بیمه شدن زنان خانه‌دار | بیمه شدن دختران مجرد

شرایط ویژه برای بیمه زنان خانه دار | استقبال بی نظیر از بیمه زنان خانه دار

تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله سراسر کشور می‌توانند از حمایت‌های مقرر در قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد بهره‌مند شوند. برخورداری از این حمایت‌ها نیازمند تأهل و سابقه بیمه‌پردازی نیست.

شرایط ویژه برای بیمه زنان خانه دار | استقبال بی نظیر از بیمه زنان خانه دار
کدخبر : 3436
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

معاون بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی گفت: طرح های بزرگ و تاثیرگذاری در یک سال گذشته در سازمان تامین اجتماعی پیاده سازی شد.

وی با اشاره به اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی اظهار داشت: از سال‌های گذشته بیمه برای زنان خانه دار، دانشجویان، کارفرمایان و…، در دستور کار بوده اما به نظر می‌رسد فعالیت‌ها در این زمینه باید بیشتر شود. در یکی دو ماه گذشته با اطلاع رسانی بیشتر و توسعه آی تی بیمه زنان خانه دار نزدیک ۲ برابر رشد داشته است.

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی گفت: کمیته راهبری گسترش پوشش بیمه‌ای در سازمان تأمین اجتماعی با مشارکت واحدهای مختلف تشکیل شده و در این کمیته دستورالعملی تهیه و به زودی به تمامی استان‌ها ابلاغ می‌شود.

بیمه زنان خانه‌دار از جمله حمایت‌‌هایی است که به آسانی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به زنان ارائه می‌شود. فرآیند ورود به جمع بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی بر اساس این قانون به سادگی انجام می‌شود.

مشمولین این قانون تمامی زنان ۱۸ تا ۵۰ ساله هستند و در خصوص افراد بالای ۵۰ سال نیز میزان سابقه بیمه‌پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می‌شود.

از دیگر ویژگی‌های خاص بیمه زنان خانه‌دار امکان انتخاب نرخ پرداخت حق‌بیمه و دستمزد بر مبنای پرداخت حق‌بیمه است.

نرخ پرداخت حق‌بیمه زنان خانه‌دار

نرخ پرداخت حق‌بیمه زنان خانه‌دار برای برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی ۱۲ درصد است. همچنین برای بازنشستگی و فوت(پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) ۱۴ درصد و بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی ۱۸ درصد است.

شایان ذکر است در مواردی که دستمزد انتخابی متقاضی بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد، ضریب دستمزد انتخابی نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار همواره در سنوات آتی رعایت می‌شود.

انتخابی بودن استفاده از خدمات درمانی از دیگر مزایای طرح بیمه زنان خانه دار است.

به عبارت دیگر در صورتی‌که زنان متقاضی استفاده از این نوع بیمه تحت تکفل پدر، مادر یا همسر خود بوده و از این طریق از مزایای درمانی سازمان تأمین اجتماعی برخوردار باشند، نیازی به پرداخت حق سرانه درمان نیست.

در غیراین‌صورت می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب، از خدمات درمانی طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی نیز برخوردار شوند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، متقاضیان می‌توانند بدون مراجعه حضوری به شعب تامین اجتماعی و با ورود به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تامین اجتماعی به آدرس اینترنتی www.es.tamin.ir نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کنند.

بیمه زنان خانه دار

بیمه تامین اجتماعی یکی از بیمه‌های مطرح و کارآمد برای همگان است. بیمه زنان خانه دار تامین اجتماعی نیز یکی از همین بیمه‌هاست. این بیمه مخصوص زنان خانه‌دار در رده‌های سنی مختلف است. همانطور که می‌دانید بانوان خانه‌دار در گذر زمان به انواع و اقسام بیماری‌ها و حوادث دچار می‌شوند. پس داشتن بیمه تامین اجتماعی زنان خانه‌دار برای آن‌ها اهمیت ویژ‌ه‌ای دارد. شما می‌بایست برای داشتن این بیمه پس از عقد قرارداد از خدمات و مزایای بیمه تامین اجتماعی مورد نظر استفاده کنید.

برای ثبت نام بیمه تامین اجتماعی زنان خانه‌دار می‌بایست با مراجعه به یکی از شعب سازمان تامین اجتماعی در محل سکونت خود به صورت حضوری اقدامات لازم را صورت بخشید. در ادامه هم در خصوص مزایای این نوع از بیمه ها صحبت خواهد شد. سپس  در خصوص چگونگی ثبت نام آن ها بحث به میان خواهد آمد. پس در صورتی که شما نیز جزء زنان خانه دار هستید با ما تا پایان همراه باشید.

یکی از دغدغه‌های زنان خانه داری که شغل دیگری ندارند؛ داشتن بیمه است. آن‌ها می‌توانند ضمن استفاده از پوشش‌های بیمه‌ای، پشتوانه ای برای آینده خود و فرزندان خویش داشته باشند. بر همین اساس، این دسته از خانم‌ها( مجرد یا متاهل) می‌توانند در رده سنی ۱۸ تا ۵۰ سال از خدمات و پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند.پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر نسبت به ثبت نام بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار اقدام نمایید. با این کار می‌توانید در طول مدت بیمه‌ای از پوشش‌های بیمه تامین اجتماعی استفاده کنید.

شرایط احراز بیمه تامین اجتماعی برای زنان خانه دار

برای داشتن این بیمه، داشتن شرایط و ضوابط زیر الزام آور می باشد:

شرایط سنی بیمه زنان خانه دار

اولین شرط احراز بیمه خانم‌های خانه دار، شرایط سنی آن‌ها است. خانم‌های خانه‌داری می‌توانند از این بیمه‌نامه استفاده کنند که سن آن ها حد فاصل ۱۸ تا ۵۰ سال باشد. بنابراین ثبت نام بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار برای خانم‌هایی که سن آن‌ها کمتر یا بیشتر از آن باشند، با محدودیت مواجه است.

برای خانم های بالای ۵۰ سال سن، سابقه بیمه پردازی قبلی به حداکثر سن مورد نظر اضافه می­‌شود. به شرطی درخواست وی پذیرفته شده می‌باشد که بایستی معادل هر سالی که از ۵۰ سال گذشته باشد؛ دارای سابقه پرداخت حق بیمه قبلی باشد. به این ترتیب که خانم خانه داری که ۵۵ ساله است و درخواست قرارداد و خرید بیمه تامین اجتماعی دارد، باید حتما دارای ۵ سال سابقه پرداخت میزان حق بیمه زنان خانه دار قبلی باشد.

یکی از مهم ترین مزایای طرح بیمه زنان خانه‌­دار، در انتخابی بودن استفاده از خدمات درمانی است. در صورتی که زنان خانه­‌دار متقاضی تحت تکفل پدر، مادر یا همسر خود بوده و از مزایای درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره می‌برند، نیازی ندارند که حق سرانه درمان پرداخت کنند. آن­ها می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان از خدمات درمانی مراکز ملکی و همچنین طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی استفاده کنند.

زمان اجرایی شدن طرح بیمه زنان خانه دار

درواقع بیمه زنان خانه‌دار زیرمجموعه بیمه صاحبان کار مشاغل آزاد است. این بیمه جزء بیمه اختیاری سازمان تامین اجتماعی محسوب می‌شود. اجرا شدن این بیمه از سال ۸۷ شروع شد. خانم‌هایی که این بیمه را خریداری کرده‌اند می‌توانند از خدمات بازنشستگی، از کار افتادگی، خدمات فوت، خدمات درمانی و… استفاده کنند. کافی‌ست ماهانه حدود ۲۲۰ هزارتومان حق بیمه را به شرکت بیمه پرداخت نمایند.

بیمه زنان خانه دار

بیمه زنان خانه دار برای چه کسانی مناسب است؟

این بیمه برای زنان خانه‌داری که بی وقفه در منزل به فعالیت می‌پردازند مناسب است. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید شرایط زیر را مطالعه کرده و آگاهی خود را در این زمینه افزایش دهید. بیمه زنان خانه دار برای بانوان زیر مناسب است:

خانم هایی که شاغل نیستند و در هیچ سازمانی استخدام نیستند.

افرادی که با دریافت مزد از کارگاه های مشمول قانون تامین اجتماعی مشغول به کار هستند.

خانم هایی که برای مدتی مشغول به کار بودند و دارای سابقه پرداخت حق بیمه هستند. اما حالا خانه‌دارند، می توانند با پرداخت مشخص شده میزان حق بیمه زنان خانه دار از خدمات مخصوص بهره مند شوند

سوابق قبلی بیمه برای خانم‌های فاقد شغل

ممکن است خانم‌های خانه‌دار تا پیش از عقد قرارداد و ثبت نام بیمه تامین اجتماعی سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، در این صورت سوابق قبلی آن ها به هنگام بازنشستگی محاسبه می‌شود.

بهره‌مندی از امتیازهای مختلف بیمه زنان خانه‌دار

با ثبت نام بیمه تامین اجتماعی، خانم‌های خانه دار می‌توانند از امتیازهایی همچون:

بیمه از کار افتادگی

فوت پیش از بازنشستگی و پس از آن ( البته در صورتی که در قرارداد این مسئله قید شده باشد

بهره مندی از حقوق بازنشستگی پس از پایان مدت زمان قراردا

استفاده از دفترچه درمانی (در صورت واریز کردن حق سرانه درمان)

و… بهره مند شوند.

البته باید به یاد داشت که خانم‌های خانه دار نمی‌توانند از تعهدات کوتاه مدتی همچون: کمک هزینه ازدواج، هزینه روزهای بیماری و ایام بارداری با وجود ثبت نام بیمه تامین اجتماعی استفاده کنند. ولی از سایر امتیازها می توانند بهره‌مند گردند.

معایب بیمه زنان خانه دار

با تمامی مزایایی که برای بیمه زنان خانه مطرح شد؛ اما به هر حال، معایبی هم برای آن وجود دارد. بهتر است که قبل از تهیه بیمه‌نامه، این موارد هم در نظر گرفته شوند:

از آنجا که زن خانه دار فعالیت اقتصادی ندارد و همسر وی ممکن است که درآمد بالایی هم نداشته باشد، پرداخت حق بیمه ممکن است که برای همه امکان‌پذیر نباشد.

مبلغ حق بیمه پرداختی بدون بازگشت بوده و امکان دریافت وام یا بازخرید آن وجود ندارد.

مبلغ و مستمری پرداختی بعد از فوت به بازماندگان کم است و بر اساس قانون انحصار وراثت، مقدار این مبلغ تعیین خواهد شد.

شرایط سنی تعیین شده ممکن است که برای همه زنان خانه دار در نقاط مختلف کشور مناسب نباشد. در حقیقت انعطاف‌پذیری زیادی ندارد. بیشتر زنان خانه دار در حال حاضر بالای ۵۵ سال سن دارند. البته امکان بیمه شدن این افراد وجود دارد؛ اما شرایط آن بسیار خاص است.

در خصوص مواردی مانند بارداری، بیماری و حوادث، مبلغی به عنوان تعهد پرداخت نخواهد شد.

زنان خانه‌دار دارای ۲۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه می‌توانند پس از عبور از سن ۵۵ سالگی با این بیمه تامین اجتماعی بازنشسته شده و از این سازمان مستمری دریافت نمایند. بنابراین بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار می‌تواند در زمان بازنشستگی یک سرمایه خوب و مطمئن به شمار آید.

بیمه زنان خانه دار

بیمه درمانی برای فرزندان با بیمه خانم های خانه دار

در صورتی که شما خانم خانه‌دار هستید و همسر شما نیز پوشش بیمه ای ندارد، می‌توانید با پرداخت حق سرانه درمان، فرزندان خود را بیمه درمانی کنید.

میزان مبلغ زنان خانه‌دار در سال ۱۴۰۰ چقدر است؟

 حق بیمه زنان خانه دار در سال ۱۴۰۰ با توجه به فرمول زیر محاسبه می شود:

حداقل دستمزد روزانه در سال ۱۴۰۰ به مدت یک ماه (۳۱ یا۳۰ روزه) * نرخ انتخابی سهم بیمه شده = مبلغ حق بیمه برای یک ماه

البته زنان خانه دار می‌توانند با پرداخت حق بیمه حداقل ۳۱۸ هزار تومان از مزایای بازنشستگی در آخر استفاده کنند.

حداقل دستمزد روزانه را وزارت کار و رفاه اجتماعی و تعاون مشخص می‌کنند. نرخ انتخابی سهم بیمه بسته به خود فرد دارد.  از بین سه گزینه ۱۲، ۱۴ و ۱۸ انتخاب خواهد شد که در قسمت قبل به طور واضح توضیح دادیم. سپس این دو عدد در تعداد روزهای یک ماه ضرب می‌شود و مبلغ پرداختی ماهانه مشخص خواهد شد.

فرآیند ثبت نام بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار

اگر خانم خانه‌دار هستید یا مدت زمانی مشغول به کار بوده و حتی سابقه پرداخت حق بیمه هم دارید، می‌توانید با مراجعه به نزدیک ترین شعبه سازمان تامین اجتماعی در سطح شهر محل سکونت خود به صورت حضوری نسبت به ثبت نام بیمه اقدام نمایید.

مدارک لازم برای تهیه بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار

 پیش از فرآیند ثبت نام بیمه زنان خانه دار، می بایست  مدارک لازم را تهیه کنید که به قرار زیر می باشند:

شناسنامه و کپی از تمامی صفحات آن

کارت ملی و کپی از آن

یک قطعه عکس سه در چهار

پر کردن فرم مربوط به بیمه زنان خانه دار

پس از تهیه مدارک و مراجعه به یکی از کارگزاری‌های مجاز بیمه‌تامین اجتماعی در شهر محل سکونت خود می‌توانید نسبت به ثبت نام بیمه زنان خانه دار اقدام نمایید.

ضمن این‌که می‌توانید درخواست دفترچه بیمه کنید. برای این‌کار می‌بایست گزینه درمان را انتخاب کنید. در صورتی که سابقه بیمه داشته باشید؛ باید حتما مدت زمان سوابق قبلی خود را به کارگزاری اطلاع دهید. با انجام این فرآیند و انتخاب نوع درصد بیمه به صورت ۱۲، ۱۴ یا ۱۸ درصد و آگاهی از مزایای هر یک از آن‌ها فرآیند ثبت نام و تهیه بیمه تامین اجتماعی زنان خانه دار را به پیش ببرید.

میزان حقوق بازنشستگی زنان خانه دار

شاید یکی از سوالات و ابهامات اصلی در خصوص میزان حقوق بازنشستگی زنان خانه دار و چگونگی محاسبه آن‌ها باشد.  خانم‌هایی که به ثبت نام بیمه تامین اجتماعی زنان خانه‌دار روی آورده‌اند؛ ضمن استفاده از پوشش های بیمه ای یک چشم به سرمایه گذاری و دریافت حقوق و مستمری پس از پایان بازنشستگی خود دارند. در واقع می‌توانند معیشت خود را در آن برهه زمانی تامین نمایند.

شرایط بازنشستگی بیمه زنان خانه دار به چه صورت است؟

خانم هایی که سن ۴۵ سال دارند و دارای۳۰ سال سابقه هستند

خانم هایی که سن ۵۵ سال را دارد و حداقل ۲۰ سال سابقه دارند

افرادی که دارای سن ۴۲ برای مشمولیت قانون کار با ۲۰ سال سابقه کار

خانم هایی که دارای ۲۰ سال سابقه متوالی یا ۲۵ سال سابقه متناوب و در شرایط سخت و زیان آور مشغول به کار هستند.

خانم های دارای ۲۰ سال سابقه، بدون شروط سنی بازنشستگی برای جانبازان

داشتن ۵۵ سال سن و حداقل ۵ سال سابقه متناسب با سنوات پرداخت بیمه

داشتن ۳۵ سال سابقه بدون شرط سنی

خانم‌هایی که حداقل ۲۰ سال سابقه و ۴۵ سال سن برای معلولان عادی

بیمه زنان خانه دار

خانم‌های دارای ۵۵ سال سن و سابقه پرداخت بیمه بین ۱۰ الی ۲۰ سال می توانند درخواست بازنشستگی کنند. اما مستمری شخص به میزان سنوات پرداخت حق بیمه است. یعنی چیزی بین ۱۰ الی ۲۰ روز. اگر هم حقوق وی از مقدار حداقل پایین تر باشد، امکان افزایش حقوق وجود ندارد.

خانم‌های دارای ۵۵ سال سن با سابقه زیر ده سال با پرداخت حق بیمه سال های باقی‌مانده تا ۱۰ سال امکان بازنشستگی شان با دریافت ده روز حقوق وجود دارد. در این شرایط، میزان حقوق بازنشستگی بیمه زنان خانه دار از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کمتر است و امکان افزایش آن هم وجود ندارد.

باید به این نکته توجه داشته باشید کهمیزان حق بیمه زنان خانه دار و حقوق بازنشستگی هر یک از آن ها یکی نیست و بستگی به شرایط مختلف دارد. اصلی ترین مسئله در این راستا درصد حق بیمه پرداختی شما در حین قرارداد می باشد که به صورت ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد می باشد که به ترتیب میزان حقوق بازنشستگی بیمه زنان خانه دار بسته به شرایط زیر متفاوت خواهد بود:

اگر بیمه شده‌ای با درصد ۱۲ درصد پیش از بازنشستگی فوت کند؛ مستمری به خانواده وی پرداخت نمی شود؛ برعکس، در صورتی که پس از بازنشستگی فوت نماید، خانواده وی از مستمری بیمه شده فوت شده می توانند استفاده کنند. هزینه پرداختی ماهانه بیمه ۱۲ درصدی حدود ۲۳۰ هزارتومان است.

بیمه‌گزاری که حق بیمه ۱۴ درصد را پرداخت کرده باشد؛ برخلاف مورد بالا هیچ فرقی نمی کند که پیش از بازنشستگی یا پس از آن فوت کرده باشد. در هر صورت مستمری به خانواده وی تعلق می گیرد. میزان حق بیمه پرداختی ۱۴ درصدی حدود ۲۶۷ هزار تومان است.

خانواده فرد بیمه شده ای که وی حق بیمه ۱۸ درصد را انتخاب کرده باشد؛ نیز در هر صورت یعنی در صورت فوت قبل و بعد از بازنشستگی  فرد بیمه شده می توانند مستمری را دریافت نمایند. افزون بر این مورد فرد بیمه شده ای که حق بیمه ۱۸ درصدی را پرداخت کرده است؛ می تواند از پوشش از کارافتادگی و خدمات درمانی نیز بهره مند شود.برای تحت پوشش قرارگرفتن این نوع بیمه می‌بایست حدود ۳۴۳ هزار تومان ماهانه پرداخت نمایید.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه