یارانه نقدی | واریز یارانه نقدی | افزایش یارانه نقدی

یارانه نقدی آذرماه چه کسانی حذف شد؟ | واریز یارانه نقدی 2 برابری برای این افراد

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه برای آذرماه فردی برای حذف یارانه بابت خرید ارز دولتی به سازمان معرفی نشده است، گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه مسئولیت تامین منابع طرح کالابرگ الکترونیکی را با توجه به منابع تبصره ۱۴ به عهده دارد.

یارانه نقدی آذرماه چه کسانی حذف شد؟ | واریز یارانه نقدی 2 برابری برای این افراد
کدخبر : 12627
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

  یارانه نقدی اعطای کمک مالی دولت به قشر خاصی از مردم است که بیستم هر ماه واریز می شود. پرداخت یارانه نقدی جهت افزایش رفاه عمومی در دولت دهم کلید خورد. میزان یارانه‌ نقدی 45 هزار و پانصد تومان است. پس از روی کار آمدن دولت رئیسی در رابطه با یارانه نقدی حرف و حدیث های زیادی بوده است، زیرا رئییسی وعده افزایش یارانه را داده است. در ادامه به آخرین خبر از واریز یارانه نقدی می پردازیم.

یارانه نقدی

​مسئولیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به عهده وزارت رفاه، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد است. قرار است این طرح به صورت آزمایشی اجرا و پس از رفع ایرادات در کل کشور اجرا شود. همانطور که اعلام شده استان هرمزگان به عنوان استان محل اجرای آزمایشی این طرح در نظر گرفته شده است.

گفتنی است، کالابرگ قرار است به عنوان یک اعتبار در کارت افراد قرار بگیرد که پشتوانه آن همان یارانه است. براین اساس افراد می‌توانند پنج تا ۱۷ قلم کالای اساسی را که دولت تعیین می‌کند، با استفاده از اعتبار خود خریداری کنند و در صورتی که از این اعتبار استفاده نکنند می‌توانند معادل نقدی آن را دریافت کنند. با توجه به مسئولیتی که وزارت رفاه در این زمینه پیدا کرده است، جزئیاتی نظیر چگونگی انتخاب اختیاری شیوه دریافت کالابرگ یا یارانه نقدی و حساب‌هایی که در این خصوص تعیین می‌شود، از سوی این وزارتخانه اعلام خواهد شد.

طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در مورد تغییرات احتمالی در پرداخت یارانه‌ها در استان هرمزگان گفت: یارانه مرحله ۱۴۲ که مربوط به آذر ماه است به حساب کلیه سرپرستان خانوار پرداخت خواهد شد و قرار نیست استانی حذف شود.  در خصوص طرح کالابرگ و اینکه در ماه‌های آینده چه تغییراتی انجام خواهد شد و یا اینکه شرایط اختیاری بودن دریافت کالابرگ و یارانه چگونه تعیین می‌شود، وزارت رفاه تصمیم خواهد گرفت.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در پاسخ به سوالی در مورد نقش این سازمان در شارژ اعتبارات مربوط به طرح کالابرگ الکترونیکی گفت: سازمان هدفمندسازی یارانه مسئولیت تامین منابع طرح کالابرگ الکترونیکی را با توجه به منابع تبصره ۱۴ و سایر منابع را دارد، در نتیجه قطعا سازمان در این حوزه نقش خواهد داشت. با توجه به اینکه در قانون بودجه سال ۱۴۰۱، دولت مکلف به پرداخت یارانه از طریق کالابرگ الکترونیک است، باید در جهت اجرای قانون پیش رفت و در حال حاضر اجرای آزمایشی این کار توسط وزارت رفاه پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی در مورد ارسال اطلاعات افرادی که با استفاده از کارت ملی خود ارز از دولت دریافت کردند و تغییرات احتمالی دهک‌بندی‌ها، گفت: کار دهک‌بندی توسط وزارت رفاه انجام می‌شود. اینکه دریافت ارز نیز به عنوان معیار دهک‌بندی قرار گرفته یا خیر نیز از جمله مواردی است که به صورت تخصصی به این وزارتخانه و پایگاه رفاه ایرانیان مربوط می‌شود.

حسینی ادامه داد: در حال حاضر به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها فردی برای حذف یارانه معرفی نشده است به این معنا که فردی نبوده که تا پیش از این یارانه دریافت می‌کرده اما یارانه او از این ماه قطع شود. البته همچنان امکان ثبت‌نام یارانه‌ها وجود دارد که آزمون وسع در خصوص آنها انجام می‌شود. ضمن اینکه تعدادی از معترضین نیز هر ماه به جمع یارانه‌بگیران افزوده می‌شوند.

یارانه نقدی

برخی معتقدند تخصیص ریالی این یارانه به هدف خود یعنی کالای مشمول اصابت نمی‌کند و برخی نیز اعتقاد دارند ارائه کالابرگ منجر به بروز فساد خواهد شد یا اینکه مطلوبیت افراد برای خرید کالا متفاوت است و برای حداکثر کردن این مطلوبیت بهتر است یارانه به صورت نقدی پرداخت شود.

حال دولت طرح کالابرگ الکترونیک را در برخی مناطق به صورت آزمایشی اجرا کرده تا بازخورد لازم از اتخاذ این سیاست را دریافت کند. بر اساس آخرین اظهار نظر سخنگوی سازمان هدفمندی، پرداخت یارانه به صورت کالابرگ اختیاری است و قرار نیست یارانه قطع شود. پرداخت یارانه آذرماه طبق روال ماه‌های گذشته ادامه دارد و در صورت اجرا شدن این طرح در ماه‌های آینده افراد می‌توانند به صورت اختیاری کالابرگ الکترونیک را انتخاب کنند، در غیر این صورت پرداخت یارانه به صورت نقدی ادامه دارد.

به گزارش «وطن‌امروز»، به ‌دنبال اجرای اصلاحات اقتصادی و حذف ارز ترجیحی 4200 از اقتصاد ایران، قرار بود فرآیند توزیع کالاهای اساسی از نظام توزیع یارانه ارزی به سمت مردمی‌سازی یارانه‌ها تغییر کند. طرح «مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» از بیستم اردیبهشت‌ سال جاری از سوی دولت کلید خورد. با اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها، یارانه جدید برای ۷۲ میلیون نفر (۲۳ میلیون خانوار) واریز شد که برای 3 دهک اول ۴۰۰ هزار و برای دهک‌های بین ۴ تا ۹ نیز ۳۰۰ هزار تومان است. وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که مسؤولیت تعیین وضعیت اقتصادی خانوار و دهک‌بندی آنها را بر عهده داشت، از زمان آغاز اجرای طرح، سامانه‌ای را برای ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک‌بندی اعلام و سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز امکانی را برای ثبت‌نام افراد جامانده فراهم کرد.

 امکان برداشت نقدی موجودی اعتباری کالابرگ پایان هر ماه

بر اساس طرح کالابرگ الکترونیک، در صورتی که اعتبار لحاظ‌ شده برای خرید کالا در پایان ماه استفاده نشود، امکان برداشت نقدی برای سرپرست خانوار فراهم است. بر اساس اعلام مسؤولان وزارت رفاه، دولت به ‌منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آنها ایجاد می‌کند که به‌ اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

در این اعلامیه تأکید شده بود: «طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست. استفاده از اعتبار از طریق تمام کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار  امکان‌پذیر خواهد بود و درباره کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام‌شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند، همچنین این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند».

هم‌اکنون طرح جدید کالابرگ الکترونیک «به‌صورت نسبی» در استان هرمزگان آغاز شده است و در صورتی که نتایج آن موفقیت‌آمیز باشد بزودی در سراسر کشور پیاده‌سازی می‌شود، همچنین جزئیات مهم این طرح طی هفته جاری از سوی وزارت رفاه اطلاع‌رسانی خواهد شد.

طرح جدید دولت شامل چند نقطه عطف است که یکی از برجسته‌ترین آنها رونمایی از یک شبکه اعتباری سراسری است که کنار شبکه شاپرک قرار خواهد گرفت. «شبکه اعتباری ایرانیان» موسوم به «شما»، از یک سازوکار فنی منحصر به فرد استفاده می‌کند که می‌تواند امتیازات و تسهیلات مهمی برای خانوارهای ایرانی فراهم کند؛ موضوعی که در سنوات اخیر یکی از چالش‌های نظام حکمرانی در بحث حمایت از اقشار آسیب‌پذیر بوده است و حالا با رونمایی از این دستاورد جدید بخشی از عقب‌افتادگی‌های کشور در حوزه حمایت از اقشار محروم به ‌صورت کلی برطرف خواهد شد.

1ـ در طرح کالابرگ الکترونیک بر‌خلاف طرح هوشمندسازی یارانه آرد هیچ‌گونه دستگاه پوز جدیدی به عرضه‌کنندگان کالاهای اساسی تعلق نخواهد گرفت و هیچ دستگاه پذیرنده‌ای نیز از شبکه شاپرک حذف نخواهد شد.

2ـ تعداد قلم کالاهای مشمول این طرح باید در مصوبه هیات دولت تعیین شود اما هیچ‌گونه محدودیتی در برندهای عرضه‌کننده اقلام تعیین‌شده وجود نخواهد شد. پیش‌بینی می‌شود بین 5 الی 17 قلم کالا در این طرح به‌ صورت یارانه‌ای در اختیار خانوارها مشمول قرار بگیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه