یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید | واریز یارانه جدید

یارانه جدید 1 میلیونی دولت در جیب این افراد | به چه کسانی این یارانه جدید تعلق می گیرد

سال ۹۹ و همزمان با اوج کرونا دولت در دو نوبت به مردم وام کرونای یک میلیون تومانی داد که یکی از این دو وام در آذر ماه و نزدیک یلدا به حساب مردم واریز شد.

یارانه جدید 1 میلیونی دولت در جیب این افراد | به چه کسانی این یارانه جدید تعلق می گیرد
کدخبر : 12857
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 یارانه جدید که قرار است دی ماه در حساب سرپرستان واریز شود دارای حاشیه های زیادی است. در طرح  یارانه جدید اینکه به صورت نقدی قابل یرداشت است یا به صورت کالا عرضه می شود بحث های زیادی است. یارانه جدید همان مقدار یارانه های قبلی است.  یارانه جدید به11 کالا اختصاص داده خواهد شد. در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه یلدایی یا همان یارانه آذر ماه ۲۰ آذر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شد و حالا زمزمه‌هایی شنیده می‌شود از اینکه دولت قرار است به مردم در شب یلدا یارانه یک میلیونی بدهد. واریز یارانه یک میلیونی شب یلدا واقعی است؟

سال ۹۹ و همزمان با اوج کرونا دولت در دو نوبت به مردم وام کرونای یک میلیون تومانی داد که یکی از این دو وام در آذر ماه و نزدیک یلدا به حساب مردم واریز شد.

آن زمان بسیاری گمان می‌کنند که واریز یارانه یلدایی هر سال ادامه‌دار است و منتظرند که امسال هم یارانه یک میلیونی بگیرند. اما پیگیری‌ها می‌دهد واریز یارانه یلدایی سال ۹۹ تنها برای حمایت از مردم و کسب‌وکار‌ها خبری از واریز یارانه یک میلیونی در شب یلدا وجود ندارد و دولت هیچ یارانه و یا وامی قرار نیست به مردم پرداخت کند.

از چندی قبل مساله واریز سود سهام عدالت مطرح شد. قرار بود دولت سود سهام عدالت ۴۹ میلیون سهامدار خود را آذر ماه واریز کند و تاریخ این واریزی با یلدا نزدیک بود. اما کمی بعد اعلام شد واریز سود سهام عدالت یا همان یارانه یلدایی رئیسی به دی ماه موکول شده است.

یعنی قرار است دی ماه سهامداران سود سهام عدالت خود را دریافت کنند.

اساس آنچه پیش از این عنوان شده بود، دارندگان سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی، سود یک میلیون تومانی دریافت می‌کنند و دارندگان سهام عدالت یک میلیون تومانی، نفری دو میلیون تومان سود سهام عدالت دریافت خواهند کرد.

با این حساب یک خانوار چهار نفره در دی ماه باید منتظر دریافت سود سهام ۴ میلیون تومانی باشد و دارندگان سهام یک میلیونی هم ۸ میلیون تومان سود سهام عدالت دریافت می‌کنند.

اما گفته شده کل این سود در سال ۱۴۰۱ اریز نمی‌شود و واریز نیمی از آن به سال آینده موکول می‌شود.

یارانه جدید

طبق شنیده‌ها قرار نیست یارانه نقدی هیچ استانی قطع شود؛ این در شرایطی است که پیشتر وزیر اقتصاد خبر داده بود که یارانه یلدایی به تمام 9 دهک درآمدی تعلق نمی‌گیرد و برخی باید منتظر قطع یارانه خود باشند.

در حالی قرار است هشتمین مرحله یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی دولت سیزدهم طبق روال ماه‌های گذشته بیستم آذرماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود که طبق شنیده‌ها قرار نیست یارانه نقدی هیچ استانی قطع شود. این در شرایطی است که پیشتر وزیر اقتصاد خبر داده بود که یارانه یلدایی به تمام 9 دهک درآمدی تعلق نمی‌گیرد و برخی باید منتظر قطع یارانه خود باشند.

یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی 20 تا 22 هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود. در این بین، اگر سرپرست خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم باشد، مبلغ 400 هزار تومان آن‌هم به‌ازای هر نفر دریافت می‌کند. در صورتی‌که سرپرست جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار بگیرد، مبلغ 300 هزار تومان به دستش می‌رسد. البته، اگر این افراد اقدام به دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ۱۰ میلیون ریالی کرونا کرده باشند، اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنها کم می‌شود.

اگر قرار باشد دولت به روال دو ماه گذشته اقدام کند، فردا نوبت پرداخت یارانه آذرماه به حساب سرپرستان خانوار است. در حالی که طبق گفته دولتمردان، انتظار می‌رفت عده‌ای این ماه مشمول یارانه نقدی نباشند و کالابرگ به دست‌شان برسد، شنیده‌ها حاکی از این است که هیچ استانی از دریافت یارانه نقدی خط نمی‌خورد و کالابرگی که قرار بود جایگزین شود، استفاده از آن اختیاری است نه اجباری.

دولتمردان می‌گویند استفاده از کالابرگ اختیاری است، این یعنی مشمولان اگر می‌خواهند می‌توانند از آن استفاده کنند، در غیر اینصورت، می‌توانند از مبلغ نقدی استفاده کنند. سازوکار اجرای طرح کالابرگ چگونه است؟ آنگونه که اعلام شده کارت الکترونیکی افراد معادل مبلغ یارانه شارژ می‌شود و افراد در یک بازه زمانی مشخص مختار هستند با این کارت، کالای خود را خرید کنند یا اینکه زمانی که یارانه به حساب افراد واریز می‌شود، پول آن را برداشت کنند.

در همین ارتباط، وزیر کار در حاشیه نشست هیات دولت از اجرای موفق این طرح در استان هرمزگان خبر داده است. اگر دولت به این موفقیت دست یافته باشد، آنگونه که قبلا اعلام کرده بعد از اجرای طرح آزمایشی در یک استان، نوبت به کل کشور خواهد رسید.

پیشتر اما زمزمه‌هایی از نبود اراده در دولت برای اجرای این طرح از سوی مجلسی‌ها به گوش می‌رسید، اما پس از آن وزیر اقتصاد خبر داد که کالابرگ به لحاط تامین بودجه هیچ مشکلی ندارد و فقط دولت منتظر آماده شدن زیرساخت‌های لازم برای اجرای آن بود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه