سن بازنشستگی | شرایط بازنشستگی

خبر مهم برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | شرط جدید افزایش سن بازنشستگی اعلام شد

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توضیحاتی درباره پیشنهاد بودجه‌ای دولت برای افزایش سن بازنشستگی داد.

خبر مهم برای بیمه شدگان تامین اجتماعی | شرط جدید افزایش سن بازنشستگی اعلام شد
کدخبر : 13518
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

سازمان تامین اجتماعی، به منظور تحقق عدالت در میان بیمه شدگان، سن بازنشستگی خاصی را برای مردان و زنان در زمان بازنشستگی ، تعیین کرده است. حداکثر سن بازنشستگی تامین اجتماعی در حال حاضر، برای زنان، 55 سال و برای مردان، 60 سال می باشد؛ اما سن بازنشستگی، می تواند در شرایط خاصی تغییر کند.به طور کلی، سن بازنشستگی ، می تواند با توجه به شرایط شغلی فرد متفاوت باشد. به دلیل اهمیت سن و زمان بازنشستگی تامین اجتماعی برای کلیه مشاغل، به آخرین اخبار از سن بازنشستگی می پردازیم.

سن بازنشستگی

حجت‌الاسلام سید جواد حسینی‌کیا  با اشاره به یکی از تبصره‌های لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مبنی بر اینکه سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمام مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در مشاغل اختصاصی در تمام صندوق‌های بازنشستگی اعم از لشگری و کشوری که در سال ۱۴۰۲ بازنشسته می‌شوند، در صورت اعلام نیاز دستگاه و رضایت مستخدم بدون رعایت شرط سنی به مدت دو سال افزایش می‌یابد، اظهار داشت: دولت به دنبال آن است که سن بازنشستگی را دو سال افزایش دهد.

وی بیان کرد: دولت در توضیح دلیل خود برای افزایش سن بازنشستگی می‌گوید که برخی از صندوق‌های بازنشستگی در آستانه ورشکستگی هستند و بنابراین هر چقدر سن کار بیشتر باشد، بهتر است.

نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قبلاً قاعده‌ای وجود داشت مبنی بر اینکه ۲۷ نفر کار می‌کردند و ۳ نفر بازنشسته می‌شدند، اما الان این رابطه معکوس شده است و به جایی رسیدیم که ۲۷ نفر بازنشسته می‌شوند و ۳ نفر کار می‌کنند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این وضعیت سایه مالی سنگینی را روی صندوق‌های بازنشستگی انداخته است. بر این اساس دولت پیشنهاد داده است که سن بازنشستگی دو سال افزایش یابد.

حسینی کیا با اشاره به اینکه در پیشنهاد دولت قید شده است که رضایت مستخدم هم باید برای افزایش سن بازنشستگی مدنظر قرار گیرد، گفت: البته دولت سال گذشته به صورت تکلیفی این موضوع را در لایحه بودجه آورده بود و به همین دلیل ما آن را حذف کردیم. از آنجایی که امسال رضایت کارکنان مورد توجه قرار گرفته و این پیشنهاد دولت تکلیفی نیست، به نظرم در مجلس رأی مثبت می‌آورد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش سن بازنشستگی کار خوب و مثبتی است تا در صورت رضایت افراد بتوانند دو سال دیگر مشغول به کار باشند، گفت: این موضوع هم به نفع کارکنان است و هم برای دستگاه‌ها خوب است. از این لحاظ برای کارکنان خوب است که دو سال دیگر مشغول به کار می‌مانند و با حقوق دو سال بعد خود بازنشسته می‌شوند و سنوات آنان افزایش می‌یابد.

سن بازنشستگی

بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد از جمله چالش‌های بزرگ سازمان تأمین‌اجتماعی است که تأثیر منفی بر روی ضریب پشتیبانی این سازمان و همچنین برهم خوردن تعادل میان منابع و مصارف دارد.

کارشناسان حوزه رفاه و تأمین‌اجتماعی، افزایش سن امید به زندگی به بیش از ۷۰ سال را عاملی ضروری برای اصلاح قانون مصوب سال ۱۳۵۴ تأمین‌اجتماعی و بازنگری در مقررات مرتبط با بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد می‌دانند و بارها نسبت به تبعات آن هشدار داده‌اند.

مجتبی طهماسبی آشتیانی، سرپرست اداره کل مستمری‌های سازمان تأمین‌اجتماعی، در گفت‌وگویی که چندی پیش با هفته‌نامه سازمان تامین اجتماعی (آتیه‌نو) داشته، پیشینه بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد، علت وضع این قانون و وضعیتی که در دهه‌های گذشته داشته را مرور کرده و گفته است: بازنشستگی را می‌توان از جهات متعددی تقسیم‌بندی کرد. یکی از مهمترین تقسیمات بازنشستگی، تقسیم آن به بازنشستگی عادی و پیش‌ازموعد است. عبارت بازنشستگی پیش‌ازموعد در قانون تأمین‌اجتماعی تعریف نشده، اما با توجه به اینکه قانونگذار گاهی در شرایط مورد نیاز برای استحقاق برقراری بازنشستگی، استثنائاتی قائل شده، از این موارد به عنوان بازنشستگی پیش‌ازموعد یاد می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که «مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی اعلام کرده بود که در برخی پارامترهای بازنشستگی، چالش‌هایی وجود دارد. به عنوان مثال بیش از ۵۰ درصد بازنشستگی‌ها در تأمین‌اجتماعی پیش‌ازموعد بوده که این موضوع هزینه‌ها را بالا می‌برد. این ۵۰ درصد شامل چه نوع از بازنشستگی‌های پیش‌ازموعد است؟» گفت: بازنشستگی وفق قانون تعیین تأمین اجتماعی اشخاص و همچنین بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور بیشترین سهم را در افزایش تعداد بازنشستگان پیش‌ازموعد طی سال‌های اخیر داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه