پوسیدگی دندان | جلوگیری از پوسیدگی دندان

با این راهکار خانگی با دندانپزشکی خداحافظی کن | درمان و از بین بردن پوسیدگی دندان در خانه

پوسیدگی دندان یکی از مشکلات شایع در دهان است که باعث درد و عفونت می‌شود. برای درمان خانگی پوسیدگی دندان، رعایت بهداشت دهان و استفاده از روش های طب سنتی می تواند مفید باشد.

با این راهکار خانگی با دندانپزشکی خداحافظی کن | درمان و از بین بردن پوسیدگی دندان در خانه
کدخبر : 17175
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

۱- استفاده از برگ نعناع: برگ های نعناع دارای خواص ضد التهاب و ضد عفونی کننده هستند. برگ نعناع را با دستمال مرطوبی روی دندان خود بگذارید و آن را حداقل ۵ دقیقه نگه دارید. این روش به کاهش درد و التهاب کمک می کند.

۲- استفاده از نمک دریا: یک قاشق چایخوری نمک دریا را در یک لیوان آب حل کرده و دهان خود را با آن شستشو دهید. نمک دریا دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است. این روش به کاهش درد و عفونت کمک می کند.

۳- استفاده از روغن چای سبز: روغن چای سبز دارای خواص ضد عفونی کننده و ضدالتهابی است. برای استفاده از این روش، چند قطره روغن چای سبز را روی محل پوسیدگی قرار دهید و آن را حداقل ۱۰ دقیقه نگه دارید. به کاهش درد، التهاب و باکتری های عفونی کمک می کند.

۴- استفاده از عصاره زنجبیل: عصاره زنجبیل دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی است. برای استفاده از این روش، یک تکه ریشه زنجبیل را رنده کنید و عصاره آن را روی دندان خود بمالید و حداقل ۱۰ دقیقه نگه دارید. به کاهش درد، التهاب و باکتری های عفونی کمک می کند.

مهم است به خاطر داشته باشید که این روش های درمانی مؤقت هستند و باید به یک دندانپزشک مراجعه کرده و درمان پوسیدگی دندان را تحت نظر او آغاز کنید، بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان نیز رعایت بهداشت دهان است که شامل شستشوی دهان منظم، مصرف غذاهای سالم و محدودیت مصرف قند و نوشیدنی های شیرین است.

همچنین، باید از مسواک و خمیردندان با مواد ضد پلاک استفاده کنید و حتماً باید هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا از سلامت دندان‌ها خود اطمینان حاصل کنید.

در صورتی که پوسیدگی دندان در مرحله پیشرفته‌تری قرار دارد، روش‌های درمانی خانگی ممکن است نتیجه مطلوبی نداشته باشد و لازم است به دندانپزشک مراجعه کنید تا به شما روش‌های درمانی مناسب، مثل عصب کشی و درمان ریشه دندان، را پیشنهاد دهد.

در کل، برای جلوگیری از پوسیدگی دندان، باید به بهداشت دهان خود توجه کنید و در صورت بروز هرگونه علائمی مثل درد، التهاب و خونریزی، باید به دندانپزشک مراجعه کنید و درمان را تحت نظر او آغاز کنید.

حفره‌ها که پوسیدگی دندان نیز نامیده می‌شوند، از ترکیب عواملی از جمله باکتری‌های موجود در دهان، میان وعده‌های مضر، نوشیدنی‌های شیرین و تمیز نکردن مناسب دهان ایجاد خواهند شد. اما آیا درمان خانگی پوسیدگی دندان امکان پذیر است؟! در جواب می‌توان گفت که بهتر است قبل از رسیدن به پوسیدگی و دانستن اطلاعات پیرامون داروهای خانگی جهت بهبود و درمان پوسیدگی دندان، از این پوسیدگی جلوگیری نمایید.

هنگامی‌که پوسیدگی در مرحله قبل از حفره است، می‌توان از ایجاد حفره با استفاده از داروهای خانگی جلوگیری کرد. این زمانی است که پوسیدگی روی مینای دندان ایجاد شده ولی هنوز به عاج نرسیده است. اگر پوسیدگی به عاج رسید، نیاز به درمان‌های پیشرفته دندانپزشکی خواهید داشت. در این مقاله از وب سایت دکتر صفورا امامی، جراح ریشه دندان و متخصص عصب کشی، بیشتر در مورد درمان خانگی پوسیدگی دندان صحبت خواهیم کرد.

نشانه‌های پوسیدگی و خرابی دندان

علائم و نشانه‌های پوسیدگی دندان بسته به وسعت و محل آن‌ها متفاوت است. هنگامی‌که پوسیدگی به تازگی شروع می‌شود، ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. با افزایش پوسیدگی، علائم و نشانه‌های زیر را مشاهده خواهید کرد:

دندان درد، دردی که بدون هیچ علت ظاهری رخ می‌دهد.

حساسیت دندان

درد خفیف تا شدید هنگام خوردن یا نوشیدن مواد شیرین، گرم یا سرد

سوراخ‌ها یا حفره‌های قابل مشاهده روی دندان‌ها

بروز لک‌های سفید، زرد، قهوه‌ای یا مشکی روی دندان‌ها

درد هنگام جویدن غذا

راهکارهای درمان خانگی پوسیدگی دندان

وقتی حفره‌ای به عاج نفوذ کرد، نمی‌توانید آن را در خانه درمان کنید. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از رسیدن به عاج، از راهکارهای زیر برای درمان خانگی پوسیدگی دندان استفاده کنید.

1- آدامس بدون قند مصرف کنید.

در آزمایشات بالینی مشخص شده است که جویدن آدامس بدون قند بعد از غذا، به تجمع مجدد مینای دندان کمک می‌کند. صمغ حاوی زایلیتول به دلیل توانایی در تحریک جریان بزاق، افزایش pH پلاک و کاهش S. mutans به طور گسترده برای بازسازی پلاک دندان بسیار مؤثر است.

آدامس بدون قند حاوی ترکیبی به نام کازئین فسفوپپتید و کلرید فسفات آمورف (CPP-ACP) است که S. mutans را حتی بیشتر از آدامس‌های حاوی زایلیتول کاهش می‌دهد.

2- بیشتر ویتامین D بخورید.

ویتامین D برای جذب کلسیم و فسفات از مواد غذایی بسیار مهم است. این ویتامین در بسیاری از محصولات لبنی مانند شیر و ماست یافت می‌شود. همچنین می‌توانید با قرار گرفتن در معرض نور خورشید، کمبود این ویتامین را جبران نمایید. بر طبق مطالعات انجام شده، ویتامین D بر سلامت دندان‌ها تاثیر گذاشته و برای درمان خانگی پوسیدگی دندان مناسب است.

3- دندان‌ها را با خمیردندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.

فلوراید نقش مهمی در جلوگیری از ایجاد حفره و بازسازی مینای دندان دارد. مسواک زدن منظم دندان‌ها با خمیردندان حاوی فلوراید از بروز پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کند.

4- غذاهای شیرین را حذف کنید.

یکی از بدترین مواد غذایی که باعث پوسیدگی دندان می‌شود، مواد قندی و شیرین است. سازمان بهداشت جهانی توصیه می‌کند که میزان مصرف قند خود را کمتر از 10 درصد از کل کالری دریافتی روزانه خود کاهش دهید.

اگر می‌خواهید شکر بخورید، سعی کنید در طول روز غذاهای شیرین مصرف نکنید. با حذف مواد قندی، مینای دندان فرصتی برای بازسازی پیدا کرده و روی دندان شروع به تجمع خواهند کرد. حذف شکر و قند، یکی از راه‌های درمان خانگی پوسیدگی دندان محسوب می‌شود.

5- از مصرف اسید فیتیک خودداری کنید.

حذف اسید فیتیک می‌تواند به درمان خانگی پوسیدگی دندان کمک کند. اسید فیتیک ممکن است به مینای دندان آسیب برساند و برخی معتقدند حذف آن از رژیم غذایی می‌تواند از پوسیدگی و حفره دندان جلوگیری کند. اسید فیتیک همچنین ممکن است مواد معدنی مینای دندان را تجزیه کرده و منجر به پوسیدگی دندان شود. اسید فیتیک بیشتر در غلات و حبوبات یافت می‌شود، از جمله موارد زیر:

ذرت

گندم

برنج

لوبیا قرمز

لوبیا سبز

لوبیا چیتی

لوبیا سیاه

لوبیا پهن

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه