پرداخت ماهیانه 5 میلیون تومان به حساب سرپرستان این خانوارها | کمک معیشتی جدید دولت برای این افراد

بنا به گفته عضو کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی از سال آینده ماهیانه 5 میلیون تومان به حساب معلولان واجد شرایط واریز خواهد شد.

پرداخت ماهیانه 5 میلیون تومان به حساب سرپرستان این خانوارها | کمک معیشتی جدید دولت برای این افراد
کدخبر : 14543
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲، از تصویب پیشنهاد پرداخت ماهانه ۵ میلیون تومان به معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد در بودجه ۱۴۰۲ خبر داد.

عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402 در تشریح جزئیات تصویب پیشنهاد پرداخت ماهانه 5 میلیون تومان به معلولان شدید و خیلی شدید، اطهار داشت: از آنجایی که حوزه انتخابیه ام دارای بیشترین آمار معلولان است از بدو ورود به مجلس پیوسته پیگیر مطالبات این قشر بوده ام و در این راستا سوالات و تذکراتی را نیز مطرح کرده و مکاتبات فراوانی با مسئولان مربوطه داشتم.

وی ادامه داد: در این مدت مسئولان مربوطه نبود اعتبارات لازم را عامل عدم اجرای قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت عنوان می کردند. البته در سال‌های 98 تا 1401 تنها اعتبارات محدودی در بودجه های سنواتی برای اجرای قانون فوق الذکر تعیین شده بود اما متاسفانه در لایحه بودجه 1402 اعتبار مربوط به ماده 27 قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت پیرامون بحث معیشت این عزیزان حذف شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1402، گفت: در نهایت در کمیسیون تلفیق با پیگیری هایی که انجام دادم و با تلاش اعضای کمیسیون اجتماعی با اصلاح بند(ب) تبصره 12 لایحه بودجه 1402 مقرر شد که سازمان بهزیستی کشور مکلف شود در راستای اجرای ماده 27 قانون جامع حمایت از افراد دارای معلولیت ماهانه مبلغ 50000000 ریال به عنوان کمک معیشت به معلولان شدید و خیلی شدید فاقد شغل و درآمد پرداخت کند.

اظهارات فعالان و حامیان حقوق افراد دارای معلولیت حکایت از حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را دارد. قانون مذکور با ۳۴ ماده و ۲۹ تبصره که در اردیبهشت ماه سال ۹۷ در راستای بهبود شرایط اجتماعی و اقتصادی افراد دارای معلولیت توسط رئیس مجلس شورای اسلامی برای اجرا به رئیس جمهوری ابلاغ شد و حتی برای تحقق مفاد قانون آن و با هدف نهایی اعمال نظارت عالیه بر حسن اجرای کلیه قوانین معطوف به افراد دارای معلولیت یا اثرگذار بر زندگی آنان، کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای آن نیز راه‌اندازی شد.

حتی در ماده ۳۰ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی تاکید شده و اینطور آمده که «به منظور شفاف‌سازی منابع مالی اختصاص یافته برای اجرای این قانون و حمایت از افراد دارای معلولیت، سازمان برنامه و بودجه مکلف است نسبت به ایجاد ردیف اعتباری ذیل فصل رفاه اجتماعی متناسب با عناوین فصول این قانون در لوایح بودجه سنواتی اقدام کند».

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی چندی پیش در این باره گفته بود: از آنجایی که در لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس ارقام به صورت کلی آماده است و با توجه به آنکه بودجه سازمان از ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به ۱۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آتی رسیده، بنابراین می‌توان گفت که اعتبار قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت حذف نشده و سر جمع اعتبارات سال ۱۴۰۱ لحاظ و لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده است.

این درحالیست که علی‌همت محمودنژاد سخنگوی شبکه ملی تشکل‌های معولان جسمی و حرکتی، این اقدام را نقض قانون حقوق افراد دارای معلولیت می‌داند و می‌گوید: ممکن است این امر مخاطراتی را برای اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت به همراه داشته باشد.

بر اساس این گزارش در صورتیکه ردیف بودجه اجرای قانون حمایت از معلولان به لایحه بودجه ۱۴۰۲ بازنگردد، شاید با تبعات جدی برای اجرای آن در سال آینده روبه‌رو باشیم چراکه به نظر شفافیت لازم در تخصیص و هزینه کرد اعتبارات قانون‌ وجود نخواهد داشت. همچنین سهم معلولان در اعتبارات آینده بهزیستی مشخص نخواهد بود و این سازمان می‌تواند به صورت سلیقه‌ای نظر خود را درباره سهم تخصیصی قانون معلولان مشخص کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه