بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

خبر مهم برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند | شیوه جدید برای رسیدگی به اختلافات سوابق بیمه

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان از ابلاغ شیوه‌نامه مشترک وزارت متبوع و سازمان تأمین‌ اجتماعی برای رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما در مورد احتساب سوابق بیمه خبر داد.

خبر مهم برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی هستند | شیوه جدید برای رسیدگی به اختلافات سوابق بیمه
کدخبر : 16224
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​بیمه بیکاری در نظام بیمه تأمین اجتماعی درواقع جبران بخشی از زیانی است که کارگر در اثر از دست دادن شغل خود متحمل می‌شود و جزو جدایی‌ناپذیر تأمین اجتماعی است. اما سازمان تأمین اجتماعی به دلیلِ کسریِ منابع و عدم تعادل بین منابع و مصارف، قانونی را که در سال ۶۹ مصوب شد، تغییر داد تا با کاهشِ مشمولانِ دریافتِ این مستمری بارِ مالیِ کمتری از پرداختِ بیمه بیکاری به دوش بکشد.در سال ۱۳۸۴ طی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، دایره‌ی حمایتی قانون بیمه‌بیکاری بیمه تامین اجتماعی تنگ‌تر شد و از آن به بعد دریافتِ مستمریِ بیمه بیکاری بیمه تامین اجتماعی برای تعداد بسیاری از بیمه‌شدگان میسر نبود. 

  روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان؛ حامد آرامش گفت: معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی برای اجرای ماده 148 قانون کار در زمینه الزام کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار به بیمه کردن کارگران خود براساس قانون تأمین‌اجتماعی، شیوه‌نامه مشترکی تدوین و به واحدهای اجرایی ابلاغ کردند.

وی افزود: به موجب ماده ۱۴۸ قانون کار؛ “کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون، مکلفند براساس قانون تأمین‌اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام کنند.” بر این اساس علاوه بر راهکارهای پیش‌بینی شده در قانون تأمین‌اجتماعی، برخی از اختلافات کارگر و کارفرما در مورد اجرای این تعهد کارفرما، در مراجع حل اختلاف ادارات کار مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و یکی از عمده‌ترین موضوعات شکایت از دستگاه‌های دخیل در این حوزه در دیوان عدالت اداری، مربوط به موضوعات رسیدگی به این اختلافات و نیز نحوه صدور و اجرای آرای هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: مطابق مفاد قانون کار و قانون تأمین‌اجتماعی و این شیوه‌نامه، در مراجع حل اختلاف، ادعاهای کارگران در مورد سوابق بیمه‌ای؛ صرفاً در دوره‌ای که کارگاه مورد ادعا مشمول قانون کار و تأمین‌اجتماعی بوده است، قابل رسیدگی و ملاک صدور رأی خواهد بود و در مورد کارگاه‌های خانوادگی دارای رابطه نسبی درجه یک، مشمولان قانون استخدام کشوری، مشمولان مقررات خاص بیمه‌ای مانند کارگران ساختمانی، رانندگان، مشاغل آزاد و نظایر آن و کارگاه‌هایی که براساس قوانین و مقررات خاص از شمول قانون کار مستثنی شده‌اند، اعمال ماده ۱۴۸ قانون کار موضوعیت نخواهد داشت.

آرامش تصریح کرد: بر اساس این شیوه‌نامه، شعب سازمان تأمین‌اجتماعی موظف به معرفی نماینده خود به‌عنوان کارشناس مطلع برای حضور در جلسات رسیدگی به دعاوی موضوع ماده ۱۴۸ قانون هستند و کارشناسان مذکور با مدارک و مستندات لازم در تمامی جلسات رسیدگی به این دعاوی شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: همچنین از آنجا که آرای حل اختلاف در خصوص پرداخت حق بیمه، اصلاح عناوین شغلی و دستمزد کارگر توسط سازمان تأمین‌اجتماعی به اجرا گذاشته می‌شود، در این شیوه‌نامه بر ارسال نسخه‌ای از دادخواست ارائه شده به انضمام کلیه مدارک و مستندات مربوط به دعاوی، همراه با دعوتنامه جلسه رسیدگی به ادارات‌کل سازمان تأمین‌اجتماعی تاکید شده است.

بیمه تامین اجتماعی

هیأت وزیران تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۲ در بخش دولتی، خصوصی، عمومی غیردولتی و خیریه وموقوفه و همچنین مصوبه نرخ حق بیمه درمان سال ۱۴۰۲ را با امضای معاون اول ابلاغ کرد.

هیأت وزیران تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی سال ۱۴۰۲ در بخش دولتی، خصوصی، عمومی غیردولتی و خیریه وموقوفه را تصویب کرد. همچنین مصوبه نرخ حق بیمه درمان سال ۱۴۰۲ با امضای معاون اول ابلاغ شد. هیأت وزیران علاوه بر این، تعرفه خدمات روانشناسی و مشاوره در سال ۱۴۰۲ و تعرفه‌های خدمات پزشکی و پرستاری در سال ۱۴۰۲ را نیز تصویب کرد.

تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد

تصویب‌نامه مصوب جلسه مورخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۶ هیأت وزیران درخصوص «تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش دولتی در سال ۱۴۰۲» طی نامه شماره ۱۲۴۸۸ در تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۲۹ توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

تصویب‌نامه درخصوص تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲

تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خصوصی در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد.

تصویب‌نامه در خصوص تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش عمومی غیردولتی

تصویب‌نامه هیأت وزیران در خصوص تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش عمومی غیردولتی در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد.

تصویب‌نامه درخصوص تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خیریه و موقوفه

تصویب‌نامه هیأت وزیران درخصوص تعیین تعرفه خدمات تشخیصی و درمانی در بخش خیریه و موقوفه در سال ۱۴۰۲ ابلاغ شد.

مصوبه نرخ حق بیمه درمان سال ۱۴۰۲

هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۲/۱/۶ به پیشنهاد شورای عالی بیمه سلامت کشور و تأیید سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (الف) ماده (۹) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور -مصوب ۱۳۹۵- و قانون بیمه همگانی خدمات درمانی کشور -مصوب ۱۳۷۳- تصویب کرد:

نرخ حق بیمه درمان سال ۱۴۰۲

۱- نرخ حق بیمه درمان مطابق ماده (۷۰) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به شرح زیر است:

الف- حق بیمه افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی

حق بیمه افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی مطابق قانون تأمین اجتماعی اخذ می‌گردد.

ب- صندوق بیمه کارکنان کشوری و لشکری

۱- حق بیمه درمان خانوارهای کارکنان کشوری و لشکری، شاغل بازنشسته مستمری بگیر و وظیفه بگیر شامل سرپرست همسر و فرزندان مشمول، یارانه کارکنان کشوری شاغل دستگاه‌هایی که از بودجه عمومی دولت استفاده می‌نمایند پرداخت حقوق و دستمزد از طریق خزانه صورت می‌پذیرد و بازنشسته مستمری بگیر و وظیفه بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری معادل هفت درصد (۷) حقوق و مزایای مستمر به شرح زیر تعیین می‌شود:

۱-۱- بیمه شده شاغل دو درصد (۲%)، بازنشستگان موظفین و مستمری بگیران یک و هفت دهم درصد (۱/۷%).

۲-۱- دستگاه اجرایی دو درصد (۲%).

۳-۱- مابقی به عنوان سهم دولت از اعتبارات مربوط مندرج در قانون بودجه در ردیفهای مربوط به هر سازمان

تبصره- حق بیمه درمان سهم بیمه شده خانوارهای بازنشسته مستمری بگیر و وظیفه بگیر تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری مستقیماً توسط صندوق بازنشستگی کشوری بر اساس ضوابط از حقوق بیمه شده کسر و به سازمان بیمه سلامت ایران پرداخت می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه