کالابرگ | کالا کارت | کالا برگ الکترونیک

شارژ کارت یارانه بگیران برای شب یلدا | حساب کالابرگ الکترونیک یارانه بگیران پر شد؟

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تأخیر ۹ ماهه دولت در اجرای قانون کالابرگ الکترونیکی انتقاد کرد و گفت: کاهش مصرف برخی کالاها از جمله شیر، مرغ و تخم مرغ نسبت به ۹ ماه گذشته باعث نگرانی است.

شارژ کارت یارانه بگیران برای شب یلدا | حساب کالابرگ الکترونیک یارانه بگیران پر شد؟
کدخبر : 12488
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح کالابرگ الکترونیک تفاوت‌هایی با کوپن دهه شصت دارد و بیشتر شبیه به پرداخت کمک هزینه نقدی برای خرید کالاهای اساسی است.بحث کوپن یا کالابرگ الکترونیک از تابستان سال ۱۳۹۷ و با افزایش چشمگیر قیمت کالاهای اساسی مطرح شد.بر این اساس قرار اسـت همان کارت ‌بانکی کـه افراد با آن یارانه می گیرند بـه کالابرگ الکترونیک تبدیل شود تا مردم با استفاده از آن از فروشگاه‌ها سهمیه کالا‌های اساسی ‌خودرا دریافت کنند‎ ‎.بر اساس گمانه زنی ها کالابرگ الکترونیک هر چند ماه یکبار شارژ می شود.در ادامه به آخرین اخبار از کالابرگ الکترونیک می پردازیم.

کالابرگ الکترونیک

شهباز حسن پور بیگلری نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در رابطه با نحوه اجرای کالابرگ الکترونیکی گفت: آنچه که سال گذشته در مجلس به عنوان چک سفید امضا به دولت تحویل شد این بود که قیمت سبد معیشتی مردم بر اساس قیمت‌های شهریور سال 1400 باشد و بر همین اساس، اختیارات لازم به دولت محول شد.

وی افزود: یکی از تکالیف دولت، توزیع کالابرگ الکترونیکی بود که بر اساس نیاز خانوارها انجام شود اما برخی خانوارها به استناد آمارها جزو دهک دهم محسوب می‌شوند و نیازی به یارانه معیشتی ندارند.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از تأخیر 9 ماهه دولت در اجرای این قانون انتقاد و خاطرنشان کرد: وزیر کار اخیراً اعلام کرده که توزیع کالابرگ الکترونیکی به صورت آزمایشی قرار است در استان هرمزگان اجرایی شود.

این نماینده مجلس در توضیح بیشتر گفت: طبق گفته وزیر کار، کالابرگ در اختیار افراد گذاشته می‌شود و افرادی که بخواهند از کالابرگ استفاده کنند از پول معیشتی آنها کم خواهد شد.

حسن پور بیگلری معتقد است با توجه به افزایش سرسام آور و یک شبه قیمت برخی کالاها، مبلغی که در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد نمی‌تواند نیازهای آن‌ها را تأمین کند اما قیمت کالاهای اساسی دولتی ثابت و مشخص است و سریعتر هم به دست مردم می‌رسد بنابراین بهتر بود که دولت کالابرگ الکترونیکی را از همان ابتدا با قیمت ثابت توزیع می‌کرد و هر کسی بر اساس نیاز خود از آن استفاده می‌کرد.

حسن پور بیگلری از کاهش مصرف برخی کالاها از جمله شیر، مرغ و تخم مرغ نسبت به 9 ماه گذشته خبرداد و گفت: این موضوع باعث نگرانی است چون ممکن است خانوارها را دچار مشکلات تغذیه‌ای کند و هزینه‌های درمانی دولت را نیز افزایش دهد.

مجلس برای سال جاری با توجه به مجوزی که برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی به دولت داد، آن را موظف به ارائه کالابرگ الکترونیک برای تامین کالاهای اساسی کرد. اما اخیرا با ورود دولت به اجرای قانون بودجه در رابطه با تغییر رویه تامین ارز واردات و اصلاح نظام یارانه‌ای، موضوع نحوه حمایت‌ها مطرح است که اعلام مسئولان دولتی از این حکایت داشت که برای شروع این جریان، دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومانی به حساب خانوارهایی که توسط وزارت رفاه تعیین و دهک بندی شده‌اند، واریز خواهد کرد که این اتفاق افتاد و حساب یارانه بگیران شارژ شد.​

موضع دولت این بود که تا زمانی که بخواهد در مورد کالابرگ الکترونیک زیرساخت‌های لازم را مهیا و اجرایی کند، با توجه به زمانبر بودن آن فعلا پرداخت نقدی انجام داده است. آخرین اخبار درباره پرداخت کالابرگ را با هم در سایت فردا می خوانیم.

سخنگوی اقتصادی دولت اعلام کرد: اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی طی روزهای آینده به طور آزمایشی در یکی از استان‌های جنوبی کشور آغاز می‌شود.

 سید احسان خاندوزی در نشست خبری ماهانه افزود: به محض اینکه این طرح به طور آزمایشی برای کل مردم این استان با موفقیت اجرا شود، می توان برای کل کشور نیز آن را تعمیم داد.

خاندوزی با تاکید بر اینکه این طرح مشکلی از نظر تامین منابع ندارد، خاطر نشان کرد: منابع آن از طریق نظام یارانه که ماهانه ۲۸ هزار میلیارد تومان است، تامین مالی می شود.

وی ادامه داد: نظام کالابرگ الکترونیکی مشکلی در زمینه تامین مالی ندارد اما چون نظام پرداخت یارانه برای جمعیت زیادی از مردم متاثر می کند، لازم بود دولت درباره آمده بودن زیرساخت فنی آن مطمئن شود که تغییر مدیریت در وزارت کار قدری در بهره برداری این پروژه تاخیر انداخت./ ایرنا

کالابرگ الکترونیک

اگرچه رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داده که احتمالا شیوه پرداخت یارانه کمک معیشتی سال آینده نقدی است اما حالا یکی از نمایندگان مجلس از متوقف شدن پرداخت یارانه نقدی و توزیع کالابرگ خبر داده است.

این ادعای جدیدی است که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرده و گفته رییس‌جمهوری در جلسه‌ای اعلام کرده بالای ۸۵ درصد زیرساخت‌های توزیع کالابرگ فراهم شده و به‌زودی در کشور عملیاتی می‌شود.

به عبارتی ابراهیم رئیسی اعلام کرده که به زودی توزیع کالابرگ در کشور آغاز می‌شود و پرداخت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی قطع می‌شود.

این چندمین باری است که در طول سال جاری چنین مساله‌ای مطرح می‌شود. اینکه دولت از یک سو وعده ادامه پرداخت یارانه نقدی را می‌دهد و مجلس بر پرداخت کالای الکترونیک تاکید دارد.

20 آبان ماه هفتمین مرحله یارانه نقدی واریز شد و هنوز این ابهام وجود دارد که آیا دولت می‌خواهد به پرداخت یارانه ادامه دهد و یا آن را قطع خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که دلخواه دولت پرداخت یارانه نقدی است. این مساله را رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره تصمیم‌گیری برای ادامه‌دار بودن پرداخت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی و یا ارائه کالابرگ در لایحه بودجه ۱۴۰۲ گفته بود: هنوز به این مرحله نرسیده‌ایم و فعلا کار بر روی منابع و مصارف در حال انجام است. باید درآمدها و منابع و حقوق‌ها و… مشخص شود و بحث یارانه‌ها در تبصره ۱۴ مورد بررسی قرار می‌گیرد، ولی به احتمال زیاد همین میزان یارانه برای سال آینده ادامه داشته باشد.»

نکته دیگری که مسعود میرکاظمی اعلام کرده بود مساله پرداخت یارانه نقدی 400 هزار تومانی است و صحبتی از یارانه 300 هزار تومانی به میان نیاورده بود.

اما این گفته کاظمی به این معنا نیست که کالابرگ از دستور کار دولت خارج شده است. پیش از این هم احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد گفته بود کالابرگ از دستور کار دولت خارج نشده و قرار است امکان اجرای این طرح بررسی شود. او تاکید کرده بود که ما امیدوارم قبل از پایان سال این کار عملی شود و توزیع کالابرگ از سر گرفته شود.

اما به نظر می‌رسد که دولت می‌خواهد توزیع یارانه نقدی را تا پایان سال ادامه دهد و در لایحه بودجه سال 1402 هم مساله کالابرگ را حذف کند و تنها بر پرداخت یارانه نقدی تاکید کند و مجوز پرداخت آن را از مجلس بگیرد./ تجارت نیوز

اگرچه رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داده که احتمالا شیوه پرداخت یارانه کمک معیشتی سال آینده نقدی است اما حالا یکی از نمایندگان مجلس از متوقف شدن پرداخت یارانه نقدی و توزیع کالابرگ خبر داده است.

این ادعای جدیدی است که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس اعلام کرده و گفته رییس‌جمهوری در جلسه‌ای اعلام کرده بالای ۸۵ درصد زیرساخت‌های توزیع کالابرگ فراهم شده و به‌زودی در کشور عملیاتی می‌شود.

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر کالابرگ منتفی شود، مجلس طرح حمایتی دیگری دارد، اظهار کرد: خیر؛ سیاست یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند.

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در انتقاد به عدم اجرای طرح کالابرگ، اعلام کرد که علت وقفه در انجام این طرح، نبود منابع مالی است نه زیرساخت.

وی همچنین از وجود تناقض در تصمیمات در ایام بودجه پرده برداشت و تاکید کرد: دولت ابتدا باید آثار و پیامدهای مالی هر طرحی را برای شورای نگهبان روشن کند، اگر اصلاحات نیاز بود، مجلس دست به کار شود.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان این‌که بعید می‌دانم اجرای کالابرگ به دلیل نبود زیرساخت به تعویق افتاده باشد، گفت: اجرای طرح کالابرگ مستلزم تامین هزینه است. این امر تا حدودی بار مالی دولت را افزایش می‌دهد. اگر تعللی وجود دارد، به دلیل همین موضوع است.

قادری افزود: اگر دولت بخواهد کالابرگ بین مردم توزیع کند، باید مبالغ بیشتری نسبت به بودجه‌ای که اختصاص یافته، لحاظ کند.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توان خیلی از انتظارات را برآورده کرد، گفت: هزینه جاری دولت اعم از حقوق و یارانه‌ها افزایش پیدا کرده است. هم‌اکنون درآمد دولت پاسخگوی هزینه‌ها نیست. مگر اینکه منابع دیگری برای افزایش درآمد مد نظر دولت باشد.

قادری با تاکید بر اینکه اجرای قانون کالابرگ الکترونیک بر مبنای مابه‌التفاوت نرخ چهار دسته کالای یارانه‌ای با شهریور ۱۴۰۰ است، تصریح کرد: الان دولت در موقعیتی قرار ندارد که بتواند منابع کالابرگ را با منابع پیش‌بینی شده در بودجه تامین کند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در پاسخ به این پرسش که اگر کالابرگ منتفی شود، مجلس طرح حمایتی دیگری دارد، اظهار کرد: خیر؛ سیاست یارانه نقدی ادامه پیدا می‌کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه