حقوق کارگران | افزایش حقوق کارگران | حقوق کارگران 1402

افزایش 3 برابری حقوق کارگران تصویب شد | خبر خوش وزیر درباره حقوق کارگران در سال 1402

وزیر کار درباره تعیین حداقل حقوق و دستمزد اظهار کرد: تیم‌های کارشناسی با شاخص‌های متعدد و متنوعی که قانونگذار پیش‌بینی کرده است شاخص‌ها را بررسی می‌کنند.

افزایش 3 برابری حقوق کارگران تصویب شد | خبر خوش وزیر درباره حقوق کارگران در سال 1402
کدخبر : 14718
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طبق روال سال های گذشته در نیمه دوم سال بحث افزایش حقوق کارگران پر تکرار می شود. طبق پیش بینی ها قرار است افزایش حقوق کارگران مطابق سبد معیشت تعیین شود. قرار است در سال آینده نیز حقوق کارگران بیش از 50 درصد افزایش یابد.در ادامه به آخرین خبر ها از حقوق کارگران می پردازیم.

وزیر کار درباره تعیین حداقل حقوق و دستمزد اظهار کرد: تیم‌های کارشناسی با شاخص‌های متعدد و متنوعی که قانونگذار پیش‌بینی کرده است شاخص‌ها را بررسی می‌کنند.

سید صولت مرتضوی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: در صندوق فولاد و سایر صندوق‌ها که به‌شدت با کسری بودجه مواجه بودیم. از دولت برای اینکه سخاوتمندانه کسری بودجه تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها را تامین کرد تشکر می‌کنم. در سال ۱۴۰۱ دولت در دو مرحله به صندوق‌ها کمک کرد؛ اولاً بدهی انباشته شده صندوق تامین اجتماعی که صندوق تامین اجتماعی در اعداد بزرگترین بدهکاران بانکی بود با کمکی که دولت انجام داد، ۸۸ هزار میلیارد تومان بدهی پرداخت شد و با بانک‌های عامل تسویه شد.

وی افزود: از سوی دیگر در شورای عالی اقتصادی و با اهتمامی که سران قوا داشتند حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان که نزدیک به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان آن از مطالبات معوق صندوق‌ها بود را دولت تصویب کرد، سهام شرکت نفت شازند را به تامین اجتماعی و سایر صندوق‌ها که البته یک بخشی هم متعلق به مطالبات بنیاد شهید بود را پرداخت کرد. خوشبختانه تشریفات اداری آن طی شد ما الان که در خدمت شما هستیم ریالی به بانک‌ها بابت مازاد برداشت بدهکار نیستیم و از این بابت بسیار جای تقدیر و تشکر دارد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ هم برای صندوق‌ها از محل‌های مختلف تامین منابع شده است؛ نخست اینکه دوباره واگذاری سهام شرکت‌ها پیش‌بینی شده است و علاوه بر آن تهاتر نفت پیش‌بینی شده است. در شورای عالی اقتصادی هم پیشنهادات جدیدی مطرح است که اگر این پیشنهادات محقق شود به اعتقاد ما سال ۱۴۰۲ تقریباً بخش اعظمی از مطالبات صندوق‌ها از دولت اخذ می‌شود.در حال حاضر بالغ بر ۹۰ درصد هزینه‌های صندوق بازنشستگی کشوری را دولت تأمین می‌کند.

وزیر کار درباره تعیین حداقل حقوق و دستمزد اظهار کرد: تیم‌های کارشناسی با شاخص‌های متعدد و متنوعی که قانونگذار پیش‌بینی کرده است شاخص‌ها را بررسی می‌کنند.

مرتضوی افزود: شورای عالی کار که متشکل از سه بخش است، بخش اول نمایندگان دولت، بخش دوم نمایندگان کارگران و بخش دیگر هم نمایندگان کارفرمایان هستند و اصل بر سه‌جانبه‌گرایی است.

وی عنوان کرد: ان‌شاءالله در اسفندماه جلسات مختلفی را تشکیل می‌دهیم آنچه حق و عدل باشد در چارچوب قوانین و مقررات و با رعایت اصل سه‌جانبه‌گرایی تصمیم مناسب اتخاذ خواهد شد.

وزیر کار خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که تا قبل از پایان سال حداقل حقوق و دستمزد را به دستگاه‌های مختلف برای اجرا ابلاغ کنیم.

حقوق کارگران

آیت‌ اسدی در گفت‌وگو با  فارس، در مورد آخرین وضعیت سبد معیشت خانوار کارگری برای ارائه به شورای عالی کار اظهار داشت: روز سه‌شنبه سومین نشست کمیته دستمزد با حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت برگزار شد اما هنوز  سبد معیشت خانوار کارگری مشخص نشده است.

وی افزود: در این جلسه گزارشی از مرکز آمار ایران و مؤسسه پژوهش‌های تأمین اجتماعی ارائه و مقرر شد اعضای کمیته برای جلسه هفته آینده نظرات خود را در مورد سبد معیشت یک خانوار معمولی کارگری به صورت مکتوب ارائه کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار همچنین گفت: نرخ تورم سالانه منتهی به پایان بهمن‌ماه اعلام شده است اما هنوز تورم کالاهای مصرفی اعلام نشده و معمولاً 2-3 روز بعد از تورم کلی گزارش آن اعلام می‌شود و بعد از بررسی و تحلیل دقیق داده‌های آن می‌توانیم به تعیین یک سبد معیشت برای خانوار کارگری نزدیک‌تر شویم.

اسدی ادامه داد: در سومین جلسه کمیته تخصصی دستمزد هیچ عدد و رقمی برای سبد معیشت مطرح نشد و گزارش‌ها به صورت کلی ارائه شد.

وی افزود: در این جلسه نماینده کارگران، کارفرمایان و دولت شامل نماینده وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، مرکز آمار ایران و مؤسسه پژوهش‌های تأمین اجتماعی حضور داشتند.

 برای تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال آینده که در شورای عالی کار با حضور نمایندگان سه‌جانبه کارگری، کارفرمایی و دولت تعیین تکلیف می‌شود نیاز به دو مؤلفه نرخ تورم سالانه و سبد معیشت یک خانوار میانگین کارگری با جمعیت 3.3 نفر است که این سبد در کمیته تخصصی دستمزد ذیل شورای عالی کار تعیین و به شورای عالی کار پیشنهاد می‌شود و در شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران برای سال آینده طی مذاکراتی تعیین می‌شود.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه