حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1402

افزایش 3 برابری حقوق بازنشستگان در سال آینده | خبرمهم درباره حقوق بازنشستگان

میانگین حقوق بازنشستگان چقدر است؟

افزایش 3 برابری حقوق بازنشستگان در سال آینده | خبرمهم درباره حقوق بازنشستگان
کدخبر : 12912
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

بحث افزایش حقوق بازنشستگان  برای سال آینده در دولت آغاز شده است.طبق پیش بینی ها حقوق بازنشستگان برای سال 1402 ، با افزایش 20 درصدی همراه است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در سال ۱۳۵۴ زمانی که صندوق بازنشستگی تأسیس شد، دولت پیشنهاد داد تا صندوق، پرداخت مستمری به ۵۴ هزار بازنشسته را تقبل کند.

به گزارش بانک اول  اکبر شیرمحمدی، معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این پرسش که صندوق چقدر بازنشسته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دارد، اظهار کرد: در سال ۱۳۵۴ زمانی که صندوق بازنشستگی تأسیس شد، دولت پیشنهاد داد تا صندوق پرداخت مستمری به ۵۴ هزار بازنشسته را تقبل کند و این رقم را در بودجه سالانه در نظر می‌گیرند.

او  افزود: از ۵۴ هزار نفر بازنشسته پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امروز تنها ۱۸ هزار بازنشسته مستمری دریافت می‌کنند، به طوری که حدود ۱۵۱ بازنشسته و ۳هزار و ۵۴۸ وظیفه بگیر بین ۵۰ تا ۵۲ است از صندوق ما مستمری دوران بازنشستگی و فوت دریافت می‌کنند.

 معاون فنی صندوق بازنشستگی کشوری یادآور شد: در عین حال، صندوق بازنشستگی کشوری به ۳۹۷ بازنشسته و ۱۷هزار و ۷۱۵ وظیفه بگیر نیز بیش از ۵۰ سال است که مستمری پرداخت می‌کند.

وی درباره میزان دریافتی بازنشستگان نیز گفت:‌ حقوق تمام بازنشستگان متناسب سازی شده است و از این رو میانگین ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به آن‌ها پرداخت می‌شود.

شیرمحمدی اشاره کرد: ۶۲درصد از بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری از نیروی های آموزش و پرورش مابقی نیز از سایر دستگاه‌های دولتی، قضات، هیأت علمی دانشگاه ها و کارمندان وزارتخانه‌ها هستند.

حقوق بازنشستگان

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری و همچنین پرداخت معوقات مهر و آبان آنها در پایان آذر ماه پرداخت می‌شود.

ولی اسماعیلی نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی درباره زمان اعمال افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: لایحه دولت برای افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده و باید اجرایی شود.

وی افزود: طبق اطلاعات بنده باید افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری از پایان آذر ماه، پرداخت و در حقوق این گروه ها اعمال شود، گفت: قرار است که معوقات مهر و آبان نیز محاسبه و به همراه حقوق آذر ماه به حساب آنها واریز شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در توضیح علت تاخیر در پرداخت افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: یک بحث تامین منابع و موضوع دیگر تغییر در احکام آنها بود و باعث تاخیر در پرداخت افزایش حقوق‌ها بود که در پیگیری‌های انجام شده این مشکلات بر طرف شده و افزایش‌حقوق‌ها و معوقات پایان آذر ماه به آنها پرداخت می‌شود.

رسیدگی به جزئیات لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری در دستور کار نمایندگان در روز یکشنبه (هشتم آبان ماه سال جاری) قرار داشت که با رای نمایندگان مواردی تصویب شد که براساس آن افزایش حقوق کارکنان دولت، افزایش 20 درصدی حقوق نیروهای انتظامی و مسلح، افزایش حقوق 900 هزار تومانی حقوق بازنشستگان بعلاوه 5 درصد، افزایش 100 و 50 درصدی حق اولاد و حق عائله‌مندی کارکنان و بازنشستگان و افزایش 30 درصدی مستمری مددجویان نهادهای حمایتی تصویب شد.

همچنین با مصوبه نمایندگان معلمان مهرآفرین بدون برگزاری آزمون مشمول قانون رتبه‌بندی شدند.

پس از متناسب سازی حقوق بازنشستگان شاهد افزایش بیش از دو میلیون تومان به حقوق این افراد هستیم.

 جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان برای سال آینده اعلام شد.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری آخرین وضعیت دریافتی حقوق بازنشستگان را اعلام و اظهار کرد: میانگین حقوق در سال ۱۴۰۰، هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود که ابتدای سال ۱۴۰۱ به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و با مصوبه اخیر ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری، ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان شد.

اکبر شیرمحمدی با بیان اینکه در حال حاضر یک میلیون و ۶۳۰ هزار بازنشسته، مشترک صندوق بازنشستگی کشوری هستند اظهار کرد: براساس آمار تفکیک شده حقوق‌بگیران صندوق در پایان شهریورماه سال جاری، استان تهران با ۳۱۸ هزار و ۸۷۶ نفر دارای بیشترین و استان ایلام با ۱۳ هزار و ۱۸۳ نفر دارای کمترین میزان حقوق‌بگیر از صندوق بازنشستگی کشوری است.

وی افزود: میانگین حقوق در سال ۱۴۰۰، هفت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان بود که ابتدای سال ۱۴۰۱ به هفت میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید و با مصوبه اخیر ترمیم حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری، به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری درباره حداقل و حداکثر دریافتی حقوق‌ها نیز توضیح داد و گفت: ۶۵ هزار نفر حدود پنج میلیون تومان دریافتی داشتند که با افزایش‌ اخیر در پی ترمیم حقوق‌ها، دریافتی آنها به شش میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسیده است.

شیرمحمدی ادامه داد: یک میلیون و ۴۸۰ هزار نفر بین شش تا ۱۱ میلیون تومان، ۴۶ هزار نفر بین ۱۱ تا ۲۵ میلیون تومان و ۵۴۱۹ نفر بین ۲۵ تا ۴۱ میلیون تومان حقوق می‌گیرند.

وی پیرامون ۹۰۰۰ میلیارد تومانی که برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ قید شده بود عنوان کرد: ترمیم حقوق‌های اخیر ۱۳ هزار میلیارد تومان بار مالی برای دولت به همراه داشت اما درباره آن ۹۰۰۰ میلیارد تومان هنوز مشخص نیست اصلاحیه‌ بودجه‌ای که دولت به مجلس برد منظورش همان متناسب‌سازی بود یا می‌خواهند بعدا تصمیم مجزایی بگیرند.

معاون امور فنی صندوق بازنشستگی کشوری افزود: البته به نظر می‌رسد با توجه به اصلاح قانون بودجه، مصوبه ترمیم حقوق جایگزین همان مصوبه قبلی شده است با این حال تاموقعی که چیزی از دولت و مجلس به ما ابلاغ نشود نمی توانیم در این باره اقدامی کنیم.

صندوق بازنشستگی مجری قوانین و مقررات است آنچه که تصویب و ابلاغ می‌شود ما اجرا می‌کنیم. این موضوع افزایشی هم که عرض کردم اول مهر ۱۴۰۱ انجام شد این هم در واقع در تطبیق حقوقی بود که برای شاغلان دولت در نظر گرفته بود که برای بازنشستگان هم انجام شد، ولی عنوان متناسب سازی برایش در نظر نگرفته بودند، ولی به نوعی همسان سازی بود.

شیرمحمدی ، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری درباره موضوع همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۲ گفت:می‌دانید که صندوق‌ها پشتوانه اصلی برای تامین بیمه مورد نیاز شهروندان در حوزه‌های مختلف هستند بیمه‌ها جنبه‌های گوناگونی را در بر می‌گیرند در تمام دنیا و ایران عزیز ما آن را بعنوان یک صنعت می‌شناسیم حالا صحبت از همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان در بودجه ۱۴۰۲ مطرح می‌شود چالشی که دولت‌ها در چند سال گذشته تلاش کردند به صورتی به سمت متعادل کردن این مسئله بروند و از یک سو هم مشکل بزرگی مطرح شده که همچنان جای سوال و پرسش است و آن هم توان و قدرت نظام بیمه‌ای برای پاسخ به این نیازهاست.

وی درباره همسان سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشسته‌ها اظهار داشت:بحث همسان سازی یعنی در واقع یک افزایش حقوق بازنشستگان متناسب با افزایشی که برای شاغلان در نظر گرفته می‌شود. ما امسال ، ابتدای سال یک افزایش داشتیم، یک افزایش هم اول مهر ۱۴۰۱ داشتیم که قانون اصلاح قانون بودجه ۱۴۰۱ و ترمیم حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری و لشگری بود که ۵ درصد به حقوق شهریورماه به علاوه مبلغ ثابت ۹۰۰ هزار تومان را که معادل ۲/۱۶ درصد بود حقوق بازنشستگان عزیز افزایش پیدا کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • سید احمد میری چیمه
    0

    سلام چرا افزایش ۶ ماهه حقوق ۹۸ که ۱۵۰۰۰۰۰تومان بوده پرداخت نمیشود من باز نشسته سال ۸۴ هستم

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه