بیمه زنان خانه دار | بیمه دختران

سورپرایز ویژه دولت برای زنان خانه دار | جزییات تازه از حق بیمه زنان خانه دار

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی گفت: امکان پرداخت حق بیمه ادوار گذشته در طرح بیمه زنان خانه‌دار وجود ندارد.

سورپرایز ویژه دولت برای زنان خانه دار | جزییات تازه از حق بیمه زنان خانه دار
کدخبر : 11176
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

طرح بیمه زنان خانه‌دار، یکی از برنامه‌هایی است که مبتنی بر مطالبات زنان در زمینه حمایت‌های اجتماعی مطرح شد. طرح بیمه زنان خانه دار پس از نظارت‌های لازم قرار است به زودی اجرایی شود. بانوان خانه‌دار در گذر زمان به انواع و اقسام بیماری‌ها و حوادث دچار می‌شوند. پس داشتن بیمه زنان خانه‌دار برای آن‌ها اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد. زنان خانه دار می‌بایست برای داشتن بیمه زنان خانه دار  پس از عقد قرارداد از خدمات و مزایای بیمه تامین اجتماعی مورد نظر استفاده کنید.در ادامه به آخرین خبر از طرح بیمه زنان خانه دار می پردازیم.

بیمه زنان خانه دار

مهدی شکوری درباره پرداخت حق بیمه ادوار گذشته در طرح "بیمه زنان خانه‌دار" اظهار کرد: امکان پرداخت حق بیمه ادوار گذشته در این طرح وجود ندارد؛ اما زنان خانه‌دار با انعقاد قرارداد مجدد، می‌توانند نسبت به تداوم پرداخت حق بیمه اقدام و در صورت احراز شرایط قانونی از حمایت‌های بیمه‌ای مربوطه استفاده کنند.

او  توضیح داد: مهلت قانونی پرداخت حق بیمه هر ماه برای زنان خانه‌دار حداکثر تا پایان دو ماه بعد است. به عنوان مثال، عدم پرداخت حق بیمه به مدت ۵ ماه برابر با حذف بیمه خواهد بود.

شکوری خاطرنشان کرد: بنابراین به زنان خانه‌دار توصیه می‌شود که در پرداخت حق بیمه و سوابق بیمه‌ای خود وقفه ایجاد نکنند. با گذشت زمان و اتمام مهلت قانونی بیمه‌پردازی، امکان تکمیل سوابق گذشته و در واقع پر کردن خلأ سوابق وجود نخواهد داشت.

حق‌بیمه زنان خانه‌دار در ۳ نرخ ۱۲ درصد (برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی)، ۱۴ درصد (بازنشستگی و فوت؛ پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) و ۱۸ درصد (بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی) ارائه می‌شود و تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله در سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند.

در مورد زنان بیش از ۵۰ سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود و زنانی که حداقل دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشند، از اعمال سقف سنی مقرر معاف می‌شوند.

نداشتن پوشش بیمه و بازنشستگی یکی از شرایط استفاده از بیمه زنان خانه‌دار است و بانوان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه اجباری بوده و باید حق بیمه آن‌ها توسط کارفرمای مربوطه (مطابق با قانون تأمین اجتماعی) به سازمان پرداخت شود و این جمعیت در صورت اشتغال و دریافت (برقراری) بیمه تامین اجتماعی نمی‌توانند بیمه زنان خانه‌دار را نیز با هدف دریافت دو مستمری در دوران بازنشستگی ادامه دهند.

امکان حذف سابقه و نیز بازگرداندن حق بیمه دریافتی هم در این طرح وجود نداشته و سوابق بیمه‌ای نزد سازمان تأمین اجتماعی محفوظ است؛ در صورت رسیدن به شرایط بازنشستگی و یا احراز سایر شرایط قانونی برای دریافت خدمات از این سازمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت و به محض اشتغال به کار و پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما، سوابق بیمه زنان خانه‌دار به سابقه جدید بیمه اضافه می‌شود.

متقاضیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

بیمه زنان خانه دار

«بیمه زنان خانه‌دار» ذیل طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، امکان دریافت مستمری بازنشستگی و ازکارافتادگی را برای زنان غیرشاغل فراهم می‌آورد، اما آیا در صورت انصراف از این طرح، امکان دریافت مبالغ پرداختی به سازمان تأمین‌ اجتماعی وجود دارد؟

​مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی درباره بازپرداخت مبالغ دریافتی توسط سازمان تامین اجتماعی در طرح بیمه زنان خانه‌دار گفت: امکان حذف سابقه تأمین اجتماعی و نیز بازگرداندن حق بیمه دریافتی در این طرح وجود ندارد.

مهدی شکوری توضیح داد: در این طرح، سوابق بیمه‌ای نزد سازمان تأمین اجتماعی محفوظ است و در صورت رسیدن به شرایط بازنشستگی و یا احراز سایر شرایط قانونی برای دریافت خدمات از این سازمان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی یادآور شد: در حقیقت سوابق بیمه زنان خانه‌دار همچون سایر سوابق بیمه‌پردازی تأمین اجتماعی است و به محض اشتغال به کار و پرداخت حق بیمه از سوی کارفرما، سوابق بیمه زنان خانه‌دار به سابقه جدید بیمه نیز اضافه می‌شود.

 مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی پیش از این نیز در گفت وگو با ایرنا گفته بود: زنان خانه‌دار در صورت اشتغال و دریافت (برقراری) بیمه تامین اجتماعی نمی‌توانند بیمه زنان خانه‌دار را نیز با هدف دریافت دو مستمری در دوران بازنشستگی ادامه دهند.

نداشتن پوشش بیمه و بازنشستگی یکی از شرایط استفاده از بیمه زنان خانه‌دار است و بانوان شاغل در کارگاه‌های مشمول قانون تامین اجتماعی تحت پوشش بیمه اجباری بوده و باید حق بیمه آنها توسط کارفرمای مربوطه (مطابق با قانون تأمین اجتماعی) به سازمان پرداخت شود.

حق‌بیمه زنان خانه‌دار در ۳ نرخ ۱۲ درصد (برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی)، ۱۴ درصد (بازنشستگی و فوت؛ پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) و ۱۸ درصد (بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی) ارائه شده و تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ سال در سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند.

حق‌بیمه زنان خانه‌دار در ۳ نرخ ۱۲ درصد (برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی)، ۱۴ درصد (بازنشستگی و فوت؛ پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) و ۱۸ درصد (بازنشستگی، فوت و ازکارافتادگی) ارائه می‌شود

در مورد زنان بیش از ۵۰ سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود و زنانی که حداقل دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشند، از اعمال سقف سنی مقرر معاف می‌شوند.

تقاضیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

زنان خانه دار و دختران مانند بسیاری از اقشار کشور می توانند تحت پوشش تامین اجتماعی قرار بگیرند و از خدمات تامین اجتماعی استفاده کنند.

بانوان بیش از ۵۰ سال نیز در صورت دارا بودن سوابق بیمه پردازی قبلی، معادل سال‌های بیمه پردازی به شرط سنی آنها افزوده می شود. به عنوان مثال اگر دوسال سابقه بیمه داشته باشند می توانند در خواست بیمه بدهند. البته متقاضیانی که دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی هستند از اعمال شرط سنی مقرر معاف می‌شوند.

مزایای بیمه زنان خانه دار و دختران

بیمه شدگان اجباری با پرداخت حق بیمه توسط کافرمایان بیمه می شوند، اما بیمه شدگان با ماهیت اختیاری از جمله زنان و دختران راسا مبادرت به بیمه پردازی می‌کنند. تامین امنیت اقتصادی زنان به خصوص در دوران پیری (دریافت مستمری) و از کارفتادگی از مزایای بیمه برای زنان است.

بانوانی که تحت تکفل پدر خود هستند، تنها از حمایت درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره مند می شوند. ثبت نام و بیمه پردازی در بیمه زنان خانه دار، موقعیت بانوان را از بیمه شده تبعی به بیمه شده اصلی تغییر می دهد و با این کار، بانوان از خدمات بازنشستگی و سایر تعهدات بلندمدت تأمین اجتماعی برخوردار می شوند.

ضمن اینکه این مزیت ویژه برای بانوان ایجاد شده است که امکان تداوم استفاده از خدمات درمانی بیمه همسر یا پدر نیز برای آنان فراهم است و زنان خانه داری که از بیمه پدر خود استفاده می کنند، نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از خدمات درمانی نخواهند داشت.

انتخابی بودن نرخ حق بیمه و دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه

سه نوع نرخ حق بیمه برای بیمه زنان خانه دار و دختران تعریف شده است که متقاضی می تواند یکی از آنها را انتخاب کند. دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه این گروه نیز بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب است که زنان متقاضی بیمه می توانند متناسب با سن و سابقه بیمه‌ای، دستمزد مورد نظر را انتخاب کنند.

نرخ حق بیمه ۱۲ درصد شامل تعهدات بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی می شود. نرخ دیگر ۱۴ درصد است که تعهد بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی برای آن تعریف شده است. کامل ترین نوع تعهدات بیمه‌ای در نرخ ۱۸ درصد است که شامل بازنشستگی، از کارافتادگی و فوت است.

البته این نرخ‌ها، فقط مربوط به سهم بیمه شده است و علاوه بر آن، دو درصد نیز سهم کمک دولت است که از بیمه شده مطالبه نمی‌شود و دولت آن را پرداخت می کند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه