حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران

خبر مهم وزیر درباره افزایش حقوق کارگران | فرمول جدید محاسبه افزایش حقوق کارگران

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید براینکه دستمزد باید به صورت سه جانبه تعیین شود، گفت: هرساله با توجه به شرایط و مقتضیات بررسی های مزدی انجام می شود.

خبر مهم وزیر درباره افزایش حقوق کارگران | فرمول جدید محاسبه افزایش حقوق کارگران
کدخبر : 15218
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طبق روال سال های گذشته در نیمه دوم سال بحث افزایش حقوق کارگران پر تکرار می شود. طبق پیش بینی ها قرار است افزایش حقوق کارگران مطابق سبد معیشت تعیین شود. قرار است در سال آینده نیز حقوق کارگران بیش از 50 درصد افزایش یابد.در ادامه به آخرین خبر ها از حقوق کارگران می پردازیم.

صولت مرتضوی در حاشیه دومین کمیته جلسه ملی برنامه تقویت کسب و کارهای و معیشت مرزنشینان در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره آخرین وضعیت دستمزد، گفت: دستمزد باید به صورت سه جانبه تعیین شود فردا جلسه شورای عالی کار است و امیدواریم نقطه نظرات شرکای اجتماعی (دولت کارگر کارفرما) به هم نزدیک شود و دستمزد تعیین شود.

وی با بیان اینکه تعیین دستمزد در اختیار وزیر نیست، گفت: قانون تعیین کرده است دستمزد به صورت سه جانبه در شورای عالی کار تعیین شود و هر ساله با توجه به مقتضیات زمان تعداد جلسات شورای عالی کار و چانه زنی‌ها متفاوت است.

وزیر کار با بیان اینکه تاکنون چندین جلسه با حضور شرکای اجتماعی تشکیل شده است و بررسی های کارشناسی صورت گرفته، گفت: اگر تاکنون دستمزد تعیین نشده است به دلیل این است که به نقطه نظر یکسانی نرسیده اند. درباره اینکه فردا دستمزد تعیین می شود یا خیر پیش بینی و برآوردی ندارم اما تا پایان سال باید دستمزد تعیین شود.

مرتضوی اظهار کرد: قانون در تعیین دستمزد می گوید دستمزد باید به صورت اتفاق آرا یا حداکثر آرا تعیین شود.

مشاور روابط کار گفت: اکثر کارفرمایان با این تصور که همه کارگران در سال حقوق یکسان و بر اساس حداقل های اعلامی سنوات کار دارند دچار اشتباه بزرگی می شوند و در زمان شکایت کارگر محکوم به پرداخت مطالبات معوقه آنان می شوند.

یکی از مشکلاتی که برای تعداد زیادی از کارفرمایان پیش می آید بی دقتی نسبت به محاسبه حقوق کارگران است. به گفته‌ی وحید حاجی زاده, مشاور روابط کار، اکثر کارفرمایان با این تصور که همه کارگران در سال حقوق یکسان و بر اساس حداقل های اعلامی سنوات کار دارند دچار اشتباه بزرگی می شوند و در زمان شکایت کارگر محکوم به پرداخت مطالبات معوقه آنان می شوند.

حقوق کارگران

وی می گوید: برای تعیین و محاسبه حقوق سالیانه کارگران سه سطح قانونی تعیین و دستمزد را که می بایست از سوی کارفرمایان رعایت شود.

حاجی زاده ادامه داد: سطح اول: کارگران حداقل بگیرهستند.  منظور از کارگران و کارمندان مشمول قانون کار میباشد که به تازگی نزد کارفرما مشغول به کار شدند و برای این دسته از کارگران می‌بایست کارفرما بر اساس حداقل های حقوق و مزایای رفاهی همان سال که از سوی شورای عالی کار مصوب می شوند به صورت ماهیانه پرداخت داشته باشد.

 وی با بیان اینکه  سطح دوم، کارگران دارای پایه سنوات هستند ادامه داد: این دسته از کارگران سال اول اشتغال خود را به صورت کامل نزد کارفرما سپری نموده اند و در سال دوم قرارداد کار آنها تمدید شده و همچنان در شرکت فعالیت دارند برای تعیین حقوق پایه این کارگران میبایست پایه حقوق مصوب سال را با پایه سنوات اعلامی از سوی شورای عالی کار برای همان سال جمع نموده و مجموع این دو مبلغ به عنوان پایه حقوق ماهیانه کارگران در نظر گرفته شود. (نکته: پایه ستوات جزء مزد اصلی و پایه حقوق کارگران بوده و در تمامی محاسبات مانند اضافه کاری، شب کاری، سنوات و عیدی تاثیر دارد.)

مشاور روابط کار بیان کرد: دسته سطح سوم, کارگران سایر سطوح مزدی هستند. منظور از سایر سطوح مزدی کارگرانی هستند که در سال گذشته پایه حقوق آنها بالاتر از حداقل حقوق مصوب وزارت کار بوده‌ است و به همین دلیل کارگرانی که سال دوم به بعد خودرو در کارگاه اشتغال به کار داشته باشند با توجه به اینکه از سال دوم فعالیت خود مشمول دریافت پایه سنوات شدند و این پایه سنوات نیز به صورت حقوق پایه آنها اضافه شده است، از سال سوم به بعد جزء سایر سطوح مزدی قرار گرفته و افزایشات دستمزد آنها می بایست بر اساس فرمول افزایش سایر سطوح مزدی که هر سال از سوی شورای عالی کار اعلام می گردد، محاسبه شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه