بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

خبر خوش برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی | شرایط جدید از افزایش سوابق بیمه تامین اجتماعی

شیوه‌نامه مشترک وزارت کار و تأمین‌ اجتماعی برای رسیدگی به اختلافات کارگر و کارفرما در محاسبه سوابق بیمه تدوین شد

خبر خوش برای کسانیکه بیمه تامین اجتماعی | شرایط جدید از افزایش سوابق بیمه تامین اجتماعی
کدخبر : 16155
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​بیمه بیکاری در نظام بیمه تأمین اجتماعی درواقع جبران بخشی از زیانی است که کارگر در اثر از دست دادن شغل خود متحمل می‌شود و جزو جدایی‌ناپذیر تأمین اجتماعی است. اما سازمان تأمین اجتماعی به دلیلِ کسریِ منابع و عدم تعادل بین منابع و مصارف، قانونی را که در سال ۶۹ مصوب شد، تغییر داد تا با کاهشِ مشمولانِ دریافتِ این مستمری بارِ مالیِ کمتری از پرداختِ بیمه بیکاری به دوش بکشد.در سال ۱۳۸۴ طی تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی، دایره‌ی حمایتی قانون بیمه‌بیکاری بیمه تامین اجتماعی تنگ‌تر شد و از آن به بعد دریافتِ مستمریِ بیمه بیکاری بیمه تامین اجتماعی برای تعداد بسیاری از بیمه‌شدگان میسر نبود. 

به موجب ماده ۱۴۸ قانون کار «کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون، مکلفند براساس قانون تأمین‌ اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام کنند.»

معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاونت بیمه‌ای سازمان تأمین‌ اجتماعی برای اجرای ماده ۱۴۸ قانون کار در زمینه الزام کارفرمایان کارگاه‌های مشمول قانون کار به بیمه کردن کارگران خود براساس قانون تأمین‌ اجتماعی، شیوه‌نامه مشترکی تدوین و به واحدهای اجرایی ابلاغ کردند. 

این شیوه‌نامه در جلسه‌ای با حضور حسن زینلی‌نژاد (معاون قضایی در امور کار و تأمین‌ اجتماعی دیوان عدالت اداری)، به امضای علی‌حسین رعیتی‌فرد (معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و غلامحسین ستوده‌خو (معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌ اجتماعی) رسید. 

به موجب ماده ۱۴۸ قانون کار «کارفرمایان کارگاه‌های مشمول این قانون، مکلفند براساس قانون تأمین‌ اجتماعی نسبت به بیمه نمودن کارگران واحد خود اقدام کنند.» بر این اساس علاوه بر راهکارهای پیش‌بینی شده در قانون تأمین‌ اجتماعی، برخی از اختلافات کارگر و کارفرما در مورد اجرای این تعهد کارفرما، در مراجع حل اختلاف ادارات کار مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و یکی از عمده‌ترین موضوعات شکایت از دستگاه‌های دخیل در این حوزه در دیوان عدالت اداری، مربوط به موضوعات رسیدگی به این اختلافات و نیز نحوه صدور و اجرای آرای هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف است. 

مطابق مفاد قوانین کار و تأمین‌ اجتماعی و این شیوه‌نامه، در مراجع حل اختلاف، ادعاهای کارگران در مورد سوابق بیمه‌ای؛ صرفاً در دوره‌ای که کارگاه مورد ادعا مشمول قانون کار و تأمین‌ اجتماعی بوده است، قابل رسیدگی و ملاک صدور رأی خواهد بود و در مورد کارگاه‌های خانوادگی دارای رابطه نسبی درجه یک، مشمولان قانون استخدام کشوری، مشمولان مقررات خاص بیمه‌ای مانند کارگران ساختمانی، رانندگان، مشاغل آزاد و نظایر آن و کارگاه‌هایی که براساس قوانین و مقررات خاص از شمول قانون کار مستثنی شده‌اند، اعمال ماده ۱۴۸ قانون کار موضوعیت نخواهد داشت. 

بر اساس این شیوه‌نامه شعب سازمان تأمین‌ اجتماعی موظف به معرفی نماینده خود به‌عنوان کارشناس مطلع جهت حضور در جلسات رسیدگی به دعاوی موضوع ماده ۱۴۸ قانون هستند و کارشناسان مذکور با مدارک و مستندات لازم در تمامی جلسات رسیدگی به این دعاوی شرکت خواهند کرد. 

همچنین از آنجا که آرای حل اختلاف در خصوص پرداخت حق بیمه، اصلاح عناوین شغلی و دستمزد کارگر توسط سازمان تأمین‌ اجتماعی به اجرا گذاشته می‌شود، در این شیوه‌نامه بر ارسال نسخه‌ای از دادخواست ارائه شده به انضمام کلیه مدارک و مستندات مربوط به دعاوی، همراه با دعوتنامه جلسه رسیدگی به ادارات‌کل سازمان تأمین‌ اجتماعی تاکید شده است.

بیمه تامین اجتماعی

 انتقال حقوق بازنشستگی بعد از فوت  از جمله افرادی که از حقوق بازنشستگی بهره‌مند می‌شود، فرزند یا فرزندان بازنشسته بوده که پس از فوت پدر یا مادر خود، از حقوق بازنشستگی او بهره‌مند می‌شوند. نحوه انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند، تابع مراحل و شرایط خاصی بوده که در مورد حقوق بازنشستگی تأمین اجتماعی و خدمات کشوری، دارای تفاوت‌هایی است. همراه مجله اینترنی دلتا باشید.

حقوق مادر پس از فوت، به شوهر وی، فرزندان و پدر و مادر او می‌رسد. شرایط دریافت مستمری مادر، در دو قانون تأمین اجتماعی و استخدام کشوری، دارای تفاوت‌های زیادی بوده و نحوه تعیین تکلیف حقوق مادر بعد از فوت، برای مشمولین تأمین اجتماعی، از طریق سامانه خدمات اینترنتی تأمین اجتماعی و برای افراد تحت شمول قانون استخدام کشوری، با مراجعه حضوری به اداره محل خدمت مادر است.

انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند بعد از فوت که از نظر قانون تأمین اجتماعی و قانون استخدام کشوری، مجاز بوده، تابع شرایطی است که در ادامه، به توضیح این شرایط، می‌پردازیم.

فرزند دختر، برای برخورداری از حقوق بازنشستگی پدر و مادر خود و استفاده از بیمه تأمین اجتماعی یا خدمات درمانی آنها، دارای محدودیت سنی نبوده و تا زمانی که ازدواج‌نکرده و دارای شغل نیست، می‌تواند برای انتقال حقوق بازنشستگی پدر یا مادر خود، اقدام نماید.

فرزند پسر، حداکثر تا ۲۰ سالگی، حق برخورداری از حقوق بازنشستگی پدر و مادر خود را داشته و بعدازاین سن، تنها در شرایط معلولیت و از کارافتادگی یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی، حق انتقال حقوق بازنشستگی پدر یا مادر خود را خواهد داشت.

نحوه این انتقال در مورد بازنشستگان تأمین اجتماعی از طریق ورود به سامانه خدمات اینترنتی تأمین اجتماعی و در مورد کارمندان دولت به روش مراجعه حضوری به اداره محل خدمت متوفی است.

طبق ماده ۳۹ قانون تأمین‌اجتماعی، مهلت قانونی برای تحویل لیست و پرداخت حق بیمه هر ماه، حداکثر تا آخرین روز ماه بعد است و کارفرمایان مکلف هستند حق بیمه کارگران و شاغلان را در مهلت قانونی به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه