یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | افزایش یارانه نقدی

فوری/ یارانه نقدی از این ماه افزایش یافت | یارانه نقدی 600 هزار تومان شد

بر اساس نسخه مقدماتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، ماهیانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای یک سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها لحاظ شده است.

فوری/ یارانه نقدی از این ماه افزایش یافت | یارانه نقدی 600 هزار تومان شد
کدخبر : 13084
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به ۳۶۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس ماهیانه رقمی نزدیک به ۳۰ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی میان یارانه بگیران توزیع خواهد شد.

این در حالی است که در سال ۱۴۰۱ میزان  پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی)  حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود ۳۲۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس رقم پرداخت ماهیانه یارانه نقدی حدود ۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که معادل رشد بیش از ۱۰ درصدی کل منابع مربوط به پرداخت یارانه نقدی است.

در سال ۱۴۰۱ یارانه نقدی  تبصره ۱۴ گنجانده شده بود که در لایحه سال بعد عملا این جدول حذف شده و در سر فصلهای مربوط به درآمدهای نفت و فرآوردها نفت و گاز گنجانده شده است.

لازم به ذکر است که دولت در حال برنامه ریزی برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی است تا خانوارهایی که تمایل دارند به جای دریافت یارانه نقدی، کالاهای اساسی را از محل این اعتبار خریداری کنند.

یارانه نقدی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: کسانی که تحت هر شرایطی یارانه خود را دریافت نکردند یا استحقاق دریافت یارانه دارند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند.

 صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران ضمن عرض تسلیت شهادت حضرت فاطمه (س)، اظهار داشت: خوشبختانه در ماهی که گذشت خدمات ویژه ای تقدیم بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری ارائه شد.

وی عنوان کرد: اولاً انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان با افزایش ۸۰ درصد شرح خدمات هدیه رئیس جمهور به بازنشستگان بود. حسب رصد معاونت اشتغال، دستگاه‌های اجرایی نسبت به ایفای وظایف خود در راستای اشتغال جلوتر از زمان هستند و فرصت‌های شغلی پیش‌بینی شده در دستور کار خود را انجام دادند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در رابطه با تعیین حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار، تصریح کرد: بناست در جلسه آتی شورای کار نسبت به انتخاب کمیسیون تخصصی برای اتخاذ شرایط و قوانین خاص تصمیم گیری شود و مراتب آن به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

مرتضوی در رابطه با تکلیف جاماندگان دریافت یارانه، گفت: کسانی که تحت هر شرایطی یارانه خود را دریافت نکردند یا استحقاق دریافت یارانه دارند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند.

وی در رابطه با آخرین وضعیت استفاده از سامانه کالابرگ الکترونیکی، بیان کرد: این سامانه در چند شهرستان آزمایشی اجرایی شد و در گستره استانی آمادگی وجود دارد. در استان هرمزگان به دو صورت اختیاری نقدی یا کالای پروتئینی طراحی شده است که دریافت کنند. حدود ۱۱ قلم پیش‌بینی شده اما انتخاب این ۱۱ قلم هم اختیاری است. فردی شاید بخواهد یک ماه را کامل برنج خرید کند یا یک ماه فقط پروتئین خرید کند.

مسئولیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به عهده وزارت رفاه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است. قرار است این طرح به صورت آزمایشی اجرا و پس از رفع ایرادات در کل کشور اجرا شود. همانطور که اعلام شده استان هرمزگان به عنوان استان محل اجرای آزمایشی این طرح در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، کالابرگ قرار است به عنوان یک اعتبار در کارت افراد قرار بگیرد که پشتوانه آن همان یارانه است. براین اساس افراد می‌توانند پنج تا ۱۷ قلم کالای اساسی را که دولت تعیین می‌کند، با استفاده از اعتبار خود خریداری کنند و در صورتی که از این اعتبار استفاده نکنند می‌توانند معادل نقدی آن را دریافت کنند. با توجه به مسئولیتی که وزارت رفاه در این زمینه پیدا کرده است، جزئیاتی نظیر چگونگی انتخاب اختیاری شیوه دریافت کالابرگ یا یارانه نقدی و حساب‌هایی که در این خصوص تعیین می‌شود، از سوی این وزارتخانه اعلام خواهد شد.

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد تغییرات احتمالی در پرداخت یارانه‌ها در استان هرمزگان گفت: یارانه مرحله ۱۴۲ که مربوط به آذر ماه است به حساب کلیه سرپرستان خانوار پرداخت خواهد شد و قرار نیست استانی حذف شود.  در خصوص طرح کالابرگ و اینکه در ماه‌های آینده چه تغییراتی انجام خواهد شد و یا اینکه شرایط اختیاری بودن دریافت کالابرگ و یارانه چگونه تعیین می‌شود، وزارت رفاه تصمیم خواهد گرفت.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به سوالی در مورد نقش این سازمان در شارژ اعتبارات مربوط به طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه مسئولیت تامین منابع طرح کالابرگ الکترونیکی را با توجه به منابع تبصره ۱۴ و سایر منابع را دارد، در نتیجه قطعا سازمان در این حوزه نقش خواهد داشت. با توجه به اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت مکلف به پرداخت یارانه از طریق کالابرگ الکترونیک است، باید در جهت اجرای قانون پیش رفت و در حال حاضر اجرای آزمایشی این کار توسط وزارت رفاه پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارسال اطلاعات افرادی که با استفاده از کارت ملی خود ارز از دولت دریافت کردند و تغییرات احتمالی دهک‌بندی‌ها، گفت: کار دهک‌بندی توسط وزارت رفاه انجام می‌شود. اینکه دریافت ارز نیز به عنوان معیار دهک‌بندی قرار گرفته یا خیر نیز از جمله مواردی است که به صورت تخصصی به این وزارتخانه و پایگاه رفاه ایرانیان مربوط می‌شود.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها فردی برای حذف یارانه معرفی نشده است به این معنا که فردی نبوده که تا پیش از این یارانه دریافت می‌کرده اما یارانه او از این ماه قطع شود. البته همچنان امکان ثبت‌نام یارانه‌ها وجود دارد که آزمون وسع در خصوص آنها انجام می‌شود. ضمن اینکه تعدادی از معترضین نیز هر ماه به جمع یارانه‌بگیران افزوده می‌شوند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • فاطمه
    0

    حالاچه فرقی میکنه کالابرگ که۱۵ساله حذف شده بازراه اندازی کردین امیدوارم حداقل این۵الی۱۷قلم مقداری ازسوبسیتشم پرداخت کنین وگرنه اسمش میشه پس رفت نه پیشرفت


    بهترنیس وقتوانرژی رو صرف چیزلی واجبترکنن

  • زینب شاکری
    0

    لطفا اختیاری کنین ماپولشو لازم داریم شکممونو مجبورا بانون خالی هم سیرمیکنیم ولی بجای پول به صاحب خونه نمیتونیم کالابرگ بدیم

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه