بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

وام قرض الحسنه فوری برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | خبر مهم برای کسانی که بیمه تامین اجتماعی هستند

معاون امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت وام قرض الحسنه به کارگران بیمه شده تأمین اجتماعی از سال آینده خبر داد.

وام  قرض الحسنه فوری برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | خبر مهم برای کسانی که بیمه تامین اجتماعی هستند
کدخبر : 13858
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود. بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است. می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

احمد اسفندیاری با اشاره به فرآیند پرداخت وام قرض الحسنه به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی اظهار کرد: بازنشستگان این سازمان می‌توانند از طریق کانون‌های بازنشستگی جهت دریافت وام ثبت نام و در ادامه پس از طی شدن مراحل اداری وام به حساب شأن واریز خواهد شد.

وی با بیان اینکه وام بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی هم اکنون به ۱۲ میلیون تومان رسیده است، گفت: در تلاش هستیم در صورت فراهم شدن شرایط و تأمین اعتبارات لازم، وام قرض الحسنه بازنشستگان را در سال آینده افزایش دهیم.

معاون فرهنگی سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به برگزاری جلسات سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با بودجه سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: معاونت‌های مختلف سازمان تأمین اجتماعی پیشنهادات خود را در ارتباط با بودجه مطرح و در نهایت این موضوع به هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی ارجاع و پس از تصویب در هیأت امنا مطرح و پس از تبدیل شدن به قانون اجرا می‌شود.

او با بیان اینکه در سال آینده اعتباری نیز برای پرداخت وام به کارگران بیمه شده تأمین اجتماعی در نظر گرفته خواهد شد، گفت: در این خصوص پیشنهاداتی مطرح شده و ان شاءالله در سال آتی این پرداخت آغاز خواهد شد.

اسفندیاری ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی که در دستور کار سازمان تأمین اجتماعی قرار گرفته است این است که از آبان ماه تمام فرآیند ثبت درخواست وام قرض‌الحسنه به صورت غیرحضوری انجام می‌پذیرد.

بیمه تامین اجتماعی

شرایط انتقال حقوق ماد بعد از فوت در بیمه تامین اجتماعی

قانون تامین اجتماعی بین حالتی که بیمه شده متوفی مرد بوده یا زن، قائل به تفکیک شده است. بنابراین، در این قانون شرایط استفاده از بیمه تامین اجتماعی و مستمری مادر فوت شده و پدر فوت شده و افرادی که حق استفاده از بیمه و مستمری آن‌ها را دارند، کمی متفاوت از یکدیگر است.

مطابق ماده ۸۲ این قانون، حقوق مادر بعد از فوت، به افراد زیر می‌رسد:

شوهر دائمی

فرزندان

پدر و مادر مادر فوت شده

قانون استخدام کشوری

قانون استخدام کشوری، علاوه بر اینکه در شرایط دریافت مستمری مادر فوت شده، دارای تفاوت‌هایی با قانون تامین اجتماعی بوده، از حیث افرادی که حق دریافت حقوق مادر بعد از فوت را داشته نیز کمی متفاوت از قانون تامین اجتماعی است. بر اساس ماده ۸۶ این قانون، افراد زیر از حقوق مادر بعد از فوت بهره‌مند می‌گردند:

شوهر دائمی

فرزندان

پدر و مادر مادر فوت شده

نوادگانی‌ که پدر و مادر آن‌ها فوت شده و در کفالت متوفی هستند.

شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت به پسر

تا پیش از تصویب قانون حمایت خانواده، شرایط انتقال حقوق مادر بعد از فوت به پسر وی، در قانون تامین اجتماعی و قانون استخدام کشوری، دارای تفاوت‌های زیادی بود. اما از سال ۱۳۹۱ و با تصویب قانون حمایت خانواده جدید، این شرایط برای بازماندگان مشمولین تامین اجتماعی و خدمات کشوری، یکسان شده که به شرح زیر است:

فرزند پسر، تا ۲۰سالگی، از مستمری مادر برخوردار می‌گردد و بعد از آن، در صورت اشتغال به تحصیل در دانشگاه یا معلول از کار افتاده بودن، حق بهره‌مندی از حقوق مادر خود را خواهد داشت.

انتقال حقوق بازنشستگی به فرزند، برای فرزندان دختر، به شرط عدم ازدواج و عدم اشتغال، بدون محدودیت سنی، امکان‌پذیر است. برای فرزندان پسر، تا سن ۲۰سالگی، قابل انجام است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه