کارکنان دولت | کارمندان

خبر مهم برای کارکنان دولت | تصمیم نهایی برای ازایش حقوق کارکنان دولت

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی به اظهارنظر کارشناسی «لایحه متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری» پرداخت.

خبر مهم برای کارکنان دولت | تصمیم نهایی برای ازایش حقوق کارکنان دولت
کدخبر : 11483
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

به طور کلی به افرادی که توسط ارگان‌های دولتی استخدام می‌شوند کارکنان دولت گفته می شوند.پر‌ واضح است که کارکنان دولت از امنیت شغلی و مزایای بیشتری نسبت به باقی شاغلین در کشور برخوردار هستند.کارکنان دولت ، مطابق « قانون مدیریت خدمات کشوری » مصوب 1386 از حقوق و مزایای متعددی برخوردار می باشند.طرح ساماندهی کارکنان دولت به زودی در مجلس به اتمام می رسد.در ادمه به آخرین خبر از کارکنان دولت می پردازیم.

کارکنان دولت

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اعلام کرد:‌ افزایش حقوق کارکنان دولت، عادلانه اما خلاف اصول بودجه‌ریزی است و حتی با سند تحول دولت که توسط ریاست محترم جمهور ابلاغ شده نیز مغایر می‌باشد.

بر اساس این گزارش این لایحه از منظر عدالت در نظام پرداخت مثبت ارزیابی می شود، اما دارای ایراداتی است که نیازمند اصلاح است.

در این اظهار نظر آمده است:‌در سال های اخیر اهمیت قوانین بودجه سنواتی در تعیین مناسبات حقوق و مزایای کارکنان دولت افزایش یافته و این قوانین موقت یک ساله به یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در کارآمدی نظام جبران خدمات کارکنان دولت مبدل شده اند.

این در حالی است که سازوکارهای افزایش حقوق و مزایای کارکنان دولت در قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و همچنین مصوبات شورای عالی کار در خصوص تعیین حداقل دستمزد و سایر سطوح مزدی سال ۱۴۰۱، موجب بروز برخی مسائل و چالش ها در نظام جبران خدمات کارکنان دولت گردید و در این امتداد لایحه «متناسب سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری» با توجه به تکالیف دولت در اجرای قوانین، از جمله قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و ضرورت حمایت از کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشگری و استمرار عدالت در نظام پرداخت‌ها و بهبود معیشت آنان، با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.

با این حال برخلاف اصول بودجه‌ریزی، این لایحه که به افزایش مستمر هزینه‌های دولت منجر می‌شود، فاقد منابع درآمدی پایدار بوده و از این منظر حتی با سند تحول دولت که توسط ریاست محترم جمهور ابلاغ شده نیز مغایر می‌باشد.

در این امتداد دوفوریت و کلیات لایحه مذکور به ترتیب در جلسات مورخ ۱۴۰۱/۷/۱۷ و ۱۴۰۱/۷/۲۴ صحن علنی مجلس به تصویب رسیده و پس از تصویب کلیات، به منظور رفع ابهامات و اصلاح جزئیات، مجددا به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارجاع شد. کمیسیون مذکور نیز در تاریخ ۱۴۰۱/۷/۲۵، گزارش خود را در خصوص لایحه حاضر به صحن مجلس ارسال کرد.

  وزیر اقتصاد گفت: امیدواریم با تصویب مجلس و با توجه به دوفوریتی بودن لایحه، در شورای نگهبان هم تأیید شود و در یکی دو هفته آینده اجرایی شود.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران درباره لایحه دولت به منظور افزایش حقوق و دستمزد کارکنان دولت و دریافتی بازنشستگان که هم‌اکنون در مجلس است، گفت: منابع لازم در نظر گرفته شده تا منجر به کسری بودجه نشود.

وی افزود: امیدواریم با تصویب مجلس و با توجه به دوفوریتی بودن لایحه، در شورای نگهبان هم تأیید شود و در یکی دو هفته آینده اجرایی شود.

محسن زنگنه افزود: بر اساس لایحه پیشنهادی دولت با عنوان "لایحـه متناسـب سـازی حقـوق کارکنـان دولـت و بازنشستگان کشوری و لشکری" از ابتدای مهر ماه امسال حقوق تمامی کارکنان دولتی که مشمول قانون خدمات کشوری و لشکری هستند در حقوق پایه حدود سه هزار امتیاز که معادل بیش از یک میلیون تومان است اعمال خواهد شد.

وی با بیان این که حق عائله‌مندی ۲ برابر و تقریباً بین پنج تا ۲۰ درصد حقوق‌های مختلف افزایش خواهد یافت ادامه داد: در حوزه اقشار آسیب‌پذیر که از طرف بهزیستی و کمیته امداد حمایت می‌شوند، بین ۱۵ تا ۳۰ درصد کمک معیشت افزایش خواهد یافت.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی به فقدان عدالت در پرداختی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اشاره کرد و افزود: بر این اساس فوق‌العاده ویژه همه دستگاه‌ها تا ۳۵ درصد افزایش می‌یابد.

زنگنه در ارتباط با میزان افزایش دریافتی حقوق بازنشستگان نیز گفت: حداقل ۹۰۰ هزار تومان به حقوق بازنشستگان اضافه خواهد شد.

وی در خصوص منابع مالی این میزان افزایش اظهار کرد: به همین منظور افزون بر ۵۰ هزار میلیارد تومان در بودجه امسال دولت پیش بینی شده‌ است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه