یارانه جدید | یارانه جدید نان | یارانه 1401

واریز یارانه جدید 1 میلیون 200 هزار تومانی شب یلدا | یارانه شب یلدا را چه کسانی می گیرند؟

هشتمین یارانه نقدی دولت رئیسی در حالی قرار است واریز شود که اما و اگرهای بسیاری درباره این یارانه یلدایی وجود دارد. مهم‌ترین سوال این است که یارانه یلدایی چه زمان واریز می‌شود؟

واریز یارانه جدید 1 میلیون 200 هزار تومانی شب یلدا | یارانه شب یلدا را چه کسانی می گیرند؟
کدخبر : 12338
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 بالاخره پس ازمدتها انتظار  وعده یارانه جدید رئیسی عملی شد و به حساب سرپرستان واریز شد. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان   یارانه جدید هنوز قابل برداشت نیست.  یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

در 7 ماه گذشته یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی 20 تا 22 هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و انتظار می‌رود که این ماه هم یارانه نقدی در همین بازه زمانی واریز شود.

اما هر ماه و همزمان با واریز یارانه نقدی این سول مطرح می‌شود که یارانه واریزی نقدی است یا در قالب کالابرگ قرار است پرداخت شود؟

در هفت ماه گذشته  9 دهک درآمدی جامعه یارانه را به صورت نقدی دریافت کرده‌اند اما به نظر می‌رسد این ماه روند پرداخت یارانه‌ها تغییراتی دارد و احتمالا یارانه برخی از افراد به صورت کالایی پرداخت می‌شود.

هفته گذشته بود که وزیر اقتصادو امور دارایی خبر داد زیرساخت‌های توزیع کالابرگ فراهم شده و قرار است به زودی یارانه نقدی حذف و کالابرگ جایگزین آن شود.

بر اساس گفته وزیر طرح توزیع کالابرگ تنها در یک استان اجرا می‌شود و از ماه آینده کل کشور را در بر می‌گیرد.

پس از آن بود که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرد یارانه استان هرمزگان از اذرماه قطع می‌شود. بر این اساس می‌توان گفت یارانه یلدایی آذرماه استان هرمزگان کلا قطع می‌شودو مردم کالابرگ دریافت می‌کنند. اما در دیگر استان‌ها یارانه نقدی همچنان واریز می‌شود. اما اگر وعده وزیر اقتصاد درست باشد، آذر ماه آخرین ماهی است که مردم یارانه نقدی می‌گیرند. به عبارتی یارانه لدا باید آخرین یارانه نقدی دریافتی مردم باشد و از دی ماه کل کشور مشمول توزیع کالابرگ می‌شود.

البته پیش از این هم دولت مخالفت خود با توزیع کالابرگ را اعلام کرده و حتی تلویحا گفته بود که اعتبار لازم برای پرداخت کالابرگ را ندارد. چون باید کالاها را با قیمت شهریور 1400 به مردم بدهد اما همه کالاها از شهریور سال گذشته تاکنون رشد چند صد درصدی داشته اند و دولت برای پرداخت یک سبد کالایی باید بیش از 300 تا 400 هزار تومان هزینه کند.

از طرفی بسیاری از مردم هم می‌گویند مایل به دریافت یارانه نقدی هستند تا خودشان برای نحوه هزینه‌کرد آن برنامه‌ریزی کنند نه آنکه دولت به جای آنها تصمیم بگیرد که یارانه آنها صرف خرید چه کالایی شود.

وزارت کار طرح یارانه دستمزد را با هدف کاهش هزینه‌های اشتغال نیروی کار جدید برای کارفرما و به منظور پایداری و توسعه تولید و اشتغال، افزایش فرصت‌های شغلی در بازار کار و حمایت از بنگاه‌های بخش تعاونی و خصوصی دنبال می‌کند.

به اعتقاد کارشناسان و فعالان اقتصادی، اجرای این طرح موثر موجب رونق بازار کار و اشتغالزایی برای جویندگان کار در کشور می شود. جامعه هدف این طرح شامل شغل اولی‌ها، فارغ التحصیلان و جوانان بیکار جویای کار در مناطق محروم و کم برخوردار از اشتغال و همچنین بنگاه­‌های اقتصادی رسمی فعال در شهرستان‌های کم برخوردار است و به موجب آن ۳۰ درصد مبلغ دستمزد نیروی کار به صورت یارانه از طرف دولت و به مدت یک سال به کارفرمایانی پرداخت می شود که نیروی کار شغل اولی را در بنگاه جذب کنند.

تازه‌ترین نتایج گزارش عملکرد طرح یارانه دستمزد از افزایش تعداد داوطلبان و استقبال کارفرمایان از این طرح حکایت دارد، به نحوی که طبق آمار وزارت کار تاکنون ۳۹ هزار و ۲۲۹ نفر از متقاضیان کار در این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۳۳ هزار و ۵۵۵ نفر موفق به انعقاد قرارداد کار شده و به بازار کار راه یافته‌اند.۶۸۲۳ کارفرما نیز در این طرح مشارکت کرده‌اند که آمارها از افزایش تعداد بنگاه‌های پذیرنده نسبت به دوماه قبل حکایت دارد.

به موجب این گزارش، خوزستان بیشترین تعداد جویندگان کار ثبت نام کرده و جذب شده و همچنین بیشترین کارفرمای مشارکت کننده را به خود اختصاص داده است. داوطلبان متقاضی کار جهت بهره‌مندی از این طرح باید مدرک تحصیلی دیپلم و بالاتر داشته باشند و سن آنها از ۳۷ سال تمام بیشتر نباشد؛ شرط سنی برای زنان سرپرست خانوار جوینده کار نیز تا سقف ۴۵ سال تعیین شده است.

یارانه جدید

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: همه مددجویان سازمان بهزیستی کشور مشمول یارانه دوم دولت هستند و اگر کسی مشمول نشده می تواند از طریق سامانه‌ای که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است، اعتراض کند.

سید مرتضی حسینی اظهار داشت: همه مددجویان سازمان بهزیستی کشور طبق برنامه‌ای که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها دارند، مشمول یارانه دوم دولت هستند و اگر کسی مشمول نشده می تواند از طریق سامانه‌ای که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده است، اعتراض کند تا وارد چرخه حمایتی شود. براساس پیگیری‌هایی که از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای دهک دهمی‌ها داشتیم، قرار شد ارزیابی مجدد انجام شود تا آنها نیز مشمول یارانه دوم دولت قرار گیرند.

حسینی یادآو شد: اکنون تعداد کل مددجویان سازمان بهزیستی کشور هفت میلیون نفر در قالب نزدیک به سه میلیون خانوار است که حدود دو و نیم میلیون نفر از آنها مستمری‌بگیر هستند همچنین در مورد یارانه نیز چند نمونه یارانه داریم؛ هر بخشی از مددجویان، قسمتی از یارانه را دریافت می‌کنند. طبیعتا کسی که معلولیت ندارد، یارانه معلولیت را نمی‌گیرد. از مستمری تا یارانه بسته به شرایط و وخامت اوضاع تفاوت وجود دارد و در واقع به مددجویان یارانه‌های مختلف تعلق می‌گیرد.

خاندوزی گفت: مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف به ارائه کالابرگ الکترونیکی کرده است، و با توجه به گذشت نیمی از سال بعید است که اصلاحیه‌ای اتفاق بیفتد.

«سیداحسان خاندوزی» وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به این سوال که طبق نظرسنجی سازمان برنامه و بودجه اکثریت مردم موافق به دریافت یارانه نقدی هستند نه کالا برگ، آیا امکان اصلاح در این زمینه وجود دارد؟ گفت: مجلس شورای اسلامی در لایحه بودجه ۱۴۰۱ دولت را مکلف به ارائه کالابرگ الکترونیکی کرده است، و با توجه به گذشت نیمی از سال بعید است که چنین اصلاحیه‌ای اتفاق بیفتد.

خاندوزی خاطر نشان کرد: اگر مجلس در این باره اصلاحیه بدهد و در این تکلیف خود تغییری ایجاد کند حتما دولت آن را اجرایی خواهد کرد.

سخنگوی دولت اعلام کرد یارانه این ماه هم مانند ماه‌های گذشته به صورت نقدی واریز می‌شود. اما زمان واریز یارانه مهر ۱۴۰۱ مشخص است؟

 قبل از این زمزمه‌هایی درباره قطع یارانه نقدی از ماه مهر اعلام و گفته شده بود که قرار است کمک معیشتی دولت در قالب کالابرگ واریز شود.

اما حالا سخنگوی دولت اعلام کرده که «با توجه به اینکه هنوز زیرساخت‌های لازم برای پرداخت یارانه به صورت کالابرگ الکترونیکی فراهم نشده است در حال حاضر همین رویه پرداخت یارانه‌ها بصورت نقدی ادامه خواهد داشت.»

بر این اساس یارانه مهر ماه هم مانند پنج ماه گذشته به صورت نقدی واریز می‌شود و سرپرستان خانوار باید منتظر دریافت یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی باشند.

آیا زمان واریز یارانه مهر مشخص است؟ دولت هنوز هیچ تاریخ رسمی برای واریز یارانه را اعلام نکرده است. اما در ماه‌های گذشته، این یارانه در تاریخ بیستم هر ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

بر این اساس انتظار می‌رود که در تاریخ بیستم مهر ماه، یعنی روز چهارشنبه یارانه مهر به حساب خانوارها واریز شود. زمان واریز یارانه ساعت ۲۴ است و احتمالا واریز آن یک تا دو روز ادامه دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه