جرمگیری شیر آلات | از بین بردن رسوب شیرآلات

از بین بردن رسوبات شیرآلات با این مواد خانگی | ترفند کاربردی برای از بین بردن رسوب شیر آلات

جرمگیری شیرآلات در خانه می‌تواند از مهمترین کارهای نگهداری و تعمیرات خانه باشد. این کار به منظور پاک کردن رسوبات، کلر و ذرات جامدی که در آب وجود دارند صورت می‌گیرد و می‌تواند از خرابی شیرآلات در آینده جلوگیری کند. برای جرمگیری شیرآلات در خانه، می‌توانید از محلول‌های تمیزکننده و یا استفاده از اسید استفاده کنید. قبل از هرگونه عملیاتی، بهتر است اطمینان حاصل کنید که نوع شیرآلات خانه شما به چه نوع جرمگیری نیاز دارد. بهتر است از کارشناسان تخصصی در این زمینه سوال کنید.

از بین بردن رسوبات شیرآلات با این مواد خانگی | ترفند کاربردی برای از بین بردن رسوب شیر آلات
کدخبر : 17144
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حدود 1 تا 2 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با آب گرم مخلوط کنید. اسفنج نرمی را به این مایع آغشته کنید و بر روی رسوبات شیرآلات بکشید. در این مرحله اسفنج را با فشار بیش از حد بر روی شیر نکشید تا بدنه شیر دچار خط و خش نشود. شیرآلات را آبکشی و با حوله ای تمیز خشک نمایید.

تمیزکردن شیرآلات با سرکه

سرکه یک ماده در دسترس که در تمام خانه‌ها پیدا می‌شود و به راحتی می‌توان از آن برای رسوب زدایی شیرآلات کمک گرفت. سرکه یک ماده اسیدی است، اما اسید آن به شیرآلات آسیبی وارد نمی‌کند؛ همچنین یک راه حل کم هزینه نیز می‌باشد.

برای تمیز کردن شیرالات با سرکه می توانید به دو روش عمل کنید.

روش اول: می‌توانید چند پارچه نازک یا دستمال را به محلول آب و سرکه (یا فقط سرکه، بستگی به آبکاری روی شیرآلات دارد) آغشته کنید و کل شیر را با آن بپوشانید و ۳۰ تا ۶۰ دقیقه به آن زمان بدهید و به محلول آب و سرکه اجازه دهید تا به خوبی وظیفه خود را انجام دهند.

بعد از آن می‌توانید شیرآلات را با یک اسفنج یا مسواک مرطوب و تمیز، پاک کنید.

روش دوم: در صورتی که امکان باز کردن و جدا کردن اجزای شیر را دارید می‌توانید آن را برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه (در صورت نیاز می‌توانید زمان بیشتری را در نظر بگیرید) در محلول آب و سرکه قرار دهید.

آبلیمو

تمیز کردن شیرالات با آبلیمو به دو شکل صورت می‌گیرد؛ می‌توانید با کمک پارچه‌ای که آن را با آبلیمو آغشته کرده‌اید از دست این رسوبات خلاص شوید، یا مستقیماً با کشیدن یک نصف لیمو بر محل رسوبات روی شیرآلات این رسوبات را پاک کنید.

مایع ظرفشویی و جوش شیرین

این روش نیز بسیار کاربردی است. در مرحله اول یک تا دو قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را به دو لیوان آب گرم اضافه می‌کنیم و این مخلوط را با یک اسفنج نرم و مرطوب به محل رسوبات به صورت دورانی می‌کشیم؛

در مرحله بعد مقداری جوش شیرین را با چند قطره آب مخلوط می‌کنیم و خمیر به دست آمده را با یک مسواک بر روی رسوبات می‌کشیم تا این مواد از شیرالات جدا شوند.

الکل

الکل به‌تنهایی قدرت چندانی برای رسوب زدایی ندارد و تنها در دو حالت می‌تواند کمک کننده باشد:

کاربرد اول در صورتی که رسوبات زیادی روی شیرآلات نباشد و در این حالت با چندبار کشیدن پنبه آغشته به الکل بر محل رسوبات می‌توانیم آن‌ها را جدا کنیم؛ حالت دوم هم در مناطقی است که آب سخت دارند، رسوبات زیادی بر شیرآب نشسته است و سرکه به‌تنهایی موفق به از بین بردن آن‌ها نشده، در مراحل بعد می‌توانیم از الکل نیز استفاده کنیم.

نکته: هنگام رسوب‌زدایی شیرآلات استفاده از دستکش برای محافظت از پوست دست در برابر مواد حساسیت‌زا، در صورت حساسیت به این مواد از ماسک هنگام تنفس و در نهایت اسفنج نرم و مرطوب استفاده کنید، استفاده از اسفنج زبر و خشک می‌تواند موجب خش افتادن روی شیرآلات شود.

نکته: اصلا از اسیدهای صنعتی موجود در بازار استفاده نکنید؛ این مواد نه‌تنها باعث آسیب‌های جدی به شیرآلات می‌شوند بلکه این آسیب گارانتی شیرآلات شما را از بین می‌برد؛ حتی استفاده از مواد جرم‌گیر و رسوب زدایی شیرآلات در بازار نیز گاها می‌تواند باعث ایجاد لکه روی شیر آب منزل شما شود.

جرم گیری شیرالات با مسواک و نخ دندان!

شاید برایتان عجیب باشد ولی تنها با یک مسواک و تکه‌ای نخ دندان نیز می‌توانید جرم گیری شیرآلات اهرمی و غیر اهرمی را انجام دهید؛ فقط کافی‌ست به ترتیب زیر عمل کنید:

درصورت نیاز چند قطره آب بر روی مسواک بریزید.

از یک تکه نخ دندان 30 سانتی‌متری برای تمیز کردن نواحی مثل شکاف‌ها و زیر دستگیره‌ها که دسترسی به آن محدود است استفاده کنید.

شیر را با آب سرد تمیز کرده و آبکشی نمایید.

در نهایت شیر را با یک حوله یا دستمال خشک کنید و برق بیندازید.

تمیز کردن شیرآلات با خمیردندان

خمیردندان نیز یکی از مناسب‌ترین مواد برای جرم گیری شیرآلات است. برای پاک کردن جرم‌ها باید مقداری از خمیردندان را روی محلی که جرم گرفته بمالید. سپس روی آن اسکاچ یا اسفنج نرم بکشید. وقتی از خمیردندان استفاده می‌کنید حتما بعد از آن شیر را با آب ولرم بشویید تا خمیردندان از روی سطح پاک شود. این روشی بسیار ساده و تأثیرگذار در پاک کردن جرم شیرآلات منزل است. پیشنهاد می شود بهترین شیر ظرفشویی را بخوانید.

جرم گیری شیرآلات با سرکه سفید

سرکه از قدرت پاک‌کنندگی بالایی برخوردار است. هم‌چنین برای این‌که راحت این کار را انجام دهید توصیه می‌کنیم که سرکه را در یک ظرف اسپری بریزید؛ و به ترتیب زیر عمل کنید:

سرکه را به کل شیر اسپری کنید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه سرکه روی شیر بماند.

بعد از ۱۰ دقیقه با یک دستمال یا اسفنج نرم شیر را کاملا خشک نمایید.

سپس شیر را با آب سرد آبکشی کرده و مجددا با یک دستمال یا اسفنج نرم، آن را کاملا خشک کنید.

سرکه به‌دلیل داشتن خاصیت اسیدی می تواند باعث از بین رفتن رنگ شیرآلات رنگی و شیرهای برنجی گردد؛ در‌صورتی‌که از شیرهای بی رنگ و معمولی رایج (یعنی به رنگ کروم) استفاده می کنید، می‌توانید از سرکه استفاده کنید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    باهیچی شسته نشود

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه