رتبه بندی فرهنگیان | رتبه بندی معلمان

واریز علی الحساب رتبه بندی فرهنگیان؟ | خبر مهم برای این گروه از معلمان

برگزاری آزمون برای رتبه‌بندی "معلمان مهرآفرین" حذف شده است اما هم‌اکنون این معلمان از مشکل دیگری سخن می‌گویند.

واریز علی الحساب رتبه بندی فرهنگیان؟ | خبر مهم برای این گروه از معلمان
کدخبر : 12700
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​طرح رتبه بندی فرهنگیان از سال 90 و در پی تصویب سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد. گام نخست تدوین اعضای دولت برای، تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد. طرح رتبه‌بندی فرهنگیان بر اساس سند تحول بنیادین نظام آموزشی یکی از موضوعات مهمی است که در راستای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید به مرحله اجرا درآید.  اعضای دولت برای، تأمین نظر هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین، قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی، آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی فرهنگیان را اصلاح کرد.

 اجرای رتبه‌بندی برای معلمان طرح مهرآفرین با مشکلاتی همراه بود، در ابتدا قرار بر این بود تا این افراد پس از برگزاری یک آزمون و دریافت کد شناسه مشمول رتبه‌بندی شوند؛ اما مجلس در قانون ترمیم حقوق، آزمون را حذف کرد و قرار شد معلمان مهرآفرین بدون هر نوع آزمونی از مزایای رتبه‌بندی بهره‌مند شوند؛ اما هم‌اکنون این گروه از مشکلات دیگری در مسیر اجرای رتبه‌بندی خبر می‌دهند.

به گفته معلمان طرح مهرآفرین، قرار است علی‌الحساب رتبه‌بندی از حقوقشان کسر شود و برخلاف سایر معلمان، رتبه‌بندی به جای اول مهر ۱۴۰۰ از ابتدای مهر ۱۴۰۱ شامل حال آنها می‌شود.

 چند و چون این موضوع را پیگیری شد و در نهایت پیگیری‌ها حاکی از این بود "مقرر بود معلمان مهرآفرین از اول شهریور ۱۴۰۰ به بعد مشمول رتبه‌بندی شوند اما چون این افراد کد شناسه نداشتند باید در آزمون شرکت می‌کردند.

مجلس شورای اسلامی در بحث متناسب‌سازی حقوق و در قانون ترمیم، رتبه بندی را اضافه کرد تا معلمان مهرآفرین بدون آزمون مشمول رتبه‌بندی شوند و تاریخ اجرا از اول مهر ۱۴۰۱ تعیین شد. هم‌اکنون شرکت در آزمون برای معلمان مهرآفرین حذف شده است؛ اما رتبه‌بندی از اول مهر ۱۴۰۱ مشمول آنها می‌شود".

به نظر می‌رسد برای حل مشکل نیاز است معاونت حقوقی ریاست جمهوری در این رابطه نظر دهد یا مجلس روند را اصلاح کند.

رتبه بندی فرهنگیان

​حمیدرضا حاجی بابایی در تشریح نشست فراکسیون فرهنگیان مجلس که با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد، اظهار کرد: در این نشست موارد مختلفی از جمله رتبه بندی معلمان، صندوق ذخیره فرهنگیان، دانشگاه فرهنگیان و فوق العاده ویژه معلمان مطرح شد که با جمع بندی صورت گرفته در این نشست تأکید شد که نظام رتبه بندی باید به طور کامل اجرا شود.

نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس با تأکید بر ضرورت سرعت بخشی در رتبه بندی معلمان، افزود: همچنین در این نشست تأکید شد که قانون باید برای دانشجویان و نومعلمانی  که به تازگی وارد عرصه معلمی شده نیز اجرایی شود. تأخیر یا عدم اجرای آن استنکاف از قانون محسوب می‌‎شود.

وی اضافه کرد: برای کارمندان بخش اداری آموزش و پرورش نیز که حدود ۳ هزار نفر از آن‌ها رتبه بندی نشده اند نیز در کنار خدمتگزاران مدارس فوق العاده ویژه در نظر گرفته خواهد شد تا افزایش حقوقی که برای برخی از دستگاه‌‎ها از طریق فوق العاده ویژه در نظر گرفته شده با افزایش حداکثر ۵۰ درصدی برای نیرو‌های آموزش و پرورش نیز ارتقا یابد.حاجی بابایی، دانشگاه فرهنگیان را قلب تپنده سند تحول بنیادین آموزش و پرورش برشمرد و گفت: این دانشگاه باید به جایگاه اصلی خود برسد و با گرفتن اساتید و دانشجویان و حمایت از اعتبارات این دانشگاه این دانشگاه باید سطح سند تحول بنیادین قرار گیرد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با بیان اینکه آموزش و پرورش ۳۰۰ هزار کمبود معلم دارد، افزود: این کمبود‌ها از معلم پرورشی بوده تا معلم ورزش و آزمایشگاه؛ اگر می‎ خواهیم یک آموزش و پرورش با نشاط داشته باشیم باید از طریق دانشگاه فرهنگیان ۳۰۰ هزار معلم تربیت کرده و راهی کلاس‌‎های درس کنیم. حتما دانشجویی که در دانشگاه تربیت معلم درس خوانده می‌تواند بهتر تدریس کند.

وی، دیگر دستور کار نشست فراکسیون فرهنگیان را موضوع صندوق ذخیره فرهنگیان دانست که سود آن با کاهش مواجه شده و در این رابطه گفت: آموزش و پرورش باید از تصدی گری در صندوق ذخیره فرهنگیان دست بردارد و این صندوق باید در بورس شرکت کند و سود آن به آن معلمان بازنشسته و سهام داران برسد. این میزان از بروکراسی اداری در صندوق به هیچ عنوان مورد پذیرش نیست.

 حاجی بابایی، دانش آموزان را سرمایه اصلی کشور خواند و افزود: باید برای آموزش و پرورش هزینه کرد و این نهاد زیر چتر حمایتی دولت قرار گیرد. متأسفانه در کشور ما مسکن که باید خصوصی باشد، دولتی شده، ولی آموزش و پرورش که باید دولتی‌ترین نهاد باشد، خصوصی شده است و این بزرگترین ضربه به آموزش و پرورش بوده که تا سال‌های سال قابل جبران نیست.

​صادق ستاری فرد درباره آخرین وضعیت اعمال فوق العاده ویژه معلمان اظهار کرد: همچنان که قبلا عنوان شد با تغییراتی که در لایحه ترمیم حقوق انجام شد مواردی جرح و تعدیل شد و به طور کلی اختیاری به دولت داده شده است.

وی افزود: این امکان برای شورای حقوق و دستمزد وجود دارد که مصوبه قبل خود در خصوص اعمال ۳۵ درصد فوق العاده را که در لایحه ترمیم حقوق آمده بود، مجددا تصویب کند لیکن در برخی رسانه ها موضوع به نحو دیگری مطرح و شیطنت‌هایی شد و نسبت‌هایی به برخی نماینده‌های پیگیر موضوع و پشتیبان جریان تعلیم و تربیت داده شد که دور از انصاف بود.

ستاری فرد با بیان اینکه اکنون شورای حقوق و دستمزد دولت در حال بررسی پیشنهادات دستگاه‌هاست گفت: همچنین باتوجه به پیگیری موضوع در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس و کمیسیون آموزش و تحقیقات و نگاه مثبت ایشان به رضایتمندی شغلی معلمان، کیفیت بخشی تعلیم و تربیت و افزایش بهره‌وری و کارآمدی منابع انسانی آموزش و پرورش، امیدواریم این مهم یا در شورای حقوق و دستمزد و یا در مجلس به سرانجام برسد.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه