رتبه بندی فرهنگیان | رتبه بندی معلمان

درخواست مجلس برای رتبه بندی فرهنگیان | اجرای قانون رتبه بندی معلمان طبق مصوبه

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خواستار اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان طبق مصوبه مجلس شد.

درخواست مجلس برای رتبه بندی فرهنگیان | اجرای قانون رتبه بندی معلمان طبق مصوبه
کدخبر : 8631
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

​طرح رتبه بندی فرهنگیان دغدغه‌ای دیگر در حوزه آموزش و پرورش است که پس از گذشت حدود ۱۰ سال از تصویب آن اکنون تصویب لوایح آن در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است.طرح رتبه بندی فرهنگیان از اقداماتی است که در وهله اول برای ارتقای کیفیت آموزشی و سپس در راستای بهبود وضعیت معیشت معلمان در نظر گرفته شده است.طرح رتبه بندی فرهنگیان یکی از طرح های پر سرو صدای این روزها در مجلس است . زیرا با انجام طرح رتبه بندی فرهنگیان حقوق معلمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.در ادامه به آخرین اخبار از طرح رتبه بندی فرهنگیان می پردازیم.

رتبه بندی فرهنگیان

حسین حق‌وردی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت، اظهار کرد: قانون رتبه‌بندی معلمان می‌بایست طبق مصوبه مجلس و آنچه که مورد تأیید شورای نگهبان است اجرا شود.

وی افزود: معلمان ماه‌هاست منتظر تصویب و اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان هستند، اما همچنان بن‌بست‌هایی در مسیر اجرایی شدن این قانون وجود دارد که باید برطرف شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از بن‌بست‌ها در مسیر اجرای قانون رتبه‌بندی معلمان، نحوه تدوین و تصویب آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون در دولت است، به طوری که این آیین‌نامه‌ها در راستای منافلع معلمان تدوین نشده و مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کرده است.

حق‌وردی تأکید کرد: ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواهان اجرای کامل قانون رتبه‌بندی معلمان طبق آنچه که در مجلس تصویب و تأیی شده است، هستیم.

وی اضافه کرد: باید به وضعیت معیشتی معلمان در این شرایط سخت رسیدگی شود، آن‌ها جزو اقشار زحمتکش جامعه هستند که تربیت نسل‌های آینده کشور را به عهده دارند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: مجلس همواره حامی معلمان است و قانون رتبه‌بندی معلمان نیز با وجود کش قوس‌های فراوان در همین راستا تصویب و تأیید شده است.

رتبه بندی فرهنگیان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش دربارۀ آخرین وضعیت قانون رتبه بندی فرهنگیان گفت.

صادق ستاری فرد معاون وزیر و سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پیامی در شبکه‌های اجتماعی در خصوص آخرین وضعیت قانون رتبه بندی معلمان نوشت:

" احکام اعضای هیئت‌های ممیزه برای اجرای نظام رتبه بندی معلمان از سوی وزیر صادر و تمهیدات اجرای رتبه‌بندی توسط مرکز نیروی انسانی وزارت فراهم شد. "

ستاری فرد پیش از این در ۱۸ خرداد ماه در پیام دیگری اعلام کرده بود که آئین نامه رتبه بندی در هیئت وزیران تصویب شده و قرارداد بیمه تکمیلی فرهنگیان برای اجرا از تیر ماه منعقد شده است.

نماینده مجلس یازدهم، در پاسخ به اینکه آیا رانت دولتی برای پایین نگه‌داشتن مدارس ‌دولتی و به‌ دنبال آن رشد غیر‌دولتی‌ها وجود دارد پاسخ داد: ماموریت دولت، رسیدگی و کمک به توسعه مدارس دولتی است که به آن‌ها نیز توجهی نمی‌شود. این در حالی است که، غیر دولتی‌ها نیز از نظر دولت پنهان مانده‌اند.

اواخر دهه ۸۰ و ۹۰ شمسی در ایران تحصیل در مدارس غیرانتفاعی بیشتر از هر زمانی باب شد و برای دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان نوعی عرض اندام بود. انگار تفاوتی بین  درس های غیر انتفاعی و مدارس دولتی باشد. همین موضوع فرصتی بود برای قشر مرفه فرزندان خود را برتر از دانش آموزان مدارس معمولی بدانند. این در حالی است که  رفتن به مدرسه غیر انتفاعی در دهه های قبل  مرسوم نبود و تنها خانواده های پولدار برای ثبت‌نام دانش‌آموزان خود در اینگونه مدارس ابراز تمایل می‌کردند.

درحال حاضر علی‌رغم، رقم‌های نجومی شهریه‌های مدارس غیر انتفاعی، والدین در هر مقطعی از پیش‌دبستان تا پیش‌دانشگاهی خود را به آب و آتش می‌زنند تا بتوانند فرزندان خود را در مدارس درجه یک ثبت‌نام کنند. اگرچه برخی از این مدارس امکانات و تجهیزات خاصی هم ندارند و به قول معروف پول برند خود را می‌گیرند.

  اما حالا شهریه ها چقدر است؟ هزینه یک سال تحصیل برای یک خانواده متوسط به بالا چقدر تمام می شود؟ اصلا مدارس انتفاعی و غیر انتفاعی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟ برای جویا شدن مبالغ شهریه‌ها با چند مدرسه غیر انتفاعی سرشناس شمال تهران تماس گرفتیم تا از کم‌وکیف، امکانات موجود و مبالغ قابل پرداخت آن‌ها جویا شویم. قیمت‌ها برای پایه ابتدایی، ۱۸ تا ۴۰ میلیون تومان متغیر بود که از این میزان مبلغی به عنوان علی‌الحساب و مابقی آن‌ها در چند دوره دریافت می‌شود؛ البته  گاهی شهریه‌های ذکر‌شده به بهانه‌های مختلف بیشتر هم می‌شود.  اما چطور؟ برخی از این مدارس لاکچری تهران، دارای مهارت‌های متنوعی از جمله کلاس‌های زبان، نجاری، خلاقیت و همچنین خدمات نظارت بر تکالیف دانش‌آموزان پس از ساعت آموزشی، هستند و برخی دیگر در مقابل هزینه‌های گزاف هیچ امکانات فوق‌العاده ای نیز ارائه نمی‌دهند.

اما سوال اینجاست که نحوه محاسبه شهریه‌ دریافتی بر عهده کدام نهاد دولتی است؟ آیا نظارت مستمری برای قیمت‌گذاری مدارس، در قبال امکاناتی که ارائه می‌دهند وجود دارد؟ در پاسخ به این‌ سوال‌ها جبار کوچکی‌نژاد، نماینده مجلس یازدهم و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس دهم می‌گوید: مدارس انتفاعی و غیر انتقاعی هر دو از قانون برخوردارند، البته مدارس غیر دولتی تحت نظارت سازمان مدارس غیر دولتی هستند .

رتبه بندی فرهنگیان

محمد صفائی نماینده گناباد در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی  قوه مقننه در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش، گفت: ما شاهد آئین‌نامه ناقص و خلاف قانون رتبه بندی معلمان هستیم بنابراین هرچه سریع تر این آئین نامه را مطابق قانون اصلاح کنید و دیگر آنکه قانون مجلس درباره حقوق بازنشستگان نیز باید اصلاح شود.

وی بیان کرد: وجود تخلفات گسترده در وزارت جهاد کشاورزی را حدود چند ماه پیش در مجلس اعلام کردم اما دریغ از ورود دستگاه‌های ناظر برای رسیدگی به این موضوع که باید هرچه سریع تر رسیدگی شود.

نماینده گناباد در مجلس در بخش دیگری از تذکر خود خطاب به رئیس جمهور، بیان کرد: دامداران و مرغداران به فلاکت افتاده اند اما شرکای تجاری وزیر مشغول کاسبی هستند و تولیدکنندگان به حال خود رها شده اند، همچنین بخش بسیاری از تورم و مشکلاتی که مردم را دچار گرفتاری کرده است ناشی از ناکارآمدی برخی اعضای دولت می باشد بنابراین انتظار می‌رود برای التیام آلام جامعه اصلاحات لازم انجام شود.

در ادامه علی علیزاده نماینده مراغه در مجلس نیز در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهور، عنوان کرد: وعده داده بودید لایحه نظام هماهنگ پرداخت را به مجلس ارائه می کنید یکی از مشکلات موضوع فاصله بین حقوق و مزایای سازمان های مختلف است.

وی افزود: در حال حاضر کارکنان سازمان ثبت و احوال، وزارتخانه های کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، جهاد کشاورزی، صمت و شهرداری شهرستان ها از فاصله حقوق خود با دیگر دستگاه‌ها گلایه مند هستند دولت هرچه سریع تر نسبت به تدوین لایحه نظام هماهنگ پرداخت اقدام کند تا به بی عدالتی ها خاتمه داده شود.

نماینده مراغه همچنین در تذکری به وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: تعداد زیادی از جوانان فداکار کشور به عنوان نگهبانان امنیت بانک فعالیت می‌کنند که قرارداد و حقوق مناسبی ندارند، مطالبه اصلی آن ها تبدیل وضعیت است که باید پیگیری شود.

همچنین رسول فرخی نماینده لاهیجان در مجلس  در تذکر شفاهی خود خطاب به رئیس جمهور، گفت: از تلاش صادقانه شما در سفرهای استانی جهت رفع مشکلات مردم تشکر می‌کنم اما مردم از افزایش قیمت کالاهای اساسی به شدت ناراضی هستند لذا ضرورت دارد جهت حل این مشکلات اقدام لازم را انجام دهید.

وی همچنین در تذکری خطاب به رئیس سازمان اداری استخدامی کشور، بر ضرورت تبدیل وضعیت کارکنان دولت تاکید کرده و گفت: وزارت راه و شهرسازی باید در تخصیص اعتبار پروژه میدان گیل شهرستان لاهیجان و جاده سیاه کلا به سیاهکل تسریع کند.

نماینده لاهیجان در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش بر ضرورت اجرای قانون رتبه بندی معلمان تاکید کرده و گفت: لازم است وزارت کشور در خصوص پروژه های عمرانی و تامین ماشین آلات شهرداری های کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت و تبدیل وضعیت کارکنان شهرداری ها اقدامات لازم را انجام دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه