همسان سازی حقوق کارمندان | افزایش حقوق | حقوق کارمندان

سورپرایز ویژه دولت برای افزایش حقوق سال آینده | افزایش چشمگیر حقوق با همسان سازی حقوق کارمندان

در شرایطی که لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری پس از حدود یک ماه بررسی و تصویب مجلس، قرار بود از ابتدای آذر ماه اجرایی شود و دریافتی مشمولان این قانون افزایش یابد، تاکنون این اتفاق نیفتاده که گویا دلیل آن ثبت نشدن اطلاعات از سوی دستگاه‌های اجرایی است.

سورپرایز ویژه دولت برای افزایش حقوق سال آینده | افزایش چشمگیر حقوق با همسان سازی حقوق کارمندان
کدخبر : 12636
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

کارکنان دولت مدت زیادی است که منتظر همسان سازی حقوق کارمندان هستند. همسان سازی حقوق کارمندان موجب افزایش دریافتی کارمندان می شود. دولت وعده داده است که همسان سازی حقوق کارمندان به زودی اجرایی شود  رقم افزایش همسان سازی حقوق کارمندان هنوز مشخص نشده است.در ادامه به آخرین اخبار از همسان سازی حقوق کارمندان را می خوانیم.

همسان سازی حقوق کارمندان

از ۱۷ مهر ماه که لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری به مجلس تقدیم شد تا ۱۴ آبان ماه که مصوبه مجلس در این زمینه - البته با تغییر و تحولاتی- به تایید شورای نگهبان رسید تقریبا یک ماه طول کشید.

بر این اساس، مقرر شد از حدود ۹۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰ هزار تومان البته به اضافه حق عائله‌مندی و اولاد به حساب مشمولان این قانون واریز شود.

بر اساس مفاد این مصوبه حق عائله‌مندی ۵۰ درصد و حق اولاد ۱۰۰ درصد افزایش یافته و به مبلغ متناسب‌ سازی اضافه می‌شود که این مبالغ به ترتیب به ۶۱۱ هزار تومان و ۲۱۱ هزار تومان رسیده است.

در مفاد حذف و اضافات یا اصلاحاتی دیگری هم از سوی نمایندگان مجلس در این قانون اتفاق افتاد، در نهایت این قانون پس از تایید در تاریخ ۱۷ آبان ماه از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شد و قرار بود، کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری با حقوق‌ دریافتی‌شان در ماه جاری (آذر ماه) واریزی‌های جدید ناشی از اجرای این قانون را هم دریافت کنند.

در روزهای پایانی ماه گذشته ولی اسماعیلی - نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس - در این باره به ایسنا گفته بود که اجرای قانون افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان از مهرماه خواهد بود و به احتمال زیاد این قانون از آبان ماه اجرا می شود و دولت معوقه مهر را نیز پرداخت می‌کند.

اما با وجود برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و وعده داده شده، این قانون هنوز اجرا نشده و با وجود پیگیری خبرنگار ایسنا از سازمان برنامه و بودجه کسی در این زمینه پاسخگو نبود.

مهدی عیسی‌زاده - رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس - هفته گذشته درباره علت عدم اجرای این قانون به ایسنا گفته بود که استدلال دولت برای اجرا نشدن قانون افزایش حقوق کارکنان در آبان ماه این بود که دستگاه‌های اجرایی اطلاعات خود را ثبت نکرده‌اند حال اینکه دولت از ابتدای سال به کامل بودن سامانه مربوطه اشاره داشت.

به گفته او، این موضوع در کمیسیون اجتماعی پیگیری و جلساتی نیز تشکیل شد؛ دولت به ما قول داده که افزایش حقوق کارکنان در آذرماه اعمال شود و معوقات مهر و آبان ماه هم پرداخت شود. امیدواریم به این قول و وعده خود عمل کنند. البته افزایش حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از آبان ماه اعمال شده است.

حالا با توجه به اینکه حدود ۱۰ روز تا پایان آذر ماه باقی مانده است باید دید آیا متناسب‌سازی حقوق کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری برای ماه آینده اجرایی و معوقات به حساب کارکنان واریز می‌شود؟

همسان سازی حقوق کارمندان

سیدمسعود میرکاظمی درباره طرح مجلس برای بررسی دو مرحله‌ای بودجه‌های سالانه کشور، گفت: وقتی قانونی در مجلس تصویب می‌شود، ملزم به اجرا هستیم و باید تبعیت کنیم.

وی در ادامه نظر دولت را بر این دانست که نخست مجلس اجازه دهد تا دولت لایحه خود را برای اصلاح ساختار به مجلس شورای اسلامی ارایه دهد.

میرکاظمی به کار مشترک با کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اشاره کرد و گفت: این کمیسیون در طرحی درخواست کرد تا با مشارکت و همراهی دولت، آن را پیش ببرند و ما هم این کار را کردیم و با توجه به همکارهای نزدیک تلاش می‌کنیم تا به نقطه نظر مشترک برسیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: اما نمایندگان در طرحی دوفوریتی خواستند تا روند بررسی لایحه بودجه به صورت دومرحله‌ای باشد که مرحله نخست تبصره ها و مرحله دوم جداول بررسی شود؛ ما ارسال جداول بودجه به مجلس را به صلاح نمی دانیم زیرا مردادماه امسال جداول بودجه ۱۴۰۱ به دولت ابلاغ شد و از این جهت جمع کردن یکپارچگی برنامه‌های دولت دچار مشکل می‌شود.

میرکاظمی اظهار امیدواری کرد که مجلس مراعات لازم را داشته باشد زیرا آنچه در دولت برای بودجه بسته می شود، دارای نظم و یکپارچگی است و نباید دچار بخشی نگری و سلیقه های سیاسی و بخشی شود.

وی چندی پیش اعلام کرد که لایحه بودجه ۱۴۰۲ اول آذرماه به مجلس می رود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره اینکه با توجه به ابلاغ افزایش حقوق کارمندان آیا بودجه آن هم برای پرداخت تامین شده است، پاسخ مثبت داد و گفت که از همین ماه آبان، اصلاحات انجام می‌شود و ما به تفاوت مهرماه در همین حقوق آبان پرداخت می شود.

قانون اصلاح قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری ۱۶ آبان در نامه ای از  محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی به سید آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ابلاغ شد.

به منظور حفظ هماهنگی و ایجاد وحدت رویه در نحوه اجرای «قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری» مصوب 08‌‌/08‌‌/1401 مجلس شورای اسلامی، دستورالعمل اجرایی این قانون مبنی ­بر افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت (به استثنای مشمولان قانون کار جمهوری اسلامی ایران) علاوه­ بر افزایش‌های موضوع تصویب­­نامه شماره 21487‌‌/59826هـ مورخ 15‌‌/2‌‌/1401 هیأت وزیران و اصلاحات بعدی آن، برای اجرا از تاریخ 01‌‌/07‌‌/1401 به شرح زیر ابلاغ می‌شود:

1- 3000 امتیاز در احکام کارگزینی و قرارداد­های کارکنان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری و کارکنان شاغل در شرکت‌های دولتی مندرج در پیوست شماره (3) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، با عنوان «ترمیم حقوق» در یک ردیف مستقل درج می‌شود.

2- معادل ریالی امتیاز مذکور در بند (1) به میزان ده میلیون و پنجاه و نه هزار (10،059،000) ریال در احکام کارگزینی و قرارداد­های کارکنان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13‌‌/06‌‌/1370 و سایر مشمولین جزء (1) بند (الف) تبصره (12) قانون بودجه سال 1401 کل کشور، با عنوان «ترمیم حقوق» در یک ردیف مستقل درج می‌شود.

3- افزایش حقوق در سال 1401 برای همه کارکنان دارای قراردادهای مشمول قانون کار شاغل در دستگاه­‌های اجرایی، تابع ضوابط مقرر در بخشنامه شماره 265344 مورخ 22‌‌/12‌‌/1400 شورای عالی کار، با رعایت موارد مندرج در تصویب­نامه شماره 42283‌‌‌/ت59826هـ مورخ 18‌‌‌/03‌‌‌/1401 هیأت وزیران (موضوع اصلاح تبصره (2) بند (3) تصویب­نامه شماره 21487‌‌‌/ت59826هـ مورخ 15‌‌‌/02‌‌‌/1401 هیأت وزیران) است.

4- در احکام کارگزینی اعضای هیأت علمی و قضات، مبلغ ده میلیون و بیست و هشت هزار و سیصد و چهل (10،028،340) ریال با عنوان «ترمیم حقوق» در یک ردیف مستقل درج می‌شود.

5- «فوق­‌العاده جهش علمی بر مبنای عملکرد» برای اعضای هیأت علمی غیربالینی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و سایر دستگاه‌های اجرایی پس از تصویب دستورالعملی که به پیشنهاد مشترک سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت حقوقی ریاست جمهوری به تصویب شورای حقوق و دستمزد می­رسد، اعمال می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه