رتبه بندی فرهنگیان | رتبه بندی معلمان

خبر خوش برای این گروه از فرهنگیان | جزییات جدید از رتبه بندی فرهنگیان

رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش با اشاره به ارزیابی ۶۰۰ هزار نفر از فرهنگیان و امکان تعیین رتبه گفت:نقاط ضعف و قوت هر معلم به او ارائه می‌شود.

خبر خوش برای این گروه از فرهنگیان | جزییات جدید از رتبه بندی فرهنگیان
کدخبر : 12829
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​ ​طرح رتبه بندی فرهنگیان از سال 90 و در پی تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. گام نخست تدوین اعضای دولت برای، تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد. طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.  اعضای دولت برای، تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ادامه داد: در فرایند رتبه‌ بندی ابتدا همکاران نسبت به شایستگی‌ها خود اظهاری و مدارک را بارگذاری کردند و پس از آن مدیران مدارس که بیشترین تعامل را با معلمان دارند نسبت به این خوداظهاری، گزارشی را به ارزیابان ارائه دادند.

وی گفت: ۶۰۰ هزار نفر از فرهنگیان ارزیابی شده‌اند و می‌توانند براساس کارنامه تولید شده، تعیین رتبه شوند همچنین بازخورد شایستگی‌ها به صورت نقاط قوت، قابل قبول و نیازمند توسعه به هر معلم ارائه می‌شود تا ضعف‌ها و نقاط قوت کار خود را بداند.

رتبه بندی فرهنگیان

علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین خبرها از روند اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان گفت: بودجه لازم برای اجرای قانون رتبه بندی در سال جاری 38 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، البته 12 هزار میلیارد تومان هم به عنوان طلب معلمان برای 6 ماهه سال قبل است.

وی با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه اعتبارات مورد نیاز برای اجرای رتبه‌بندی را تامین کرده است، عنوان کرد: با این وجود از آنجا که ارزشیابی فرهنگیان بر اساس سوابق شغلی و امتیازات حرفه‌ای کمی پیچیده و زمان‌بر است،‌ اجرای کامل رتبه بندی طبعاً با یکی دو ماهی تاخیر انجام می‌شود. با این حال تاکنون یک مبلغ علی‌الحساب  به حساب تمامی معلمان مشمول رتبه بندی واریز شده است.

رئیس‌ کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه به محض اتمام فرآیند ارزشیابی معلمان مابه‌التفاوت‌ها نیز به حساب فرهنگیان واریز خواهد شد، گفت: هیئت‌های ممیزه هم‌اکنون درگیر بررسی سوابق شغلی و حرفه‌ای معلمان مشمول قانون رتبه‌بندی هستند و نمی‌توان زمان دقیقی برای پرداخت مابه‌التفاوت‌ها اعلام کرد.

منادی، با تاکید بر اینکه "براساس رایزنی‌های صورت گرفته با وزارت آموزش و پرورش، نومعلمان که جمعیت‌ آنها در کل کشور حدود 807 هزار نفر است نیز شامل قانون رتبه‌بندی خواهند شد"، گفت: درباره معلمان مهر‌آفرین که پیش از این قرار بود آزمونی از آنها گرفته شود تا واجدین شرایط به شکل گزینشی انتخاب شوند، طی توافقاتی که صورت گرفت دیگر نیازی به برگزاری آزمون نیست و همه معلمان مهرآفرین شامل مزایای رتبه‌بندی می‌شوند.

وی افزود: البته دولت اعلام کرده که معلمان مهرآفرین از ابتدای مهر 1401 مشمول قانون رتبه‌بندی می‌شوند در حالی ما معتقدیم معلمان مهرآفرین نیز باید همانند سایر مشمولان این قانون از شهریور 1400 از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند.

بر اساس اخرین اخبار رتبه بندی معلمان علیرضا منادی امروز در مراسم اختتامیه جشنواره الگوهای برتر تدریس فنی و حرفه‌ای در مشهد، اظهار داشت: اجرای رتبه‌بندی معلمان در آغاز راه است به گونه‌ای که هنوز یک میلیون معلم رتبه‌بندی نشده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه معلمان افرادی مهارت دیده هستند، لذا نظام پرداخت معلمان بالاتر از کارمندان قرار گرفته، البته کار شروع شده، اما سخت است. نظام رتبه‌بندی معلمان به مهارت معلم و کیفیت آموزش توجه دارد و با هدف ایجاد فضای رقابتی و تلاش در جهت کیفیت بخشی به کار معلمان تدوین شده است.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: ۳۸ میلیارد تومان بودجه برای اجرای طرح رتبه‌بندی در سال ۱۴۰۱ هزینه شده و هیئت‌های ممیزی برای اجرای رتبه‌بندی در حال فعالیت هستند.

مهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش نیز اظهار داشت: اقبال به رشته‌های فنی و حرفه‌ای در آموزش و پرورش در سال تحصیلی جاری در کشور دو درصد افزایش یافته است و علاوه بر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای توانستیم در ایجاد هنرستان‌های جوار کارخانه‌ها نیز پیشرفت کنیم.

وی افزود:کیفیت بخشی به آموزش مهارت‌های فنی و حرفه‌ای باعث رشد کیفیت در کشور می‌شود به همین منظور رویکرد اصلی در زیست بوم جدید توجه به شایستگی‌های فنی است، زیرا اهمیت این شایستگی‌ها کمتر از شایستگی‌های دیگر نیست.

کاظمی تصریح کرد: تنوع در آموزش باعث تغییر در یادگیری می شود و این جشنواره یک حرکت الهام بخش در جهت توسعه شایستگی‌های فنی و غیرفنی است تا بتوانیم زمینه رشد بیشتر آموزش های فنی و حرفه ای و کاردانش را در هفت هزار و ۱۵۰ هنرستان کشور فراهم کنیم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورشگفت:یکی از قسمت‌های آموزش و پرورش که توسعه و پیشرفت کشور به آن گره خورده، تربیت نیروی متخصص در تراز انقلاب است که در هنرستان‌ها در حال انجام است همچنین می‌تواند تقویت هوش‌های چندگانه‌ای که در سند تحول بنیادین آمده است را نیز محقق کند.

وی خاطرنشان کرد: در سند تحول بنیادین یکی از چرخش های تحول آفرین چرخش به سمت آموزش‌های کاربردی و اثرگذار است که این مهم با مهارت آموزی اتفاق می‌افتد البته این موضوع نیاز به همکاری و حمایت بنگاه‌های اقتصادی، اصناف و سایر نهادهای تاثیرگذار دارد که در هنرستان‌های سرمایه‌گذاری کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه