می‌ماند و از همین رو بعد از آبگیری شما یک آبغوره یکدست و زلال خواهید داشت. اما اگر برای آبگیری غوره‌ها از مخلوط کن یا میکسر استفاده کنید، لازم است بعد از آبگیری مرحله فیلتر کردن را نیز انجام دهید.

بعد از آبگیری یا میکس کردن آبغوره اگر آب غوره شما زلال نیست و یا آن را با گوشت و پوست غوره میکس کرده‌اید، می‌توانید غوره میکس شده را داخل یک پارچه نخی یا تنظیف بریزید و خوب فشار دهید تا آب آن خارج شود. روش بعدی برای فیلتر کردن آبغوره ریختن آن داخل الک یا آبکش است.

بعد از این که آبغوره‌ها را فیلتر کردید، در این مرحله از طرز تهیه آبغوره خانگی باید سراغ جوشاندن آبغوره‌ بروید. برای این کار باید آبغوره را داخل قابلمه بریزید. سپس آن را تا حدی بجوشانید که غلظت آبغوره شما بیشتر شود و اندازه آن تقریباً نصف شود. این کار موجب می‌شود تا آبغوره شما فضای کمتری را اشغال کند و خوشرنگ‌تر شود.

بعد از جوشاندن آبغوره می‌توانید مقداری نمک به آن اضافه کنید. توجه داشته باشید که افرادی که فشار خون بالا دارند، نباید مقدار نمک زیادی به آبغوره اضافه کنند.

بعد از جوشاندن آبغوره صبر کنید تا کاملاً خنک شود. سپس یک شیشه با درب محکم انتخاب کنید و آبغوره را داخل شیشه بریزید و سپس درب آن را کاملا محکم کنید.

یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای خوشرنگ شدن آبغوره قرار دادن آن زیر نور آفتاب است. برای این کار باید شیشه آبغوره را برای مدتی جلوی آفتاب قرار دهید تا رنگ آن قرمز شود. سپس می‌توانید شیشه آبغوره را داخل کابینت قرار دهید.

برای درست کردن آبغوره بدون دستگاه می‌توانید غوره‌ها را با استفاده از هاون دستی یا گوشتکوب بکوبید. سپس آن‌ها را لای پارچه قرار دهید و خوب فشار دهید تا آب غوره از آن خارج شود. در نهایت می‌توانید سایر مراحل درست کردن آبغوره را همانند روش بالا انجام دهید.

اگر برای چربی سوزی و فشار از آبغوره استفاده می کنید به آن نمک اضافه نکنید.

بهترین زمان آبغوره گیری اواسط تیر ماه است که غوره ها بزرگ و آبدار شده اند.

بهتر است موقع صاف کردن آبغوره از دستکش پلاستیکی استفاده کنید چون آب غوره پوست دست را می سوزاند.

تا زمانی که آبغوره خانگی جلوی نور آفتاب باشد کپک نمی زند.

جوشاندن آبغوره (شیرین نشده) مطابق نظر تمام مراجع اشکال ندارد و خوردنش حلال است. اما بحث روی جوشاندن آب انگور و جوشاندن انگوری که غوره همراه آن است می باشد.

آب انگور اگر حرارت ببیند و بجوش آید خوردن آن حرام است. راه پاک شدن آن اینست که بیشتر حرارت ببیند تا دو سوم آن کم شود. پس از این مرحله آن یک سوم باقی مانده خوردنش اشکالی ندارد. باید دانست غوره انگور که هنوز شیرین نشده ، در حکم انگور نیست بر همین اساس جوشاندن آن اشکال ندارد.

در قدیم پس از اینکه آبغوره را داخل شیشه می‌ریختند، آن را جلوی نور مستقیم آفتاب قرار می‌دادند تا به اصطلاح خوشرنگ بشود. اما امروزه این کار از نظر علمی رد شده است، زیرا قرار دادن آبغوره در آفتاب باعث ایجاد تغییرات شیمیایی در آن می‌شود. ویتامین c. موجود در آبغوره، به نور و حرارت حساس است و در برابر نور آفتاب از بین می‌رود. همچنین حالت اسیدی آن ممکن است برای معده‌ی افراد حساس به اسید مشکل ایجاد کند؛ بنابراین باید از قرار دادن این مواد در مقابل نور آفتاب به طور جدی خودداری شود.

بهتر است شیشه آبغوره خانگی را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. با توجه به گفته وزارت بهداشت آبغوره را پس از باز کردن درب آن تا حدود یک سال می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

توجه: از تماس قاشق‌های چرب یا مرطوب با آبغوره خودداری کرده و حتی در شیشه آن را هم چرب یا مرطوب نکنید.

در صورت نگهداری آبغوره و آبلیمو در ظروف پلاستیکی و با توجه به اسیدی بودن این مواد، اسید، مواد پلاستیکی را تجزیه می‌کند و این مواد داخل آب لیمو و آبغوره شده و مصرف آن خطرناک است.

هنگامی که ترشیجات، آبغوره و آبلیمو را در ظروف پلاستیکی ریخته به مرور زمان به صورت رگه رگه می‌شود و در نهایت باعث فساد آن شده و مصرف آنها برای سلامتی خطرناک است.

آبغوره را نباید با شکم خالی یا به صورت ناشتا استفاده کرد چون باعث ایجاد زخم معده می‌شود. بهترین زمان مصرف این چاشنی ترش، استفاده آن به همراه سالاد است. همچنین خوردن آن قبل از خواب برای کسانی که خواب سنگین و زیاد دارند مفید است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه