بیمه بازنشستگان | بیمه بازنشستگان تامین اجتماعی

بیمه شدگان تامین اجتماعی بخوانند | شگفتانه مجلس برای بیمه بازنشستگان

طرح نقل‌وانتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی تصویب شد.

بیمه شدگان تامین اجتماعی بخوانند | شگفتانه مجلس برای بیمه بازنشستگان
کدخبر : 11210
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 

به منظور ارتقاء خدمات رفاهی در بخش درمان و کاهش هزینه‌های درمانی برای بازنشستگان امکان بهره‌مندی از  بیمه بازنشستگان وجود دارد. خدمات بیمه بازنشستگان به صورت جبران بخشی از هزینه‌های درمانی بیمه شدگان است.صندوق بازنشستگی برای جبران و پرداخت بیشتر هزینه های درمان به  بازنشستگان طرح تکمیلی بیمه بازنشستگان را اجرایی کرده است.بسیاری از بازنشستگان از این طرح ناراضی هستند و معتقدند بیمه بازنشستگان از کارایی لازم برخوردار نیست. در ادامه به آخرین خبر از بیمه بازنشستگان می پردازیم.

بیمه بازنشستگان

تصمیم مجلس درباره وجوه سوابق بیمه قابل انتقال بین صندوق‌های بازنشستگی مشخص شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی، گزارش شور دوم کمیسیون اجتماعی در مورد طرح نقل‌وانتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی را که در جلسات قبلی به کمیسیون ارجاع شده بود بررسی کرده و ماده ۴ این طرح را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۴ این طرح؛ صندوق مبداء مکلف است وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی سال‌های قابل انتقال به صندوق مقصد را براساس آخرین نرخ سود اوراق مشارکت یک ساله اعلامی از سوی بانک مرکزی در زمان درخواست، محاسبه و به روزرسانی ‌نموده و به صندوق مقصد پرداخت نماید.

مابه‌التفاوت مربوط به وجوه حق بیمه یا کسور بازنشستگی بر اساس آخرین حقوق و مزایای مبنای برداشت کسور بازنشستگی یا حق بیمه در صندوق قبلی یا حقوق و مزایای مشمول کسر حق بیمه در زمان تقاضا نزد صندوق مقصد (هر کدام که بیشتر است) ضرب در تعداد ماه‌های سنوات قابل قبول در صندوق بازنشستگی مقصد و بر اساس نرخ مورد عمل صندوق‌های بازنشستگی (قبل از تصویب این قانون) توسط صندوق مقصد محاسبه می‌گردد که پس از کسر وجوه منتقله از سوی صندوق مبداء از بیمه شده اخذ می‌گردد.

تبصره- اعتبارات لازم برای اجرای این قانون از محل منابع داخلی و سود سرمایه گذاری صندوق ها و سازمان های بازنشستگی و افراد ذی نفع تامین می شود و ایثارگران تابع قوانین و مقررات خاص خود می باشند.

بیمه بازنشستگان

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی خبر داد که هزینه خدمات درمانی بیمه شدگان بالا ۶۵ سال تامین اجتماعی به صفر رسیده است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی خبر داد که هزینه خدمات درمانی بیمه شدگان بالا ۶۵ سال تامین اجتماعی به صفر رسیده است.

هزینه خدمات درمانی بیمه شدگان بالا ۶۵ سال تامین اجتماعی به صفر رسید.

شهرام غفاری، مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی گفت: هزینه بستری بیمه شدگان ۶۵ سال به بالای سازمان تامین اجتماعی در مراکز درمانی دولتی و دانشگاهی صفر شد. پ‍یش از این فقط در بیمارستان‌های ملکی سازمان تامین اجتماعی چنین خدماتی ارائه می‌شد.

طرح قانون نقل‌وانتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی که شور اول آن در جلسه ششم بهمن‌ماه مورخ ۱۴۰۰ به ‌تصویب مجلس شورای اسلامی ‌رسید، جهت بررسی جزییات در شور دوم به کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی‌ ارجاع و در نهایت در جلسه سوم خردادماه امسال با اصلاحاتی در عنوان و متن به ‌تصویب رسید.

با استفاده از قانون نقل‌وانتقال سوابق بیمه‌ای تمام افراد دارای سابقه بیمه در هر صندوق با میزان ۱۰ سال پرداخت حق بیمه امکان بهره‌مندی از خدمات بازنشستگی هر صندوق بیمه‌ای را خواهند داشت.

این طرح در نهایت روز یکشنبه ۲۳ مردادماه امسال مصوب و نمایندگان مجلس با الحاق یک تبصره به ماده (۶) طرح نقل‌وانتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی، با آن موافقت کردند. بر اساس این طرح، بازنشستگان با پرداختی حق بیمه بیشتر از پنج سال و کمتر از ۱۰ سال بیمه‌پردازی، امکان پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز برای بهره‌مندی از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی صندوق‌های بیمه‌ای را دارند.

در ماده (۶) طرح نقل‌وانتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی آمده است: «آن دسته از مشمولان ماده (۲) که تمایل به نقل‌وانتقال سوابق بیمه مطابق مواد (۳) و (۴) این قانون را ندارند و یا به صورت اختیاری یا اجباری و یا به هر دلیل از شمول قوانین و مقررات صندوق مربوط خارج شده و مشترک صندوق دیگری محسوب می‌شوند، در چارچوب شرایط بندهای «الف» تا «خ» این ماده می‌توانند درخواست برقراری (مستمری جمع) کنند.»

سوابق بیمه‌ای این افراد طبق قانون تا زمان احراز شرایط برقراری مستمری (بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت)، کماکان در صندوق قبلی محفوظ می‌ماند. در بندهای «الف» تا «خ» این ماده نحوه احراز شرایط برقراری مستمری، شناسایی بازماندن واجد شرایط، چگونگی احراز شرایط بازنشستگی بیمه‌شدگان و میزان افزایش سالانه مستمری آنها و میزان مستمری ماهانه قابل پرداخت در هر یک از صندوق‌های بازنشستگی آمده است.

از دیگر مطالب بندهای این طرح، برقراری مستمری استحقاقی متناسب با سنوات بیمه‌پردازی، داشتن شرط برقراری مستمری و دارا بودن سن و سابقه لازم برای بازنشستگی بر اساس قوانین و مقررات مربوطه و افزایش میزان مستمری بازنشستگی، ازکارافتادگی و مجموع مستمری بازماندگان مطابق سایر مستمری‌بگیران آن صندوق است.حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز درباره این طرح اظهار داشت: «یکی از بحث‌های مورد نیاز جهت بررسی طرح‌های حوزه بازنشستگی، بحث انتقال سابقه بیمه از صندوقی به صندوق دیگر است؛ چراکه بر اساس قوانین قبلی، صندوق‌ها سوابق خارج از صندوق خود را نمی‌پذیرفتند.» وی گفت: «بر اساس طرح نمایندگان در صحن علنی مجلس، صندوق‌ها مکلفند سابقه افراد واجد شرایط بازنشستگی سایر صندوق‌ها را به عنوان سابقه بپذیرند.»

وی در ادامه عنوان کرد: «البته مجلس شورای اسلامی ‌نیز این موضوع را هم تصویب کرده است.» سخنگوی کمیسیون اجتماعی خاطرنشان کرد: «در ماده (۵) این طرح آمده است کسانی که عضو صندوق عشایری، روستایی و کشاورزی بوده و قبلاً سابقه آنها از سوی سایر صندوق‌ها پذیرفته نمی‌شد، این صندوق‌ها مکلفند سابقه افراد در سایر صندوق‌ها را بپذیرند.» این نماینده مجلس یازدهم گفت: «در ماده (۵) خاطرنشان شده که با پرداخت مابه التفاوت و داشتن سابقه ۳۰ یا ۳۵ سال، سوابق افراد در صندوق‌های مختلف بیمه‌ای به عنوان سابقه بیمه منظور شود.»

مهدی شکوری مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی در پاسخ به این سؤال آتیه‌نو که موضوع دریافت حقوق بازنشستگانی با کمتر از ۱۰ سال سابقه بیمه چه مزایایی برای سازمان دارد، اظهار داشت: «این موضوع مربوط به ماده (۶) قانون نقل‌وانتقال سوابق بیمه یا بازنشستگی بین صندوق‌های بازنشستگی و تجمیع سوابق بیمه‌ای اشخاص دارای سابقه کمتر از ۱۰ سال است.

وی با اشاره به این موضوع که نمایندگان مجلس مقرر کردند، فرد بازنشسته با بیش از پنج سال و کمتر از ۱۰ سال حق بیمه و پرداخت کسری ماه‌ها و یا سنوات تا ۱۰ سال به نرخ روز از مزایای حقوق و یا مستمری بازنشستگی استفاده خواهد کرد، گفت: «قانون تبصره ماده (۶) چند ماده آن تصویب شده اما چند ماده دیگر آن هنوز باقی ‌مانده است.»

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه