هشدار مهم هواشناسی | بارش برف و یخبندان در کشور

سازمان هواشناسی با اشاره به نفوذ سامانه بارشی به کشور و استقرار توده هوای سرد در برخی مناطق کشور نسبت به خسارات به محصولات و ادوات کشاورزی هشدار صادر کرد.

هشدار مهم هواشناسی | بارش برف و یخبندان در کشور
کدخبر : 13503
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​بر اساس تحلیل نقشه‌‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های گیلان،‌جنوب بوشهر، ارتفاعات زاگرس مرکزی در استان‌های خوزستان، جنوب لرستان،‌ کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری ابرناکی و بارش روی می‌دهد. شنبه با نفوذ سامانه بارشی به کشور از سمت غرب و جنوب غرب در استان‌های واقع در غرب، جنوب غرب،‌ استان بوشهر و به‌تدریج دامنه‌های مرکزی و جنوبی زاگرس بارش برف و باران روی می‌دهد.

یکشنبه آینده علاوه بر مناطق ذکر شده در استان‌های زنجان،‌ قم، اصفهان و دامنه و ارتفاعات البرز واقع در استان‌های مازندران،‌ البرز، تهران و سمنان و به‌تدریج در خراسان رضوی و خراسان شمالی بارش پیش بینی می‌شود که بارش‌ها در مناطق جنوبی کشور همراه با رعدوبرق و وزش باد است.

شدت بارش طی این دو روز برای استان‌های ایلام، لرستان،‌ چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال و شرق خوزستان، غرب اصفهان، شمال و غرب فارس و بوشهر است.

دوشنبه آینده در اکثر مناطق کشور جو پایدار و آسمان صاف خواهد بود و تنها در ارتفاعات زاگرس مرکزی در مناطق غرب و جنوب غرب کشور در برخی ساعات افزایش ابر و بارش پراکنده روی می‌دهد. سه‌شنبه با ورود سامانه بارشی دیگری از سمت جنوب کشور در برخی مناطق استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس،‌ اصفهان،‌ یزد، کرمان، هرمزگان و در اواخر وقت سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی بارش برف، باران و وزش باد پیش بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی ماندگاری توده هوای سرد تا فردا شنبه ۲۴ دیماه در اکثر مناطق کشور ادامه دارد. امروز تا ظهر یکشنبه در شهرهای صنعتی و پرجمعیت افزایش آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود. طی سه روز آینده تنگه هرمز و دریای عمان و از شنبه تا ظهر یکشنبه و نیز روز سه‌شنبه خلیج‌فارس مواج است.

توصیف سامانه: نفوذ سامانه بارشی

زمان شروع: جمعه ۱۴۰۱/۱۰/۲۳

زمان پایان: یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۵

نوع مخاطره: بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد، در نواحی سردسیر و مرتفع بارش برف، رخداد مه

منطقه اثر:

جمعه ۱۴۰۱/۱۰/۲۳: لرستان، خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر و چهارمحال و بختیاری.

شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۴: خوزستان، ایلام، غرب و جنوب همدان، لرستان، کرمانشاه، جنوب کردستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی فارس، بوشهر و غرب و جنوب اصفهان.

یکشنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۵: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، فارس، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، اصفهان، کردستان، همدان، مرکزی، قم، جنوب زنجان، قزوین، البرز و تهران.

اثر مخاطره: لغزندگی جاده‌ها و اختلال در عبور و مرور با خودرو شخصی، احتمال آبگرفتگی محلی و محدود در معابر، کاهش دید، یخ زدگی در نواحی سردسیر، کولاک برف در محورهای کوهستانی، احتمال خسارت به صنعت کشاورزی و احتمال اختلال در ناوگان حمل‌ونقل عمومی.

توصیه: پرهیز از سفرهای غیر ضروری، به همراه داشتن تجهیزات زمستانی به ویژه زنجیر چرخ و سوخت کافی در هنگام مسافرت با خودرو، تمهیدات لازم در صنعت کشاورزی برای جلوگیری از خسارات احتمالی ناشی از سرما و یخبندان، اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی شهرداری‌ و سازمان‌های امدادی برای مقابله با برف، یخبندان و مه در جاده‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها.

توصیف سامانه: تداوم و استقرار توده هوای سرد

زمان پایان: شنبه ۱۴۰۱/۱۰/۲۴

نوع مخاطره: ادامه استقرار توده هوای سرد

منطقه اثر: شمال شرق و شرق و جنوب شرق و شمال غرب و ارتفاعات و دامنه تهران، البرز، قزوین، گیلان و مازندران

اثر مخاطره: خسارت به محصولات و ادوات کشاورزی

توصیه: تسریع در برداشت مرکبات باقیمانده در استان‌های نوار ساحلی خزر

مصرف کودهای پتاسه، ترکیبات بُر و روی و کود‌های اسید آمینه به صورت غیر مستقیم در بالای تاج درختان جهت مقاوم‌سازی به سرما

تامین سوخت و سرویس وسایل حرارتی و کنترل دما و رطوبت در گلخانه‌ها

مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما

تخلیه سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دما

تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط

ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر

روشن کردن آتش و ایجاد مه دود در باغات (در ساعات نزدیک به صبح و بامداد) و عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که احتمالا دما به زیر صفر می‌رسد

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه