حقوق بازنشستگان | معوقات بازنشستگان

سورپرایز شب یلدایی رئیسی برای بازنشستگان | واریزی جدید دولت برای بازنشستگان

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام اینکه از ۹ آذر پاداش خدمت بازنشستگان پرداخت می شود گفت: هر دستگاهی اسامی را بفرستد، پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهیم.

سورپرایز شب یلدایی رئیسی برای بازنشستگان | واریزی جدید دولت برای بازنشستگان
کدخبر : 12436
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

 مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود بودجه سال ۱۴۰۲ در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شده است چه زمانی به صحن دولت خواهد و چه زمانی به مجلس می‌رسد، گفت: کار کمیسیون تمام شده است. از یکشنبه هم بودجه به صورت دو شیفت صبح و بعدازظهر در صحن دولت بررسی می‌شود.

  به دلیل این‌که امسال تبصره‌ها به کمیسیون رفت، دستگاه‌ها آمدند نقطه نظراتشان را گفتند و کمیسیون هم تا آنجا که امکان داشت، نظرات را اعمال کرد.

 قوانین دائمی را جدا کردیم و  قرار است یه صورت جداگانه طبق یک لایحه  به مجلس شورای بدهیم. یعنی در قانون بودجه یکساله قانون دائمی را تغییر ندادیم.

 جلساتی برای بررسی بودجه سال ۱۴۰۲ برگزار شد‌ و طی ۲‌ الی ۳ روز دستگاه‌ها  به صورت مرتب حضور پیدا کردند و نظرات‌شان را گفتند ان‌شاالله به دلیل این‌که در کمیسیون تخصصی بررسی‌ها صورت گرفت، در این دوره بررسی بودجه وقت کمتری در دولت خواهد گرفت.

 بحث این‌بود که ابتدا برنامه بیاید اما به دلیل آن‌که نظر برگشت قرار شد رویبودجه کار شود ما روی هر دو؛ هم لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و برنامه توسعه هفتم همزمان کار می‌کنیم.

  امیدواریم بحث بودجه باتوجه به این‌که در کمیسیون فرعی کارش به اتمام رسیده است و از سوی دیگر هم قرار است از روز یکشنبه در ۲ نوبت صبح و بعد ازظهر کار بررسی‌اش در دولت  شروع شود، در زمان خودش به مجلس برود.

 بلافاصله هم بعد از این‌که بررسی احکام بودجه به اتمام برسد، بررسی احکام برنامه هفتم توسعه را به تدریج وارد دولت می‌کنیم.

 ان‌شالله تا پایان آذرماه بودجه تقدیم  مجلس می‌شود زیرا امسال کمیسیونی تشکیل شد که بررسی در دولت را تسریع می‌کند.

 پرداخت پاداش بازنشستگان از روز چهارشنبه ۹ آذرماه آغاز شده است و هر دستگاهی اسامی را بفرستد، پرداخت‌هایشان را انجام می‌دهیم.

حقوق بازنشستگان

علیرضا حیدری گفت: کاهش ارزش پول و افزایش نرخ تورم به این معنا است که کارگران و بازنشستگان ارزش کار خود را به کسانی می‌دهند که هیچ زحمتی نکشیده‌اند.

علیرضا حیدری (نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) در جلسه‌ی اتحادیه‌پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن اشاره به افزایش نرخ تورم گفت: چند سال است که از طریق افزایش نرخ تورم، کسری بودجه را از جیب افراد ضعیف جامعه و حقوق‌بگیران می‌گیرند. درواقع تورم به نوعی مالیات دادن است حالا سوال این است که چرا باید هزینه‌های کشور در حوزه‌های مختلف را ما پرداخت کنیم؟

وی ادامه داد: این وضعیت متوجه سیاستهای دولت‌ها است. در این وضعیت افرادی که صاحب زمین و مسکن و بورس و غیره هستند سود می‌کنند و در مقابل حقوق بگیران بیشترین ضرر را می‌کنند. در واقع از جیب ما پول خارج می‌شود و به جیب کسانی می‌رود که هیچ زحمتی نمی‌کشند.

حیدری گفت: کاهش ارزش پول و افزایش نرخ تورم به این معنا است که کارگران و بازنشستگان ارزش کار خود را به کسانی می‌دهند که هیچ زحمتی نکشیده‌اند. دولت‌ها متوجه نیستند با این سیاست‌ها چه بلایی بر سرِ فقرا و حقوق‌بگیران می‌آورند و فقر را گسترش می‌دهند.

نایب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری گفت: من معتقدم این مسائل بیشتر از مسائل مربوط به افزایش حقوق و دستمزد سالیانه مهم است چراکه افزایش نرخ تورم اثر افزایش دستمزد را هم از بین می‌برد و قدرت خرید را کاهش می‌دهد.

حیدری با بیان اینکه چه کسی باید پاسخگو باشد، گفت: صحبتهای من دقیقا متوجه دولت، شخص رییس‌جمهور و وزاری اقتصادی دولت است. سال گذشته ارز ۲۴ تومان بود و الان ۴۰ درصد به ان افزوده شده است. همه‌ی قیمت‌ها خود را با این تطبیق می‌دهند. در این وضعیت تکلیف حداقل‌بگیر و مستمری بگیر چه می‌شود؟ چه کسی پاسخگو خواهد بود؟

وی ادامه داد: با توجه به نرخ تورم ارزش ۵میلیون و ۶۰۰ تومانِ اول سال به کمتر از ۳ میلیون تومان رسیده است. این فشار اقتصادی قابل تحمل نیست. دولت چه تصویری برای ما ترسیم می‌کند؟ وضعیتِ درمان چه می‌شود؟ اینها را دولت باید پاسخگو باشد. دولت باید راه‌حلی داشته باشد.

این فعال کارگری گفت: مسائلی مثل متناسب‌سازی و افزایش حقوق، صرفا می‌تواند بخشی از مشکل ما و عقب‌ماندگی مزدی را جبران کند و مسئله‌ی اصلی این سیاستهای دولت است. مقصر این وضعیت سیاستِ نهادهایی مثل مجلس و دولت است. وقتی ارز ۴۲۰۰ تومانی را برمی‌دارند مشخص است که به این وضعیت می‌رسیم.

حیدری در ادامه به ترمیم حقوق کارگران و بازنشستگان دولت اشاره کرد و گفت: سال‌های گذشته تفاوت حقوق حداقل‌بگیر شاغل و بازنشسته در بخش کشوری و لشکری و تامین اجتماعی زیر صدهزار تومان بود اما با مصوبه‌ی اخیر دولت این تفاوت به یک میلیون تومان رسید. امروز حداقل‌بگیر بخش دولتی ۶میلیون و ۶۰۰ می‌گیرد و حداقل‌بگیر بخش خصوصی ۵ میلیون ۶۰۰ می‌گیرد. این نشان‌دهنده‌‎ی جبران دوگانه است و ما باید برای این عقب‌ماندگی تلاش جدی داشته باشیم.

هنوز اراده‌ای برای پرداخت ۹۰ هزار میلیارد تومانِ تامین اجتماعی وجود ندارد و این در شرایطی‌ست که با ورود به نهمین ماه از سال، هنوز ۲۵ درصد متناسب‌سازی سال قبلِ بازنشستگان کارگری باقیمانده است؛

فعالان صنفی بازنشستگان انتظار دارند این باقیمانده نهایتاً تا دی ماه تعیین تکلیف شود؛ و اینجا سوالاتِ بدون پاسخی وجود دارد: چرا این میزان اینرسی و مقاومت برای تخصیص بودجه یک اعتبار پیش‌بینی شده در قانون وجود دارد؛ چرا دولت ابتدا به تکالیف قانونی عمل نمی‌کند و بعد مزد برخی از خواص را افزایش دهد؟

مسئله بعدی، ضرورت ترمیم مزدِ مشمولان قانون کار در نیمه دوم سال است؛ ترمیم مزد به اندازه سبد معیشت حداقلی نیز یک الزام اساسی‌ست که مدام نادیده گرفته می‌شود. حسین حبیبی (عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) معتقد است «بایستی شورای‌عالی کار مزد کارگران را برای نیمه دوم سال ترمیم کند؛ دولت فقط به فکر زیرمجموعه‌های خودش است و می‌خواهد رضایت آنها را با ترمیم‌های گوناگون جلب کند؛ هیچ توجهی به بحران معیشت کارگران ندارند؛ مزد کارگران در گروی تصمیم شورای‌عالی کار است و باید یک تصمیم کلی گرفته شود؛ کارفرمایان تا تحت فشار و اجبار قرار نگیرند حاضر به افزایش دستمزد کارگران نمی‌شوند».

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه