بیمه تامین اجتماعی | سوابق بیمه تامین اجتماعی

هشدار مهم تأمین‌اجتماعی | اطلاعیه مهم سازمان به بیمه شدگان تامین اجتماعی

­ سازمان تأمین‌اجتماعی درباره مراجعه حضوری به‌منظور درخواست واریز وجه برای استخدام در این سازمان هشدار داد.

هشدار مهم تأمین‌اجتماعی | اطلاعیه مهم سازمان به بیمه شدگان تامین اجتماعی
کدخبر : 13780
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

  بیمه تامین اجتماعی سازمان تامین اجتماعی به منظور ایجاد رفاه و حمایت از حقوق کلیه کارکنان کارخانه ها، اداره ها و سازمان ها و دیگر محیط های کاری به وجود آمد. بیمه تامین اجتماعی بیشتر برای دهک های متوسط و پایین در نظر گرفته می شود.بیمه تامین اجتماعی کمک زیادی در تامین برخی نیاز های اولیه ی افراد می کند. در حال حاضر، طبق قانون بیمه تامین اجتماعی  و بیمه نامه برای تمامی افراد شاغل، اجباری است.می توان گفت که سازمان و بیمه تامین اجتماعی، مهم ترین رکن صنعت بیمه در کشور است.

بیمه تامین اجتماعی

به تازگی در فضای مجازی آگهی‌های دروغین و غیرواقعی استخدام در سازمان تأمین‌اجتماعی در برخی شبکه‌های اجتماعی از متقاضیان درخواست واریز وجه به حساب‌های ناشناس برای شرکت در آزمون استخدامی شده که این سازمان این خبر را تکذیب و کلاهبرداری از شهروندان اعلام کرده است.

سازمان تامین اجتماعی همچنین تاکید کرد: هر نوع استخدام فقط از طریق درج آگهی عمومی و فراخوان رسمی از طریق رسانه‌های معتبر و پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام خواهد شدو برگزاری آزمون مربوطه نیز از سوی سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌شود و آگهی‌های منتشره در برخی شبکه‌های اجتماعی، هیچ ارتباطی به این سازمان نخواهد داشت.

سازمان تامین اجتماعی همچنین درباره بیمه‌شدگان و بازنشستگان تحت پوشش این سازمان هشدار داد و اعلام کرد: هر گونه تماس تلفنی یا مراجعه حضوری با عنوان همکار یا نماینده تامین‌اجتماعی و همچنین تقاضای وجه در قبال خدمات بیمه‌ای و درمانی از جمله صدور یا تمدید کارت سلامت، درخواست واریز وجه به حساب‌های ناشناس برای استخدام در سازمان تأمین‌اجتماعی، کلاهبرداری است.

در روز‌های اخیر علاوه بر افزایش تماس افراد سودجو با بیمه‌شدگان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش این سازمان با موضوع درخواست واریز وجه برای صدور کارت سلامت یا کارت هوشمند درمان یا عناوین مشابه، آگهی‌های جعلی با موضوع استخدام در سازمان تأمین‌اجتماعی و درخواست واریز وجه برای شرکت در این آزمون استخدامی نیز در برخی شبکه‌های اجتماعی در حال انتشار و بازنشر است.

سازمان تأمین‌اجتماعی بار دیگر به اطلاع عموم بیمه‌شدگان و بازنشستگان این سازمان می‌رساند، با اجرای طرح ملی نسخه الکترونیک و حذف دفترچه‌های کاغذی بیمه، به‌هیچ عنوان قرار نیست کارت یا روش دیگری در ازای دریافت وجه از بیمه‌شدگان، جایگزین دفترچه‌های قدیمی شود و هر گونه ادعا در این زمینه، غیرواقعی است و مورد تأیید سازمان نیست.

بیمه تامین اجتماعی

سابقه بیمه خریدنی نیست مگر اینکه فرد به ۶۰ سال رسیده باشد و برای بازنشسته شدن نیاز به خرید سابقه بیمه داشته باشد.

فعالیت ۳۰ساله نیروی کار و پرداخت بیمه برای او از سوی کارفرما تنها با هدف بازنشستگی است، اما گاهی با فاصله‌ای که بین پرداخت‌های بیمه ایجاد می‌شود، زمان بازنشستگی فرد عقب و جلو می‌شود.

در این میان برخی از بیمه‌شدگان به دنبال خرید سابقه بیمه هستند و اطلاعاتی در این زمینه ندارند.

«محمدحسن زدا»، سرپرست سابق سازمان تأمین اجتماعی در این باره می‌گوید:افرادی که در یک دوره زمانی اشتغال نداشته‌اند و میان سوابق بیمه‌ای آن‌ها خلأ ایجاد شده است، برای این افراد سابقه محسوب نمی‌شود، فقط برای کسانی که کار کرده باشند و کارفرما حق بیمه پرداخت نکرده باشد، در صورت پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما برای ایام مورد نظر سابقه ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: البته یک استثنا هم وجود دارد و آن هم این است که افرادی که به سن ۶۰ سال رسیده باشند و سابقه بیمه قبلی داشته باشند و بخواهند بازنشسته شوند، می‌توانند تا مرز ۱۰ سال با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه‌شده با ۱۰ روز حقوق بازنشسته شوند.

در قانون تأمین اجتماعی برای مدت‌زمان پرداخت بیمه یک حداقل و حداکثر مشخص شده است. حداقل زمان پرداخت بیمه ده سال و حداکثر مدت زمان آن ۳۰ سال است.

از این رو شخصی که به مدت سی سال ماهیانه مبلغی را به بیمه داده باشد می‌تواند بعد از پایان سی سال هر ماه بازنشستگی خود را دریافت بنماید.

از سوی دیگر بر اساس قانون تأمین اجتماعی، به افرادی که کمتر از ۱۰ سال حق بیمه پرداخته‌اند هیچ حقوق بازنشستگی تعلق نمی‌گیرد.

یعنی اگر این فرد به سن ۶۰ سال برسد ولی هنوز ده سال حق بیمه پرداخت نکرده باشد نمی‌تواند بازنشسته شود.

به طور مثال آقای ب ۶۰ سال سن دارد ولی فقط ۷ سال حق بیمه پرداخت کرده است، در این صورت به دلیل اینکه کمتر از میزان حداقلی حق بیمه داده به او حقوق بازنشستگی تعلق نمی‌گیرد، مگر اینکه مقدار باقی‌مانده را با پرداخت حق بیمه از سوی بیمه شده خریداری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه