قیمت بنزین | سهمیه بندی بنزین

خبر مهم مجلس درباره افزایش قیمت بنزین | قیمت بنزین لیتری چند می شود؟

مصطفی نخعی، درباره احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی، اظهار داشت: واقعیت آن است که قیمت سوخت و حامل‌های انرژی در ایران با سایر کشورها از جمله کشورهای اطراف‌مان تفاوت فاحشی دارد.

خبر مهم مجلس درباره افزایش قیمت بنزین | قیمت بنزین لیتری چند می شود؟
کدخبر : 12794
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

قیمت بنزین این روزها به یکی از مباحث روز تبدیل شده است چرا که اعلام اجرای طرح بنزین برای همه تغییر قیمت بنزین نیز به یکی از خبرهای  دنبال کننده چند وقت اخیر تبدیل شد. مسئولان در اظهار نظرهای متفاوتی موضع مشخصی در رابطه با کاهش یا افزایش قیمت بنزین اعلام نکرده اند. مهمترین خبر منتشر شده در باره قیمت بنزین قیمت واقعی آن که 20 هزار تومان اعلام شده است. در ادامه به آخرین خبر درمورد قیمت بنزین می پردازیم.

قیمت بنزین طی چند سال اخیر با افزایش معناداری همراه بود. احتمال افزایش قیمت بنزین بار دیگر وجود دارد؟

اطلاعات مهم درباره قیمت بنزین را در ادامه بخوانید.

وی بیان کرد: البته در شرایط فعلی و با این وضعیت اقتصادی که بر کشور حاکم است و مردم به لحاظ معیشتی در مضیقه هستند، منطقی نیست که قیمت حامل‌های انرژی افزایش پیدا کند. اتخاذ چنین تصمیماتی باید در شرایط ثبات اقتصادی انجام شود.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی متذکر شد: از آنجایی که حذف ارز ترجیحی از چند قلم کالا و نهاده‌های دامی در شرایط تورمی و بی‌ثباتی اقتصادی اتفاق افتاد، تأثیر آن را روی قیمت کالاها دیدیم و بسیاری از کالاها گران شد.

نماینده مردم نهبندان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تجربه حذف ارز ترجیحی و تأثیر آن بر قیمت کالاها پیش‌روی ماست و دیگر نباید در شرایط ناپایدار اقتصادی تصمیماتی چون افزایش قیمت حامل‌های انرژی اتخاذ کرد.

نخعی تاکید کرد: الان شرایط اقتصادی بسیار ناپایدار است، وضعیت معیشتی مردم بسیار سخت است و طبیعتاً اتخاذ چنین تصمیماتی منطقی نیست و حتی می‌تواند شرایط ملتهبی را به لحاظ اجتماعی در کشور به وجود آورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این کمیسیون درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی بحثی مطرح شده است، گفت: اخیراً در کمیسیون انرژی مجلس هیچ بحثی درباره تغییر در قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین مطرح نشده است. بین نمایندگان و به ویژه اعضای کمیسیون انرژی مجلس اتفاق نظر وجود دارد که الان فرصت خوبی برای این کار نیست.

وی تاکید کرد: دولت و مسئولان وزارت نفت و سایر وزارتخانه‌های ذی ربط نیز تاکنون راجع به تغییر در قیمت حامل‌های انرژی هیچ صحبت و مشورتی با مجلس نکردند و بعید می‌دانم دولت در این شرایط بخواهد این موضوع را عملیاتی کند.

نخعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا ممکن است دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ موضوع افزایش قیمت بنزین و حامل‌های انرژی را بیاورد، گفت: هنوز لایحه بودجه سال آینده تقدیم مجلس نشده، اما بعید می دانم دولت چنین تصمیمی را گرفته باشد. حتی اگر دولت چنین تصمیمی را اتخاذ کند، بعید است نمایندگان موافق این موضوع باشند.

با توجه به تجربه آبان سال ۱۳۹۸، مردم هرگاه که با ازدحام در پمپ بنزین مواجه می‌شوند، خواه ناخواه نگران افزایش یکباره قیمت بنزین می‌شوند. به‌ویژه تکذیب‌های مکرر دولتمردان در این باره این نگرانی را بین شهروندان دو چندان کرده است. شدت این نگرانی را می‌توان در شبکه‌های اجتماعی هم به‌وضوح ملاحظه کرد.

قیمت بنزین

 سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: دولت به‌صورت متداوم هرگونه افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده است و برنامه‌ای برای اصلاح قیمت بنزین ندارد.

سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به گزارش روزنامه تعادل با عنوان «اکران نمایش افزایش قیمت بنزین» اعلام کرد: به استناد ماده ۳۹ قانون برنامه ششم توسعه، قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تبصره (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و قوانین بودجه سنواتی، منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین جزو منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها بوده و ارتباطی با بودجه عمومی دولت ندارد.

در این راستا تمامی منابع حاصل از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی به‌حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزد خزانه واریز و بر اساس ردیف‌های مصوب مصارف جدول تبصره (۱۴) قوانین بودجه سنواتی توسط سازمان برنامه و بودجه کشور برای پرداخت یارانه نقدی و سایر ردیف‌های قانونی تبصره مذکور تخصیص داده می‌شود.

با توجه به موارد یاد شده دولت در صورت وجود کسری بودجه، برای تأمین آن در بودجه عمومی خود قانوناً اختیاری برای اختصاص منابع ناشی از فروش فرآورده‌های نفتی به درآمدهای عمومی دولت را ندارد. از طرف دیگر دولت به‌صورت متداوم هرگونه افزایش قیمت بنزین را تکذیب کرده است و برنامه نیز برای اصلاح قیمت بنزین ندارد. معلوم نیست چرا برخی جریان‌های سیاسی به هر بهانه و بدون داشتن اطلاعات دائم از قصد دولت برای افزایش قیمت بنزین می‌گویند، آیا در شرایط فعلی دامن‌زدن به التهابات افکار عمومی در جهت منافع ملی است؟/ منبع: ایرنا

برنامه دولت برای قیمت بنزین در 1402

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در روزهای اخیر اعلام کرد که قیمت بنزین سال آینده نیز بدون تغییر خواهد بود. سخنگوی دولت نیز بیان کرد که دولت هیچ گونه طرحی برای افزایش قیمت بنزین ندارد. نه تنها بنزین بلکه دولت موافق افزایش قیمت گاز مشترکان و خوراک پتروشیمی‌ها نیز نیست. از این رو، بر اساس آنچه مقامات دولت می‌‌گویند، در لایحه بودجه 1402 قیمت بنزین بدون تغییر در نظر گرفته خواهد شد. به عبارتی دیگر در سال 1402 کف قیمت بنزین 1500 تومان (نرخ یارانه‌ای) و سقف آن نیز همان 3 هزار تومان (آزاد) باقی خواهد ماند.

کارشناسان می‌‌گویند که دولت سیزدهم سیاستی حمایتی درباره قیمت بنزین در دو سال 1401 و 1402 داشته است. محمود خاقانی، کارشناس انرژی با اشاره به ثبات قیمت بنزین در دولت سیزدهم به خبرآنلاین می‌‌گوید: «حتی فکر کردن به گرانی بنزین اشتباه است. با این رقم کنونی بهای بنزین، اقتصاد مردم تا حدودی برنامه‌ریزی شده است؛ از جمله کسانی که مسافرکشی می‌کنند یا از مسیر حمل ‌و نقل نان در می‌آورند.»

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه