سن بازنشستگی | شرایط بازنشستگی

فوری/حداقل سن بازنشستگی اعلام شد | خبر مهم درباره شرایط جدید سن بازنشستگی

طبق لایحه برنامه هفتم توسعه حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال‌ تعیین شده است.

فوری/حداقل سن بازنشستگی اعلام شد | خبر مهم درباره شرایط جدید سن بازنشستگی
کدخبر : 16985
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سازمان تامین اجتماعی، به منظور تحقق عدالت در میان بیمه شدگان، سن بازنشستگی خاصی را برای مردان و زنان در زمان بازنشستگی ، تعیین کرده است. حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی در حال حاضر، برای زنان، 55 سال و برای مردان، 60 سال می باشد؛ اما سن بازنشستگی، می تواند در شرایط خاصی تغییر کند.به طور کلی، سن بازنشستگی ، می تواند با توجه به شرایط شغلی فرد متفاوت باشد. به دلیل اهمیت سن و زمان بازنشستگی تامین اجتماعی برای کلیه مشاغل، به آخرین اخبار از سن بازنشستگی می پردازیم.

در ماده ۶۶ لایحه برنامه هفتم توسعه آمده است، سن و سابقه قابل قبول در تمامی حالات احراز شرایط بازنشستگی در کلیه سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی در طول برنامه هفتم به ازای هر سال شش ماه افزایش‌ می‌یابد در مواردی که کارفرما، دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۱) این قانون باشد بیمه شده در صورت داشتن مدرک کارشناسی ارشد و بالاتر می‌تواند پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی همچنان به کار خود ادامه دهد، مشروط به اینکه سن وی بالاتر از شصت و پنج سال نباشد. اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها و قضات تابع ضوابط و مقررات خود هستند.

تبصره ۱- صندوق‌های بازنشستگی که شرط سنی بازنشستگی مشمولان آن‌ها ۶۰ سال و بالاتر است از مفاد این حکم مستثنی‌ هستند.

تبصره ۲- در مورد صندوق‌های بازنشستگی که مبنای حداقل سن بازنشستگی تعیین نشده است حداقل سن لازم برای بازنشستگی ۵۳ سال در سال اول برنامه‌ است. زنان شاغلی که از زمان لازم الاجرا شدن قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب ۱۴۰۰، صاحب فرزند یا فرزندانی شده یا می‌شوند به ازای هر فرزند از یک سال کاهش در سن بازنشستگی برخوردار می شوند و برای فرزند سوم و بیشتر میزان کاهش یک ونیم سال به ازای هر فرزند خواهد بود. تبصره‌- سقف سنوات ارفاقی مشمولان قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی به ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی (مصوب ۱۳۸۰/۰۷/۱۳) * حداکثر هفت سال و برای مشمولان ” قوانین مربوط به مشاغل سخت و زیان آور در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۱ این قانون “ حداکثر پنج سال حسب شرایط سخت و زیان آور خواهد بود آئین نامه مربوطه در خصوص‌ میزان سنوات ارفاقی مشاغل سخت و زیان آور مختلف ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این، قانون توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری سازمان اداری و استخدامی کشور تدوین و برای تصویب به هیأت وزیران ارسال‌ می‌شود.

تبصره ۴- در مواردی که در قوانین بازنشستگی پیش از موعد مقرر شده است به ازای هر سال کمتر از ۳۰ سال بیمه پردازی معادل ۲ سال از سنوات مبنای محاسبه اولین حقوق یا مستمری بازنشستگی کسر می‌شود.

تبصره ۵- حداقل سن لازم برای بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای زنان ۴۵ و مردان ۵۰ سال‌ است.

تبصره ۶- معافیت از پرداخت کسور بازنشستگی مازاد بر ۳۰ سال برای افرادی که سنوات بیمه‌ای آنان از تاریخ اجرای این قانون از ۳۰ سال بیشتر می‌شود در قوانین و مقررات عام و خاص ملقی‌ می شود.

سن بازنشستگی

همشهری نوشت:کارشناس حوزه کار درباره هشدار در مورد وقوع بحران در صندوق‌های بازنشستگی گفت: ادبیات و نوع اظهارات اخیر در این زمینه درست نبود اما اصل حرف درست بود چرا که بحران در صندوق‌های بازنشستگی مخصوصا صندوق‌ تامین اجتماعی قابل پیش‌بینی است و می‌تواند کشور را دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی وخیمی کند.

صندوق های تامین اجتماعی با بحران مواجهند. برخی از آنها در معرض ورشکستگی قرار دارند. بنا به گفته کارشناس انجام برخی اصلاحات ساختاری در این صندوق ها ضروری است و هر چه زودتر باید اجرایی شود.

چندی پیش هم مدیرکل بیمه‌های اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دنبال اظهارات نسنجیده در خصوص صندوق‌های بازنشستگی، از سمت خود برکنار شد. صحبت هایی که به بحران صندوق های بازنشستگی در کشور اشاره داشت اما به گفته بسیاری ادبیات و نوع اظهارات درباره آن درست نبود.

کارشناس حوزه کار در این باره به همشهری آنلاین گفت: ادبیات و نوع اظهارات در این زمینه درست نبود اما اصل حرف درست است چرا که بحران در صندوق‌های بازنشستگی مخصوصا صندوق‌ تامین اجتماعی که قابل پیش‌بینی است اگر جدی گرفته نشود می‌تواند کشور را دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی وخیمی کند.

حمید حاج‌اسماعیلی ادامه داد: این هشدار که از گذشته هم مکررا داده شده است اگر منجر به وقوع بحران شود اولین مسئله‌ای که در پی دارد ناتوانی این صندوق‌ها بالاخص صندوق تامین اجتماعی در پرداخت حقوق‌ها و مستمری بازنشستگان خواهد بود و اگر یک ماه حقوق‌ها با تاخیر مواجه شود در عین حال که خانواده‌های زیادی آسیب می‌بینند می‌تواند با توجه به پوشش جمعیتی گسترده در این صندوق ها عوارض اجتماعی داشته باشد.

حاج‌اسماعیلی افزود: افزون بر آن، اگر ناترازی‌ صندوق‌های بازنشستگی از طریق وام و فروش امکانات و دارایی‌ها صورت بگیرد ضمن اینکه می‌تواند باعث فروپاشی این سازمان‌ها شود منجر به تشدید تورم در کشور خواهد شد.

کارشناس بازار کار با تاکید بر اینکه بحث ناترازی صندوق‌های بازنشستگی چند سال است که به صورت جدی در کشور مطرح شده، بیان کرد: ورودی و خروجی این صندوق‌ها بر اساس محاسبات بیمه‌ای با هم همخوانی ندارد و این وضعیت در صندوق‌های بازنشستگی دولتی که عمدتا تمام اعتبار آنها را خود دولت تامین می‌کند وخیم‌تر است.

حاج‌اسماعیلی در مورد وضعیت صندوق تامین اجتماعی هم گفت: از آنجا که تامین اجتماعی یک سازمان غیردولتی است این نگرانی وجود دارد که اگر وضعیت ادامه پیدا کند به دلیل اینکه دولت نمی‌تواند در این صندوق منابعی را برای سازمان تامین کند بحران به صورت خیلی شدیدتر بروز کند چرا که جمعیت زیادی تحت پوشش این صندوق هستند.

وی ادامه داد: در دوره‌هایی که وضع صندوق تامین اجتماعی وخیم نبود حدود ۱۷ تا ۱۸ نفر به این صندوق بیمه پرداخت می‌کردند و یک نفر خدمات یا مستمری می‌گرفت اما در حال حاضر این عدد به مرز ۴ بیمه‌پرداز به ازای یک مستمری‌بگیر رسیده که خط قرمز است و چنانچه مشکلات صندوق تامین اجتماعی به لحاظ ساختاری و درآمدی حل و فصل نشود با توجه به شرایط خاص اقتصادی که در کشور وجود دارد و با توجه به روند افزایش تورم که چند سال است ادامه دارد بحران جدی برای سازمان تامین اجتماعی قابل پیش‌بینی است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه