بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

خبر مهم برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | شرایط جدید دریافت مستمری پدر توسط دختر

شرایط دریافت مستمری پدر یکی از دغدغه‌ها و ترس‌هایی است که ذهن خانم‌های غیرشاغل را بعد از فوت پدرشان، مشغول می‌نماید زیرا برای دریافت مستمری پدرمتوفی توسط دختر، قوانین مختلفی بصورت پراکنده وجود دارد

خبر مهم برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | شرایط جدید دریافت مستمری پدر توسط دختر
کدخبر : 15514
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

 شرایط دریافت مستمری پدر یکی از دغدغه‌ها و ترس‌هایی است که ذهن خانم‌های غیرشاغل را بعد از فوت پدرشان، مشغول می‌نماید زیرا برای دریافت مستمری پدرمتوفی توسط دختر، قوانین مختلفی بصورت پراکنده وجود دارد.

خیلی اوقات اتفاق می‌افتد که خانمی شاغل یا مطلقه باشد. حال در اینجا اگر دخترخانمی پس از مدتی از شغل خود بیکار شود یا اگر طلاق بگیرد و به منزل پدر باز گردد و تا مدتی از نظر مخارج، تحت تکفل پدر قرار بگیرد؛ اما پس از مدتی پدر فوت نماید در اینجا تکلیف این خانم چه می‌شود؟ آیا همچنان از می‌تواند آن وجه را دریافت نماید یا خیر؟ شرایط دریافت مستمری پدر متوفی توسط دختر چیست؟

بند ۳ ماده ۴۸ قانون حمایت خانواده به شرایطی پرداخته است که دختر قبلاً شاغل بوده؛ ولی به دلایلی بیکار شده یا شرایطی که دختر مطلقه بوده و به منزل پدر بازگشته است. بند ۳ ماده ۴۸ قانون حمایت از خانواده بیان می‌کند:

«فرزندان اناث (دختر) در صـورت نداشتن شغل یا شوهر و فرزندان ذکور (پسر) تا سن بیست‌سالگی و بعد از آن منحصراً، درصورتی‌که معلول ازکارافتاده نیازمند باشند یا اشتغال به تحصیلات دانشگاهی داشته باشند، حسب مورد از کمک‌هزینه اولاد، بیمه و مستمری بازماندگان یا حقوق وظیفه والدین خود برخوردار می‌گردند.»

در ماده فوق سخنی از مطلقه بودن یا شاغل بودن سابق دختر بیان نکرده است. تنها گفته است فرزندان دختر در صورت نداشتن شغل یا همسر می‌توانند از مستمری و بیمه والدینشان استفاده نمایند.

پس می‌توان این‌گونه برداشت کرد، دخترانی که سابقاً شاغل بوده‌اند؛ ولی در حال حاضر بیکارند و دخترانی که مطلقه بوده و به منزل پدر بازگشته‌اند می‌توانند از مستمری پدر استفاده نمایند و فرقی بین آنها نیست.

بیمه تامین اجتماعی

اتباع خارجی در کشور از حقوق شهروندی برخوردار و مشمول حمایت‌های متعددی هستند؛ یکی از خدماتی که اتفاقاً برای اتباع مهم است و به آنها ارائه می‌شود، بیمه است.

به گزارش ایسنا، تعمیم پوشش بیمه‌ای از اهداف سازمان تامین اجتماعی است و این سازمان در این زمینه اقدامات موثری انجام داده است. در سال‌های اخیر شاهد رشد ۱۵ درصدی در گروه بیمه‌شدگان اتباع خارجی هستیم. بیشترین بیمه‌شدگان اتباع در حوزه بیمه اجباری و بیشترین بیمه‌شدگان اتباع مربوط به کشورهای افغانستان و چین هستند.

تعهدات قانونی متناسب با نوع بیمه اجباری، اختیاری، حرف و مشاغل آزاد و... به اتباع خارجی تعلق می‌گیرد. حمایت‌های بلندمدت که به بیمه‌شدگان خارجی تعلق می‌گیرد شامل پرداخت مستمری بازنشستگی، پرداخت مستمری بازماندگان (مستمری فوت)، پرداخت مستمری ازکارافتادگی کلی غیر ناشی از کار، پرداخت مستمری ازکارافتادگی کلی و جزئی ناشی از کار است.

در بخش‌های حمایت‌های کوتاه‌مدت، حمایت در برابر حوادث و بیماری‌ها (دفترچه درمانی)، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری، پرداخت غرامت دستمزد ایام بارداری، پرداخت غرامت نقص عضو، پرداخت کمک هزینه کفن و دفن، پرداخت کمک هزینه ازدواج، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی قابل ذکر است.

به عبارتی بیمه‌شدگان اتباع خارجی همانند بیمه‌شدگان ایرانی از تمامی تعهدات و حمایت‌های این سازمان به جز بیمه بیکاری برخوردار هستند. در حال حاضر تمامی بیمه شدگان این سازمان، شماره اختصاصی تامین اجتماعی(SNN) دارند.

به هنگام تخصیص SSN به اتباع خارجی مقیم در ایران، شناسایی کد شناخت با شماره اختصاصی کارت اقامت و پروانه کار، شماره گذرنامه، شناسه فراگیر درج شده در گذرنامه انجام می‌شود.

آن دسته از اتباع خارجی که دارای کارت اقامت هستند کد اختصاصی در کارت آنها درج شده است، اما به‌طور کلی برای دریافت کد اختصاصی باید به دفاتر خدمات اتباع خارجی (دفاتر کفالت) مراجعه کنند. در صورت داشتن شماره گذرنامه و شناسه فراگیر، امکان نامنویسی در سازمان و دریافت شماره تأمین اجتماعی(snn) برای اتباع خارجی وجود دارد.

به استناد مواد ۱۲۰ تا ۱۲۹ قانون کار، مرجع صادر کننده مجوز اشتغال اتباع خارجی در ایران، اداره کل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یا ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح استانها است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه