افزایش حقوق | حقوق کارمندان | حقوق بازنشستگان | حقوق کارگران

افزایش میلیونی حقوق کارمندان | مصوبه جدید برای همسان سازی حقوق کارمندان

روزهای پایانی سال، تب و تاب حقوق‌ها بالا می‌گیرد و امسال نیز از همان اوایل زمستان،حقوق‌ها، عیدی و پاداش پایان خدمت کارمندان اعلام شد؛ در ادامه این گزارش به صورت تفصیلی به هر یک از این موارد خواهیم پرداخت.

افزایش میلیونی حقوق کارمندان | مصوبه جدید برای همسان سازی حقوق کارمندان
کدخبر : 5087
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

افزایش حقوق یکی از پر بحث ترین مسایل سال در نیمه دوم سال است . افزایش حقوق مسیله ای است که از نیمه آذر با توجه به بسته شدن بودجه سال بعد مورد قضاوت قرار میگیرد. مهمترین چالش دولت در فصل پایانی سال میزان و نوع افزایش حقوق است که چگونه و به چه اندازه باید افزایش حقوق صورت گیرد.در ادامه آخرین جزییات از افزایش حقوق را می خوانیم.

افزایش حقوق

در این گزارش، رقم دقیق حقوق، عیدی، پاداش پایان خدمت و نیز مالیاتی که کارمندان دولت باید در سال ۱۴۰۱ بپردازند را خواهید خواند.

حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱

حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۱، پنج میلیون و ۶۰۰هزار تومان اعلام شد؛ حداکثر حقوق نیز چیزی حدود ۷برابر این رقم است؛ البته توجه داشته باشید که برای محاسبه حداکثر حقوق نباید ۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان را در نظر بگیرید. بلکه ۶۰۰هزار تومان بابت مالیات کسر خواهد شد و در واقع حداکثر حقوق حدود ۳۵میلیون تومان خواهد شد نه ۳۹میلیون تومان.

عیدی کارکنان دولت در سال۱۴۰۱

باتوجه به اخباری که تاکنون منتشر شده است، اگرچه هنوز هیات وزیران در رابطه با میزان نهایی عیدی کارکنان مصوبه‌ای صادر نکرده‌است اما محاسبات و برآوردهای اولیه از بودجه، رقم یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومان را نشان می‌دهد که ممکن است این رقم افزایش داشته باشد؛ اما تاکنون رقم اعلامی همان یک میلیون و ۶۵۰هزار تومان است.

پاداش پایان خدمت امسال، در ابتدا و در لایحه بودجه ۴۴۵میلیون تومان اعلام شده بود که بعدها به رقم ۴۷۲میلیون تومان افزایش یافت. البته این رقم حداکثر پاداش است و طبیعتا مشمول همه کارکنان نمی‌شود. بلکه پاداش پایان خدمت تمام دستگاه‌های اجرایی برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی در ازای هر سال خدمت حداکثر تا ۳۰ سال و تا سقف ۴۴۵ میلیون تومان می‌شود.

در مورد مالیات حقوق نیز تنها حداقلی‌بگیران معاف شدند؛ یعنی افرادی که ۵میلیون و ۶۰۰هزار تومان بگیرند، مالیات نخواهند داد؛ در مقابل  مالیات حقوق های بین ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا ۱۵ میلیون تومان، ۱۰ درصد، از ۱۵ تا ۲۵ میلیون تومان، ۱۵ درصد، از ۲۵ تا ۳۵ میلیون تومان ۲۰ درصد و بیشتر از ۳۵ میلیون تومان ، ۳۰ درصد تعیین شد.

افزایش حقوق

یک فعال حوزه کار معتقد است دریافتی کارگران برای سال آینده نباید کمتر از هفت میلیون تومان باشد هرچند که این میزان هزینه های معیشت آنها را جبران نکند. وی از شورای عالی کار خواست اگر درصدد بهبود وضع معیشت کارگران است، علاوه بر افزایش مزد مبنا در مزایای جانبی مزد نیز افزایش قابل قبولی لحاظ کند.

رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، گفت: کمیسیون تلفیق بودجه در راستای حمایت از ساخت مسکن در سال ۱۴۰۱ و اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن، با افزایش اعتبار بانکی ۳۶۰ هزار میلیارد تومانی برای پرداخت تسهیلات این بخش به ۴۰۰ هزار میلیارد تومان موافقت کردند.

وی ادامه داد: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه همچنین با الحاق یک بند به تبصره ۱۶ لایحه بودجه موافقت کردند و براساس آن بانک مرکزی موظف شد، با استفاده از سامانه اطلاعاتی خود و اطلاعات دریافتی از بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی، به موجب مصادیق تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، مانده تسهیلات و تعهدات کلان و میزان پرداختی و مانده تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و میزان پرداختی هر یک از بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی را به تفکیک اشخاص در دسترس عموم قرار داده و به صورت فصلی این اطلاعات را به روز رسانی کند.

زارع اضافه کرد: بانک ها و موسسات اعتباری غیر بانکی نیز موظف هستند، تمامی این موارد را به صورت فصلی در اختیار بانک مرکزی قرار دهند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در ادامه خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون تلفیق بودجه در بررسی بخش هزینه‌ای تبصره ۱۸ به منظور رشد و پیشرفت کشور از طریق ارتقاء بهره‌وری و توسعه سرمایه‌گذاری‌ها و پایه آمایش سرزمین و همچنین پروژه های دانش بنیان و پیشران با ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت ایراد در ۳۱ استان کشور با موافقت کردند و برای هر استان در گام اول ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفتند ‌

وی افزود: کمیسیون تلفیق در موافقت با حذف بند (ح) تبصره ۱۸ با اداره دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حفظ شخصیت حقوقی مستقل و با رعایت ضوابط زیر نظر رئیس جمهور مخالفت کردند و در ادامه مصوب کردند که دبیرخانه این شورا ذیل وزارت اقتصاد اداره و حکم دبیر مناطق آزاد و ویژه اقتصادی توسط وزیر اقتصاد صادر شود.

زارع در پایان ابراز داشت: همچنین کمیسیون تلفیق بودجه به دولت مجوز داد، تا مبلغ پنج و نیم میلیارد یورو از محل تحویل نفت خام و میعانات گاز صادراتی بر اساس قیمت روز صادراتی، طرح‌های پیشران جدید و نیمه تمام در زمینه خطوط راهبردی ریلی، کریدورهای اصلی جاده‌ای، توسعه سواحل مکران، توسعه و فعال سازی پتروپالایشگاه‌ها و نیروگاه های بزرگ، حفظ و نگهداری و تعمیر تجهیزات راهبردی ناوگان امداد هوایی، تقویت زیرساخت‌های ارتباطی و تاسیساتی واجا، اجرای طرح‌های زیرساخت مناطق آزاد جدید و ... را اجرایی کند.

میرهاشم موسوی در حاشیه مراسم امضای تفاهم نامه همکاری سازمان تامین اجتماعی و سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با موضوع بیمه دانشجویان درباره جزییات و زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: هنوز منتظریم هیئت دولت در این باره تصمیم‌گیری و تصویب کند. این آمادگی وجود دارد که این تعهد را در قبال بازنشستگان به نحو احسن انجام دهیم.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره جزییات و زمان واریز «عیدی» بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: هنوز منتظریم هیئت دولت در این باره تصمیم گیری و تصویب کند. این آمادگی وجود دارد که این تعهد را در قبال بازنشستگان پس از تصویب، به نحو احسن انجام دهیم.

افزایش حقوق

وی ادامه داد: هیئت وزیران باید مبلغ عیدی را اعلام کند و سپس تامین اجتماعی تمهید می‌کند که عیدی را پرداخت کند. مشکلی در این باره نخواهیم داشت و منتظریم این عدد اعلام شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در پاسخ به اینکه آیا عیدی همراه با حقوق بهمن ماه واریز می‌شود؟ گفت: باید ببینیم چه زمانی اعلام می‌کنند؛ مشکلی در پرداخت نداریم.

وی درباره افزایش «حقوق» بازنشستگان تامین اجتماعی نیز گفت: کار در سازمان برنامه و بودجه و مجلس جلو می رود و بعد از اتخاذ تصمیم نهایی اقدامات لازم انجام خواهد شد.

موسوی در پاسخ به اینکه آیا تا پایان سال به نتیجه می‌رسد؟ اظهار کرد: مشخص نیست، چون در حال بررسی هستند و کمیسیون تلفیق در حال بررسی این موضوع بوده و هنوز به جمع بندی نرسیده و جمع‌بندی که بشود ما آمادگی را خواهیم داشت.

آمادگی بیمارستان‌های تامین اجتماعی با شیوع دوباره کرونا/پرداخت هزینه‌های درمان فرقی نکرده

وی درباره ورود به پیک جدید کرونا و میزان آمادگی بیمارستان‌های تامین اجتماعی گفت: اطلاع رسانی در این باره انجام شده بود و در حوزه درمان با آمادگی کامل رصد کردند و تمهیدات و تجهیزات لازم فراهم شده و مشکلی در این باره نداریم. کادر درمان ایثارگرانه در میدان بوده و هستند.

موسوی ادامه داد: پرداخت هزینه های درمان همانند گذشته است و در مراکز ملکی مشکلی نداریم. تعداد بستری نسبت به قبل چندان زیاد نیست و امید است مردم گرفتار نشوند که بخواهند بستری شوند و با درمان سرپایی بهبود یابند. 

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی درباره آخرین وضعیت بیمه رانندگان تاکسی گفت: اختلاف بین سازمان ها را نباید متوجه تامین اجتماعی کرد. تاکسیرانی، اتحادیه وانت بارها، برون‌شهری و غیره ممکن است اختلاف‌هایی در عدد و رقم داشته باشند. ظرفیتی را قانون فراهم کرده و ما استفاده کرده‌ایم و اگر هم ظرفیت دیگری فراهم باشد حتما استفاده می‌کنیم.

موسوی ادامه داد: هفته گذشته دستورالعملی را ابلاغ کردیم که پالایش بیمه رانندگان تاکسی انجام شود تا افرادی که ناحق تحت پوشش قرار گرفته‌اند مشخص شود. ما گفتیم به ازای هر خروجی، افراد جدید که استحقاق داشته باشند می‌توانند تحت پوشش قرار بگیرند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ادامه با بیان اینکه حدود ۳۶ هزار متر پروژه درمانی در کل کشور در دست افتتاح داریم که به ظرفیت درمانی ما اضافه می‌شود، درباره نسخه نویسی الکترونیک گفت: وضعیت نسخه نویسی الکترونیک خوب پیش می‌رود، البته ممکن است مشکلات قطعی و کندی وجود داشته باشد که همکاران رصد کرده و آن را برطرف می‌کنند. از دی ۱۴۰۰ که نسخه نویسی با الزام قانونی همراه شد علی رغم فشار زیادی که به حوزه درمان وارد شد، رشد نسبت به گذشته بسیار خوب بوده و میزان نسخه نویسی به بالای ۷۵ درصد در تهران و بالای ۹۰ درصد در کشور رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه