خبر مهم برای معلمان | پیشنهادات بودجه‌ای برای حقوق فرهنگیان

وزارت آموزش و پرورش بزرگترین دستگاه اجرایی کشور است که۹۷۱ هزار پرسنل شاغل و ۳۸ هزار بازنشسته مشغول به خدمت دارد؛ همچنین امر تربیت ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش آموز را برعهده دارد که با احتساب خانواده های آنها، می توان گفت از یک جامعه هدف حداکثری برخوردار است. سهم بزرگترین وزارتخانه کشور از بودجه سال آینده ۲۴۲ هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که ۱۱.۲ درصد از بودجه عمومی دولت را به خود اختصاص می دهد.

خبر مهم برای معلمان |  پیشنهادات بودجه‌ای برای حقوق فرهنگیان
کدخبر : 13950
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

لایحه بودجه سال آینده ۲۱ دی ماه از سوی رئیس جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و کلیات آن در روز دوم بهمن ماه در کمیسیون برنامه و بودجه به تصویب رسید.

هرچند بودجه سال آتی وزارت آموزش و پرورش که مجموع آن به ۲۴۲ هزار میلیارد تومان می رسد و رشد ۲۱ درصدی در مقایسه با سال قبل خود دارد، اما سهمش از بودجه عمومی دولت کاهش یافته است، به گونه‌ای که این عدد در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۰ درصد، در سال ۱۴۰۱ حدود ۱۲.۹ درصد و برای سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۱.۲ درصد رسیده است. هرچند سهم بودجه دستگاهی آموزش و پرورش نسبت به بودجه همه دستگاه‌ها ۱۵ درصد است.

علی رغم اتفاقات خوبی که در لایحه بودجه سال آینده افتاده و از جمله آنها می توان به درنظر گرفتن ردیف بودجه‌ای برای اجرای سندتحول بنیادین و قرار گرفتن بودجه رتبه بندی در دل ردیف حقوق و مزایای پرسنلی اشاره کرد، اما چالش‌ها و مشکلات عدیده دستگاه تعلیم و تربیت موجب شده مسئولان این وزارتخانه نگرانی‌هایی برای پیشبرد اهداف تعلیم و تربیتی خود در سال آینده داشته باشند.

طبق مندرجات لایحه بودجه، سهم هزینه‌های غیرپرسنلی آموزش و پرورش در سال آتی حدود ۲.۶ درصد است که باعث می‌شود در اجرای برنامه‌های کیفیت بخشی با مشکل مواجه شود. معاون برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش هفته گذشته در نشستی خبری که با اصحاب رسانه داشت به طور مفصل به برخی مشکلات و نارسایی‌های این حوزه اشاره کرده که می توانید آن را در لینک زیر بخوانید:

در این باره بیشتر بدانید:

جزئیات بودجه پیشنهادی آموزش و پرورش در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲

صادق ستاری فرد، معاون  برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش پیشنهادهایی برای ایجاد تغییراتی در بودجه این دستگاه در مجلس شورای اسلامی در روند تصویب بودجه داشته که در ادامه به آنها اشاره می شود:

۱- افزایش اعتبارات ردیف اجرای سندتحول بنیادین آموزش و پرورش باتوجه به تاکید مقام معظم رهبری و اهمیت نقش اعتبارات کیفیت بخشی و لحاظ این ردیف در توسعه عدالت آموزشی

۲- افزایش اعتبارات ردیف فعالیت‌های پرورشی و امور تربیتی دانش‌آموزان به منظور احیای امور تربیتی مورد تاکید رهبری

۳- ایجاد ردیف مستقل مربوط به باشگاه دانش پژوهان جوان با توجه به شعار سال ۱۴۰۱

۴- ایجاد ردیف مستقل به منظور جذب بازماندگان از تحصیل با جمعیت بالغ بر ۹۱۱ هزار و ۲۷۲ نفر و پیش بینی اعتباری بالغ بر ۲۰۰۰ میلیارد تومان

۵- افزایش اعتبارات سرانه تغذیه دانش آموزان مدارس شبانه‌روزی، عشایری و مناطق کمتربرخوردار باتوجه به حذف تبصره ۱۴ سازمان هدفمندی یارانه ها و اختصاص یک درصد از اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها به این امر

۶- پیش‌بینی اعتبارات لازم جهت برگزاری آزمون‌های نهایی و سه ساله دوره دوم متوسطه و الزامات دستگاه در توسعه و تامین سخت افزاری و نرم‌افزاری مورد نیاز

۷- اجرای عدالت در پرداخت‌های پرسنلی (بیمه تکمیلی، کمک های رفاهی مناسبت‌ها، حق ایاب و ذهاب، حق مسکن و ...)

۸- تامین اعتبارات مربوط به حق‌التدریس، خرید خدمات آموزشی و برون‌سپاری

۹- ایجاد ردیف مستقل مربوط به پرداخت مطالبات و دیون وزارت آموزش و پرورش

۱۰- افزایش اعتبار پرسنلی مورد نیاز جهت اجرای جامع قانون رتبه‌بندی معلمان

۱۱- پرداخت مطالبات سهم دولت به موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان بیش از ۷۰۰۰۰ میلیارد ریال از دیگر پیشنهادات مطرح شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه