حقوق بازنشستگان | معوقات بازنشستگان

خبر مهم درباره معوقات حقوق بازنشستگان | چگونگی پرداخت معوقات بازنشستگان

بازنشستگان تامین اجتماعی که میزانی دریافتی آن بیش از حداقل بود،‌ در شهریورماه امسال بر اساس مصوبه شورای عالی کار مشمول دریافت ۳۸ درصد افزایش حقوق به‌علاوه ۵۱۵ هزار تومان مبلغ ثابت شدند درحالی‌که در ۵ ماه ابتدای سال فقط ۱۰ درصد افزایش حقوق به آنها تعلق گرفت.

خبر  مهم درباره معوقات حقوق بازنشستگان | چگونگی پرداخت معوقات بازنشستگان
کدخبر : 11477
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

حمید حاج‌اسماعیلی، فعال حوزه کارگری، می‌گوید: بازنشستگان تامین اجتماعی مطمئن باشند که واریز معوقات آنها حتما انجام خواهد شد چون مصوبه آن قطعی شده و قرار شده است معوقات از آبان‌ماه واریز شود.

 

پس از آن، قرار شد مابه‌التفاوت ۵ ماه ابتدای سال در نیمه دوم سال به مستمری‌بگیران پرداخت شود. ماه مهر هم سپری شد اما از پرداخت معوقات خبری نشد! آخرین اخبار از معوقات مستمری‌بگیران تامین اجتماعی می‌گوید که این معوقات از ماه جاری به حساب بازنشستگان واریز می‌شود.

«حمید حاج‌اسماعیلی»، فعال حوزه کارگری، در این باره می‌گوید: بازنشستگان مطمئن باشند که واریز معوقات حتما انجام خواهد شد چون مصوبه آن قطعی شده و الان دو ماه است که افزایش‌ها با احکام جدید صورت می‌گیرد و احکامی که صادر شده است زمان اجرای آنها از ۱۴۰۱/۰۱/۰۱ است. بنابراین، معوقات به طور جدی پیگیری می‌شود.

این کارشناس بازار کار در مورد زمان قطعی واریز معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی می‌افزاید: قرار شده است معوقات از آبان‌ماه واریز شود.

وی در مورد اینکه پرداخت معوقات افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی به صورت یکجا خواهد بود یا ماه به ماه انجام می‌شود، بیان می‌کند: طبق قول و قراری که خود سازمان تامین اجتماعی تعهد کرده، معوقات ماه به ماه تا پایان سال پرداخت می شود. معوقه فروردین‌ماه در آبان‌؛ معوقه اردیبهشت در آذر؛ معوقه خردادماه در دی؛ معوقه تیرماه در بهمن؛ و معوقه ماه مرداد هم اسفندماه پرداخت می‌شود.

این فعال حوزه کارگری در مورد اینکه حقوق آبان‌ماه مستمری‌بگیران تامین اجتماعی چقدر خواهد بود؟ می‌گوید: پرداخت معوقات به افراد با رقم‌های مختلف خواهد بود و افزایش‌ها برای هر کسی نسبت به حقوق دریافتی او تخصیص پیدا می‌کند که این رقم پرداختی می‌تواند از ۵۰۰ هزار تا ۶-۷ میلیون تومان باشد.

در کنار معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی، حق مسکن کارگران نیز هنوز آن رقمی نیست که شورای عالی کار مصوب کرده است.

شورای عالی کار، حق مسکن کارگران برای سال ۱۴۰۱ را ۶۵۰ هزار تومان در ماه تعیین کرد، اما هیئت دولت در زمان ابلاغ این مصوبه آن را به ۵۵۰ هزار تومان کاهش داد.

کارشناس بازار کار در این باره می‌گوید: دولت این کار را برای توجیه تغییراتی که درجهت افزایش مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی انجام داده بود، انجام داد. درواقع، دولت قصد داشت با کاهش حق مسکن کارگران اقدام غیرقانونی خود در خصوص مستمری بازنشستگان را توجیه کند.

حاج‌اسماعیلی درباره اینکه حق مسکن کارگران چه زمانی اعمال خواهد شد، می‌افزاید: مطمئنا حق مسکن کارگران هم در همین روزها در هیئت دولت تصویب می‌شود. یکی از دلایلی که به نظر می‌رسد باعث تعویق این مصوبه شده، این است که دبیرخانه‌ای که کار مقدمات برگزاری جلسات هیئت دولت را بر عهده دارد باید این مهم را در دستور کار بگذارد که هنوز این مهم انجام نشده است.

این فعال حوزه کار با بیان اینکه در هیچ کدام از دولت‌های قبل نسبت به مشکلات کارگران و حقوق‌بگیران توجه جدی نشد، می‌افزاید: ۱۰۰ هزار تومان رقمی نیست و با تورم روزافزون هیچ ارزشی ندارد اما با توجه به مشکلات اقتصادی کارگران و نارضایتی‌ای که وجود دارد و با توجه به اینکه اِعمال حق مسکن کارگری امری قانونی است و اقدام دولت در تغییر آن غیرقانونی بوده، بنابراین باید مصوبه حق مسکن هر چه سریع‌تر در جلسات هیئت دولت تصویب نهایی بشود.

حاج‌اسماعیلی با تاکید بر اینکه اهمال در این زمینه به صلاح نیست، می‌افزاید: با ارتباطات دوسویه مردم و مسئولان بخش زیادی از مشکلات کشور حل می‌شود و مواردی از جمله حق مسکن کارگری حق مسلم آنهاست.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه