سن بازنشستگی | شرایط بازنشستگی

فوری/خبر مهم مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی | سابقه بازنشستگی چند سال شد؟

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، گفت: این کمیسیون با پیشنهاد مندرج در لایحه برنامه هفتم توسعه مبنی‌بر لحاظ میانگین ۵ سال آخر برای تعیین حقوق بازنشستگان مخالف است.

فوری/خبر مهم مجلس درباره افزایش سن بازنشستگی | سابقه بازنشستگی چند سال شد؟
کدخبر : 17419
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سازمان تامین اجتماعی، به منظور تحقق عدالت در میان بیمه شدگان، سن بازنشستگی خاصی را برای مردان و زنان در زمان بازنشستگی ، تعیین کرده است. حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی در حال حاضر، برای زنان، 55 سال و برای مردان، 60 سال می باشد؛ اما سن بازنشستگی، می تواند در شرایط خاصی تغییر کند.به طور کلی، سن بازنشستگی ، می تواند با توجه به شرایط شغلی فرد متفاوت باشد. به دلیل اهمیت سن و زمان بازنشستگی تامین اجتماعی برای کلیه مشاغل، به آخرین اخبار از سن بازنشستگی می پردازیم.

نه تورم مهار شده و نه اقدامی برای ترمیم دستمزد صورت گرفته؛ در چنین شرایطی‌ست که برنامه هفتم توسعه با بندهای ضد کارگریِ خود موجبات انتقاد کارگران را فراهم آورده است.

علیرضا خرمی (عضو شورای اسلامی کار پلی‌اکریل اصفهان) در این رابطه می‌گوید: کارگران در عجب هستند که چرا هر تصمیمی گرفته می‌شود ضد کارگری است. در ابتدای سال شاهد تصمیمی از طرف شورایعالی کار بودیم که حداقل حقوق را بسیار پایین‌تر از تورم سالیانه تصویب کرد که اعتراض کارگران را در پی داشت؛ وعده دادند تورم را مهار می‌کنیم اما هیچ اتفاقی نیفتاد؛ به اعتقاد کارشناسان تورم امسال حداقل چهل و پنج درصد است.

او افزود: در برنامه هفتم توسعه مصوباتی هست که کاملا ضد کارگری و ناعادلانه است؛ این پیش نویس حتی دست کارفرما را باز گذاشته که به عنوانِ استاد شاگردی نیرو استخدام کند و نصف حداقل مزد مصوب شورایعالی کار را به کارگر پرداخت کند؛ این بند معنایی جز استثمار کارگران ندارد و بدون تردید، خلاف قانون کار است.

خرمی با بیان اینکه «چرا بار تمام مشکلات بر دوش کارگران است و برای توسعه! از آن‌ها مایه می‌گذارند» می‌افزاید: کارگران چه گناهی کرده‌اند جز اینکه چرخ اقتصاد میهن عزیزمان را به حرکت درآورده‌اند و جزو اولین کسانی هستند که مالیات را بدون کم و کاست و بی‌کلک پرداخت می‌کنند؛ کارگران همیشه سهم خود را پرداخته‌اند اما تصمیم‌سازان هیچ احترامی برای حقوق آن‌ها قائل نیستند.

او تاکید می‌کند: ما کارگران از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخواست داریم با مفاد ضد کارگری پیش‌نویس برنامه هفتم توسعه مخالفت نموده و نگذارند افرادی با کار غیرکارشناسی و از روی بی‌انصافی زندگی بیش از شصت درصد جامعه را به بازی بگیرند. جامعه کارگری دیگر توان ندارد مسئولان به داد کارگران برسید.

سن بازنشستگی

عضو شورای اسلامی کار پلی‌اکریل به یک بند برنامه هفتم مبنی بر افزایش سن بازنشستگی در مشاغل سخت اشاره می‌کند و می‌گوید: مگر می‌شود یک کارگر در مشاغل سخت و زیان‌آور، به طور مثال در ۴۳ سالگی خدمتش تمام شود و تا ۵۰ سالگی باز نشسته نشود؟! هفت سالی که باید اضافه کار کند چه می‌شود؛ چه کسی تاوان آن را می‌پردازد؟ کارگر مگر می‌تواند در شرایط سخت و زیان آور بیشتر کار کند؟ حتی یک ساعت بیشتر ماندن در معادن زیر زمین یا در کارگاه‌های ذوب ممکن نیست!

به گفته وی، دولت به تعهدات خود عمل نکرده که اگر دولت بدهی چند صد میلیارد تومانی خود را به صندوق تامین اجتماعی پرداخت می‌کرد دیگر نیازی نبود برای جیب خالی کارگران نقشه بکشند و با افزایش سن و سابقه‌ی بازنشستگیِ کارگران زحمتکش، مشکلات تامین اجتماعی را برطرف کنند.

 ولی اسماعیلی در واکنش به نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی در برنامه هفتم توسعه، گفت: ما بعد از اینکه لایحه برنامه هفتم توسعه در مجلس اعلام وصول شود قطعا به این حوزه ورود کرده و در خصوص مباحثی که ارتباط مستقیم با کمیسیون اجتماعی دارد اظهار نظر تخصصی خواهیم کرد.

نماینده مردم گرمی و انگوت در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در مورد نحوه محاسبه حقوق بازنشستگان با پیشنهاد لحاظ میانگین ۵ سال آخر به دلیل تبعات اجتماعی که خواهد داشت قطعا موافقت نخواهیم کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: ما سعی می‌کنیم در مورد این مباحث با یک روند پلکانی در عرض ۵ سال انجام دهیم که هم بتوانیم به توانمندی صندوق کمک کرده باشیم هم تبعات اجتماعی ۳ یا ۵ سال که در لایحه برنامه هفتم توسعه مطرح شده را هم مدنظرداشته باشیم.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بازنشستگان اطمینان داشته باشند که ما نحوه محاسبه حقوق بازنشستگی را در کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اصلاح خواهیم کرد.

علیرضا خرمی گفت: بندهای برنامه هفتم توسعه ناعادلانه و ضد کارگری‌ست و نمایندگان مجلس نباید این بندها را تصویب کنند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه