حقوق بازنشستگان | معوقات بازنشستگان

خبر خوش برای این گروه از بازنشستگان | افزایش 100 درصدی حقوق بازنشستگان

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبات جدید کمیسیون متبوعش درباره لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: پس از تصویب کلیات این لایحه در جلسه علنی به‌دلیل وجود ابهاماتی لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون بازگردانده شد.

خبر خوش برای این گروه از بازنشستگان | افزایش 100 درصدی حقوق بازنشستگان
کدخبر : 11359
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

با مصوبه مقرر شد که حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان به‌علاوه ۵ درصد افزایش و حقوق کارکنان دولت به‌میزان یک میلیون تومان افزایش یابد.

جبار کوچکی‌نژاد عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مصوبات جدید کمیسیون متبوعش درباره لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، گفت: پس از تصویب کلیات این لایحه در جلسه علنی به‌دلیل وجود ابهاماتی لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون بازگردانده شد.

وی در توضیح مصوبات جلسه اخیر کمیسیون برنامه و بودجه درباره افزایش حقوق کارکنان دولت، گفت: با مصوبه روز گذشته مقرر شد که حقوق بازنشستگان ۹۰۰ هزار تومان به‌علاوه ۵ درصد افزایش و حقوق کارکنان دولت به‌میزان یک میلیون تومان افزایش یابد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه حق عائله‌مندی و حق اولاد به‌ترتیب ۵۰ درصد و ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد، ادامه داد: همچنین کف حقوق رزمندگان بالای ۲۵ درصد به ۵ میلیون و ششصد هزار تومان و کف حقوق رزمندگان معسر ۴ میلیون و ششصد هزار تومان  تعیین شد.

کوچکی‌نژاد تأکید کرد: همچنین با مصوبه کمیسیون  برنامه و بودجه به‌میزان ۳۰ درصد به مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی اضافه خواهد شد.

نماینده رشت در مجلس با تأکید بر اینکه افزایش حقوق‌ها از اول مهرماه اعمال می‌شود، گفت: کار بررسی روی این لایحه در کمیسیون برنامه و بودجه به پایان رسیده است و لایحه جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه شده است و فردا در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی قرار می‌گیرد.

حقوق بازنشستگان

​حمیدرضا حاجی بابایی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: ما ۹۰۰ هزار تومان به بازنشستگان و یک میلیون تومان به کارمندان شاغل اضافه کردیم، پیش بینی دولت در منابع تا به امروز به ما اعلام شد، ما نیز چهار روز از هشت صبح تا ۱۰ شب جلسه تشکیل دادیم و در خصوص اعداد و ارقام صحبت کردیم تا نه مشکلی برای دولت ایجاد شود و هم بتوانیم وضعیت بازنشستگان و کارمندان را ساماندهی کنیم.

وی افزود: در کل افزایش حقوق بازنشستگان مطابق آنچه که دولت گفته صورت می‌گیرد و ابهامی وجود ندارد. فقط ۳۰۰۰ میلیارد تومان در خصوص سقف بسته شده اختلاف نظر وجود دارد. ۲۰۰۰ میلیارد برای کمیته امداد و ۱۰۰۰ میلیارد برای ایثارگران. وگرنه سقف بودجه افزایش چشمگیری نیافته است. حال دولت می‌تواند در خصوص کمیته امداد و ایثارگران اجازه دهد و یا ندهد. ما باید متناسب با شرایط کشور به جمع‌بندی برسیم.

علیرضا امیری، عضو هیات رئیسه کانون عالی بازنشستگان کشور اظهار کرد: معوقات پنج ماهه افزایش ۳۸ درصدی حقوق بازنشستگان مهمترین مطالبه جامعه بازنشستگی کشور است که طی پیگیری‌هایی که از طریق وزارت کار و کمیسیون اجتماعی مجلس صورت گرفته است، مقرر شده که از آبان‌ماه این معوقات پرداخت شود.

شورای عالی کار باید در خصوص حقوق و دستمزد سال آینده بازنشستگان با آنالیز دقیق تورم و افزایش قیمت تصمیم گیری کند تا معیشت و زندگی روزمره این قشر با مشکلات جدی‌تری مواجه نشود.

او مشکلات مالی و نقدینگی سازمان تامین اجتماعی را دلیل معوقات بیان کرد و افزود: کسری ماهانه حدود ۹ هزار میلیارد تومان بودجه سازمان تامین اجتماعی مانعی در برابر پرداخت معوقات است، اما این سازمان متعهد شده از محل فروش اموال و کمک دولت از محل ۹۰ هزار میلیارد تومان مصوبه مجلس شورای اسلامی مبلغ ۴۵ هزار میلیارد تومان بابت معوقات و بدهی مراکز درمانی طرف قرار دارد سازمان را از آبان ماه امسال پرداخت کند و تا پایان سال هیچ معوقه‌ای باقی نماند.

رییس کانون کارگران بازنشسته و مستمری بگیر تأمین اجتماعی استان مرکزی در ادامه گفت: پرداخت ۲۵ درصد باقیمانده طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از دیگر مطالبات جامعه بازنشستگی است.

وی افزود: شورای عالی کار باید در خصوص حقوق و دستمزد سال آینده بازنشستگان با آنالیز دقیق تورم و افزایش قیمت تصمیم گیری کند تا معیشت و زندگی روزمره این قشر با مشکلات جدی‌تری مواجه نشود.

امیری تصریح کرد: جامعه بازنشستگی به عنوان پیشکسوتان عرصه کار و تولید به دلیل مشکلات اقتصادی در اداره زندگی روزمره ناتوان هستند و از دولت و مجلس توقع چاره‌اندیشی برای برطرف شدن آن دارند.

وی در خصوص درمان بازنشستگان نیز گفت: شرایط سنی بازنشستگان و امراض گوناگون شغلی که در آنها بجامانده است می‌طلبد تا از خدمات درمانی مناسب‌تری برخوردار شوند. با توجه به میزان مستمری ناچیز دریافتی به نسبت تورم و نیز افزایش هزینه‌های درمان، جامعه بازنشستگی در معالجه بیماری‌هایی که بر اثر کهولت سن با آن مواجه می‌شوند، درمانده‌اند و بیمه‌های مکمل درمان نیز پاسخگوی هزینه های درمان بیماری نیست.

ارتقای عدالت محوری در نظام جبران خدمات کارکنان و بازنشستگان بخش عمومی، در سال‌های اخیر به یکی از مهم‌ترین مطالبات کارکنان و بازنشستگان بخش عمومی تبدیل شده و لایحه «متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان کشوری و لشکری» در پاسخ به این مطالبه ارائه شده است. مرکز پژوهش‌های مجلس گرچه نقدهایی از منظر مطابقت با قوانین به این لایحه وارد کرده اما درمجموع نتیجه آن را مطلوب دانسته است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه