یارانه جدید | ثبت نام یارانه جدید

واریز عیدی 500 هزار تومانی دولت به مناسبت شب یلدا | یارانه جدید در حساب سرپرستان خانوار

​مثلا یک خانوار چهار نفره که در هفت ماه گذشته مشمول یارانه نبودند، در مجموع بین ۸ تا ۱۱ میلیون تومان یارانه دریافت کنند در حالی که بعید است دولت معوقات این چند ماه را یکجا واریز کرده باشد.

واریز عیدی 500 هزار تومانی دولت به مناسبت شب یلدا | یارانه جدید در حساب سرپرستان خانوار
کدخبر : 12448
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 بالاخره پس ازمدتها انتظار  وعده یارانه جدید رئیسی عملی شد و به حساب سرپرستان واریز شد. تاکنون هیچ مسئولی در رابطه با پرداخت یارانه جدید موضوعی را مطرح نکرده است اما بر اساس صحبت کارشناسان   یارانه جدید هنوز قابل برداشت نیست.  یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد. در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

یارانه جدید

همزمان با واریز یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از اردیبهشت ماه سال جاری، یارانه برخی از خانوار‌ها قطع شد و در چند ماه گذشته علی‌رغم اعتراض و پیگیری‌های متعدد، یارانه این افراد واریز نشد.

اما حالا سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها جدیدا اعلام کرده که اطلاعات خانوار‌های موجود را بررسی کرده و از مجموع حدود ۶ میلیون نفری که یارانه آن‌ها قطع شده بود، سه میلیون نفر مشمول یارانه جدید شده‌اند.

اما این اطلاعیه اعلام نکرده که آیا یارانه مشمولان جدید هفته گذشته واریز شده یا نه. همچنین زمان واریز معوقات یارانه جاماندگان هم اعلام نشده است.

چون پیش از این بار‌ها مطرح شده بود که اگر خانواری مشمول یارانه باشد و یارانه او به خطا قطع شده باشد، معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. اگر چنین وعده‌ای اجرایی باشد، افرادی که از اردیبهشت ماه یارانه نگرفته‌اند، حدود دو میلیون و ۱۰۰ تا دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان از سازمان هدفمندی یارانه‌ها طلب دارند و این سازمان باید این یارانه را یکجا و یا به تدریج برای مشمولان واریز کند.

 مثلا یک خانوار چهار نفره که در هفت ماه گذشته مشمول یارانه نبودند، در مجموع بین ۸ تا ۱۱ میلیون تومان یارانه دریافت کنند در حالی که بعید است دولت معوقات این چند ماه را یکجا واریز کرده باشد.

پیام‌های مخاطبان نشان می‌دهد برخی از افرادی که تاکنون مشمول یارانه نبودند، این ماه یارانه جدید گرفته‌اند، اما معوقات قبلی برای آن‌ها واریز نشده است.

البته سازمان هدفمندی یارانه‌ها در اطلاعیه جدید خود اعلام کرده که «کل افراد محذوف اردیبهشت ۱۴۰۱، ۵۹۳۰۰۰۰ نفر بودند که از این تعداد ۴۳۰۰۰۰۰ نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد ۳۰۰۰۰۰۰ نفر در دهک‌های درآمدی ١ـ٩ شناخته شدند و مجدداً یارانه ایشان برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.»

بر اساس این ادعا باید یارانه این گروه و معوقات آن واریز شده باشد و مثلا یک خانوار چهار نفره که در هفت ماه گذشته مشمول یارانه نبودند، در مجموع بین ۸ تا ۱۱ میلیون تومان یارانه دریافت کنند در حالی که بعید است دولت معوقات این چند ماه را یکجا واریز کرده باشد.

معیار جدید حذف یارانه اعلام شد

اگرچه حدود سه میلیون نفر به لیست یارانه‌بگیران اضافه شده است، اما سازمان هدفمندی یارانه‌ها از معیار جدیدی برای حذف یارانه نقدی رونمایی کرده است و آن هم دریافت سهمیه دو هزار دلاری سالانه است.

از دو هفته قبل با افزایش قیمت دلار بازار آزاد و اختلاف قیمت آن با دلار توافقی، بسیاری از افراد کارت ملی خود را در ازای ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان به دلالان اجاره می‌دادند تا از طریق آن دلار سهمیه‌ای بخرند.

اما بعد از آن بود که خبر رسید احتمالا اطلاعات این خانوار‌ها به سازمان هدفمندی یارانه‌ها ارسال می‌شود. به‌عبارت دیگر اگر فردی این سهمیه را دریافت کند، اطلاعات مربوط به آن تحت عنوان فعالیت اقتصادی فرد در سامانه رفاه ایرانیان ثبت خواهد شد و ممکن است دهک‌بندی افراد را دستخوش تغییر کند.

پیش از این هم بار‌ها عنوان شده بود که دهک‌بندی خانوار‌ها یک امر متغیر است و ممکن است دهک‌بندی‌ها تغییر کند. حالا باید منتظر ماند و دید آیا ماه آینده یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای قطع می‌شود یا نه.

یارانه جدید

پس از آن بود که سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس گفت یارانه یلدایی مردم استان هرمزگان قطع می‌شود و این گروه یارانه نقدی نمی‌گیرند و به جای آن کالابرگ یا همان کوپن الکترونیک دریافت می‌کنند.

البته هنوز هیچ کدام از مقامات دولتی محل اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک را اعلام نکرده‌اند و مشخص نیست که آیا استان محل اجرای طرح کالابرگ هرمزگان است یا جای دیگر.

بر این اساس می‌توان گفت کل ۹ گروهی که قبل از این مشمول یارانه نقدی بودند همچنان یارانه را دریافت می‌کنند، اما برخی از این افراد مشمول یارانه نقدی می‌شوند و عده معدودی شامل یارانه غیرنقدی.

در صورت صحت حرف خاندوزی، یارانه آذرماه آخرین یارانه نقدی است که مردم دریافت می‌کنند و بعد از این یارانه یلدایی، مردم سراسر کشور مجبور به دریافت کالابرگ هستند.

البته دولت چندان با پرداخت کالابرگ موافق نیست و بیشتر مدافع پرداخت یارانه نقدی است. حتی رئیس سازمان برنامه و بودجه هم گفته بود که سال آینده دولت یارانه ۴۰۰ هزار تومانی پرداخت می‌کند.

برخی معتقدند که دولت بر اساس بودجه سال جاری موظف به پرداخت یارانه نقدی است، اما این احتمال وجود دارد که در لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۲، دولت به سمت پرداخت یارانه نقدی برگردد و آن را توزیع کند.

پیش از این هم برخی از اقتصاددانان اعلام کرده بودند که اصولا زمانی که دولت بین مردم پول یا همان یارانه نقدی توزیع می‌کند به سادگی نمی‌تواند آن را حذف کند و باید به پرداخت آن ادامه بدهد.

نگرانی دیگری که در این باره وجود دارد این است که آیا دولت می‌تواند طرح توزیع کالابرگ را به درستی و بدون خطا اجرا کند یا نه. این نگرانی عمد‌های است که سبب شده این طرح تاکنون اجرا نشود.

به عبارت دیگر اجرای چنین طرح عظیمی در ۳۱ استان کشور نیاز به زیرساخت و بستر‌هایی دارد؛ بستر‌هایی که بخشی از بدنه دولت می‌گوید آن را ایجاد کرده و مشکلی در اجرا وجود ندارد، اما بخش دیگر میگویند این زیرساخت‌ها جواب نمی‌دهد و احتمالا دولت در اجرای این طرح عظیم با مشکل مواجه می‌شود.

اما نگاه مردم چیست و آن‌ها طرفدار پرداخت یارانه نقدی هستند یا یارانه کالایی؟ از سال ۸۹ تاکنون دولت هر ماه یارانه نقدی را به حساب مردم واریز کرده است. یارانه‌ای که علی رغم ارزش اسمی و واقعی آن به مردم این اجازه را داده که خودشان درباره نحوه هزینه کرد آن تصمیم بگیرند. اما حالا دولت می‌گوید که مردم باید کالابرگ دریافت کنند و همین مساله باعث واکنش مردم شده است.

بسیاری از آن‌ها میگویند یارانه پرداختی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی یک خانوار چهار نفره به حدود یک میلیون و ۲۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان می‌رسد و بسیاری از آن‌ها از این یارانه برای پرداخت اجاره و یا سایر هزینه‌های خود استفاده میکنند. در نتیجه تصمیم میگیرند خودشان تصمیم‌گیرنده شیوه هزینه کرد یارانه باشند نه اینکه دولت برای آن‌ها تصمیم بگیرند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • ناشناس
    0

    یارانه نقدی بدیدلطفا مانیاز داریم مشکل داریم کرایه خانه میدیم دکتر داریم پول دارومیدیم

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه