قیمت مرغ | قیمت مرغ امروز

ریزش شدید قیمت مرغ در بازار | قیمت مرغ کیلویی چند؟

قیمت مرغ برای تنظیم بازار ۴۰هزار تومان اعلام شد.

ریزش شدید قیمت مرغ در بازار | قیمت مرغ کیلویی چند؟
کدخبر : 10971
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

چندی پیش قیمت مرغ به صورت ناگهانی افزایش یافت و اعتراضات مردم را برانگیخت. کاهش یا افزایش قیمت مرغ پس از گوشت قرمز، نقش مهمی را برای مردم در بازار دارد. قیمت مرغ در بازار روزانه، از مسائل اقتصادی پر حاشیه است که با کوچکترین تغییرات در آنها، واکنش های مختلف مردم برانگیخته می شود. افزایش قیمت مرغ تا چندی پیش، سبب خرید هجومی افراد در پروتئینی ها می شد، اما این بار مردم به استقبال کمی برای خرید گوشت مرغ پرداختند. قیمت مرغ همچنان تداوم ندارد و ممکن است همچنان افزایش یابد.

قیمت مرغ

پیش از این قیمت مرغ مصوب ۶۰ هزار تومان اعلام شده بود و حالا قرار است برای جلوگیری از افزایش قیمت این کالای اساسی و تنظیم بازار مرغ با قیمت پایین‌تری روانه بازار شود.

 سرپرست جهاد کشاورزی استان تهران از عرضه گسترده مرغ منجمد با قیمت ۴۰هزار تومان در بازار خبر داد.

جبرئیل برادری گفت: این قیمت، ۵ هزار تومان کمتر از قیمت مصوب است و برای تنظیم بازار عرضه می‌شود.

برادری اظهار کرد: با توجه به روند افزایشی قیمت گوشت مرغ گرم در بازار و در راستای رفاه حال مصرف‌کنندگان، عرضه گوشت مرغ منجمد در تمامی مراکز عرضه اعم از فروشگاه‌های زنجیره‌ای، صنوف منتخب و سازمان میادین آغاز شد.

وی افزود: با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و شرکت پشتیبانی امور دام با هدف تسریع در تنظیم بازار این کالای اساسی، هر کیلوگرم مرغ منجمد با کاهش پنج هزار تومانی نسبت به قیمت مصوب با قیمت ۴۰ هزارتومان عرضه می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی استان تهران بیان کرد: واحدهای صنفی و فروشگاه‌ها می‌توانند برای دریافت مرغ منجمد به‌طور عمده و توزیع به شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران مراجعه کنند.

در هفته‌ای که گذشت مسعود امراللهی، مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به روسای جهاد کشاورزی استان‌های سیستان و بلوچستان، چهار محال و بختیاری، کرمان، خراسان رضوی، خوزستان، کرمانشاه و تهران با موضوع نظارت بر مرغداری‌های بالای ۴۳ روز نوشت:

حسب دستور صادره برای جلوگیری از افزایش قیمت و تأمین گوشت مرغ موردنیاز در بازار استان‌ها مقتضی است دستور فرمایید مدیران بازرسی طی یک اقدام ضرب‌الاجل با همکاری معاونت امور دام، معاونت بازرگانی و حراست استان‌ها لیست کلیه مرغداری‌هایی که بیش از ۴۳ روز از زمان جوجه روزی آن‌ها می‌گذرد استخراج نمایید. چنانچه این مرغداری‌ها از کشتار مرغ ممانعت به عمل می‌آورند با بهره‌گیری از ظرفیت بسیج پلیس مبارزه با مفاسد اقتصادی و با هماهنگی دادستانی استان‌ها با مراجعه به این مرغداری‌ها در صورت عدم ارسال مرغ به کشتارگاه‌ها و احراز تخلف، برخورد جدی اعمال شود و پرونده متخلفین به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال گردد.

بنابراین گزارش قیمت مرغ در روزهای اخیر افزایش یافته است. نرخ این محصول در برخی از فروشگاه‌ها بالاتر از نرخ مصوب هرکیلوگرم ۶۰هزار تومانی خود به فروش می‌رسد.

قیمت مرغ

ارزیابی آخرین وضعیت بازار مرغ و تخم مرغ

افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و دلایل فروش برخی از این محصولات بیشتر از نرخ مصوب در میز اقتصاد امروز مطرح و بررسی شد.

 امروز  موضوع میز اقتصاد در خصوص  روند بازار مرغ، تخم مرغ و لبنیات بود که با حضور مسئولان این بخش و مدیران اتحادیه ها  برگزار شد.

سوال : علت روند افزایشی قیمت مرغ چیست؟

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی :  این قیمتی که برای مرغ اعلام شده غیر کارشناسی است و مورد تایید ما نیست و موجب زیان تولید کنندگان است. تقاضای مرغداران این است که این نرخ اصلاح شود برای اینکه اشتغال به خطر نیفتد، تولید متوقف نشود و پایدار باشد و مرغ مورد نیاز تامین شود، مرغداران هر روز بیش از صد و ده میلیارد تومان زیان می‌دهند.

چه مشکلی وجود دارد وقتی تمام جوانب دیده شده است؟

دماوندی نژاد معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی: تا قبل از ۲/۲۲ که طرح مردمی سازی یارانه ها اجرا شود ما قیمت ها و مصوبه هایی برای مرغ و تخم مرغ داشتیم و بر اساس آن و نسبت به جریان آن در مراکز خرده فروشی و عمده فروشی قیمت ها برآورد و مشخص شده بود ،مطالعات ما مبتنی بر عوامل و مولفه های تولید است که در اختیارمان قرار می‌گیرد و به قیمتی توافقی می‌رسیم و قیمت تامین می‌شود.

افزایش هزینه های  تولید مدنظر تولید کنندگان است و از ما می‌خواهند که به آن توجه کنیم.قیمت مرغ در مراکز عمده فروشی کمتر از قیمتی بود که ما تعیین کرده بودیم  و این محل نگرانی تولید کنندگان بوده است.از طریق شرکت پشتیبانی امور دام بیست و پنج هزار تن مرغ از منابع داخلی خریداری و انبار شده  است .

وقتی قیمت به آن قیمت تعیین شده نزدیک شد ما خرید را متوقف کردیم. میانگین قیمت در  ماه گذشته ۵۴ هزار و پانصد تومان بوده و میانگین امروز ۵۸ هزار و دویست تومان. 

چرا قیمت  از این نرخ مصوب  تجاوز می کند؟

دماوندی نژاد: متاسفانه مکانیزم خرده فروشی ما متعادل و مبتنی بر قوانین و آن شرکت مربوطه نیست.تولید کننده همچنان تولید می‌کند و کار خود را ادامه می‌دهد. البته همکاران ناظر ما وظایف خودشان را انجام می‌دهند و در اقسا نقاط کشور کنترل های لازم را دارند.

چرا در بعضی عمده فروشی ها قیمت از آنچه تعیین شده بالاتر است ؟

امراللهی معاون وزیر جهاد کشاورزی : قیمت مصرف کننده ۵۹ هزار و هشتصد است .در میدان بهمن همان حدود ۵۳ هزار تومن بود. خرده فروشی ها می‌توانند تا ده درصد بر قیمت اضافه کنند طبق قانون اما اکنون کمتر از ده درصد هم بوده و هشت درصد هم داشتیم که مردم بتوانند خرید کنند. اکثرا هم این قیمت ۵۹ هزار و هشتصد را رعایت کردند اما واحدهایی که تخلف می‌کردند هم بودند که ما برخورد های نظارتی را انجام دادیم.بازرسی جهاد کشاورزی و اصناف همراهی می‌کنند بررسی می‌کنند و با متخاطیان برخورد میکنند.

قیمت از نرخ مصوب که بالاتر نخواهد رفت ؟

دماوندی نژاد: نرخ عمده فروشی امروز ۵۴ هزار تومن بوده است.با این قیمت ها، نگرانی وجود ندارد.

در شروع طرح انتظار این بوده که در کوتاه مدت نرخ مرغ عرضه شده به بازار به پنجاه و نه هزار و هشتصد تومان برسد که اینطور نبوده و همین تولید کننده را نگران می‌کند برای دوره های بعدی.

اسدالله نژاد مدیر اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی:  یکی از دلایلی که مرغ به قیمت مشخص شده نرسیده تولید مازاد است و بدون برنامه ریزی و مدیریت بوده و یکی خرید شرکت تعاونی زیر قیمت مشخص شده است و مورد بعدی کاهش خرید مردم به واسطه قیمت ها است. این تفاوت قیمت ها باعث می شود  میل و رغبت به تولید کاهش پیدا کند.

بسیاری از مراکز ما مرغ هایشان را با قیمت کمتر به فروش رساندند و بسیاری هم  زیاد کردند،واحد تولیدی حساب می‌کند و می‌بیند زیان می‌کند و از چرخه تولید حذف می‌شود.. ما چند تقاضا داریم یک اصلاح قیمت متناسب با قیمت واقعی که هم اکنون  با آن جلسه ای با تشکلات مختلف تشکیل می‌دهند. درخواست دوم درباره نهاده ها است، بسیاری از تولید کنندگان ما هستند که نهاده را تولید کردند اما هنوز نتوانسته اند آن را به فروش برسانند.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه